Hej!

Vi köpte ett Mariannelund 2004 och börjar nu få behov av att inreda övervåningen. Vi har haft en snickare som har tittat på det, men det finns fortfarande en del frågor:

1) Isolering, är det något speciellt man behöver tänka på gällande värme, ljudisolering?

2) Golvet, idag ligger det en spånskiva. Snickaren *trodde* att man ska regla upp golvet först innan man lade parkett, detta för att ljudisolera och att han inte ville läga parkett direkt på en spånskiva. Men han bad att vi skulle fråga hustillverkaren om detta då det inte går att veta vad som finns under spånskivan, om det är förberett.

Givetvis måste ju badrummet reglas för att dra vvs och dylikt, frågan är om resten av våningen också behöver reglas pp till samma höjd som badrumsgolvet.

3) Ventilation, på nedervåningen finns det gott om veniler men inte där uppe. Behövs detta?

4) Taket, hur har ni som byggt övervåning gjort med taket? Vanlig takgips? Någon form av tilläggsisolering?

Tacksam om vi unde få tips/råd och svar på dessa frågorna.

Vi har tänkt att inreda ett stort allrum/tvrum, ett stort badrum och ett sovrum och eventuellt en liten garderob. I badrummet vill vi ha ett takfönster.

Arbetet har vi tänkt dela upp som följer:

Snickaren - Reglar upp, isolerar, lägger golv, skruvar takgips

Elkillen - sätter upp all el (efter reglarna är uppe) samt bredbandsuttag.

Rörkrökaren - drar vvs till badrum samt element + installera bubbelbad och toalett

Vi själva + snickaren - gipsa, spackla, måla, tapetsera, spika lister och foder, dörrar etc

Något vi har glömt? Säg till!! SNickaren är ganska erfaren men det är alltid bra med efarenheter från folk som har gjort samma sak innan...

MVH
Henrik och Fei
 
Redigerat:
Vi har också en Villa Mariannelund, byggd 2008.

Vi är i full gång med att inreda överväningen, snart klara dessutom. Återstår gör golvläggning, spackling, målning, samt badrummet som ska kaklas.

Ska försöka hjälpa dig med några svar...

1) Gå efter Smålandsvillans konstruktionsritning. Har du ingen så ring och be om en. Du skall ha minst 240mm i väggar och snedtak, sen sprutar du enklast lösullsisolering i vinden, ca 500mm.
Ska du ha öppet upp till nock bör du ha mer isolering från snedtaket och upp.
Innerväggar isolerar du såklart för att ljudisolera.

2) Du behöver inte regla upp golvet pga av ljudisolering. Du har ju redan en sjuhelsikes massa isolering i det golvet. Du spacklar golvet för att få bort ojämnheter, sedan rullar du ut en skummatta 2mm som du lägger parketten på. Att regla upp hela golvet låter extremt onödigt och kostsamt.

Angående VVS.Be även här om en konstruktionsritning om hur du ska dra VVS. Förmodligen kan du bara dra rören genom kertubalkarna, om du jackar ur dem, det är ju bara 75 mm rör.

3) Du ska ha sugventiler i förråd el. större garderober samt i badrum. Sedan ska du ha friskluftsventiler i gavlarna, ett i varje rum, och om du bara har ett stort rum i gavel så räcker det nog med bara en friskluftsventil.

4) Vi har spånt (träpanel) i taket, som vi ska måla vit. Ger en gedigen och levande känsla. Kanstarkt rekomendera det.

Du har glömt att skriva om badrummet. Men där tar ni säkert in en mattläggare/plattsättare. Eventuellt kanske snickaren gör detta?
Kan dock vara bra att anlita någon som är certifierad och godkänd enligt de regler som finns när det gäller våtrum.
 
Tack för svaren!

Anledningen att jag undrade om golvet var att när det går någon där uppe nu låter det som vilda elefanter är lösa, bom bom bom. Vi var rädda att det kommer att låta likadant om barnen springer där uppe när det är inrett.

När du säger sugventiler menar du då den mekaniska ventilation som är kopplad till värmeväxlaren? Är det fördraget rör upp för detta? Kan vem som helst koppla in detta eller behövs fackmän?

Har Smålandsvillan en konstruktionsritning för övervåningen? Det visste vi inte. Då ska vi genast ringa och be om en.

Håller med, vitmålad spont är väldigt fint, vi får se vad budgeten landar på. Vi har inte så jättemycket pengar till detta projekt, därför försöker vi göra så mkt som möjligt själv. Elektrikern och vvs-gubben kommer att kosta en hel del ändå trots "vänskapspris"

Ahha så man kan dra rör för toastol och avlopp utan att regla? Det hade vi inte kunnat lista ut. Vet inte riktigt vad du menar med "kertubalkarna", där vi ska ha badrummet är det en tjock masonitskiva, känns inte klockrent att borra hål i den och dra vvs under? Känns som om vi får undersöka bättre var man har dragit upp anslutningen för avlopp. Ska även ha värmegolv i badurmmet, ej bestämt om det ska vara elektriskt eller vattenburet.

En annan fråga till er som har Mariannelund, hur gör ni med erat kök? Vi är 3 nu och en 4e är på väg och redan nu tycker vi det är svårt att samsas i köket pga att det endast är en vägg som har bänkyta Jag tror man ändrade i planlösningen på de senare husen så att kylskåp/frys och bänk mot vardagsrumsväggen bytte plats. Vi har en totalt onödig bänk precis till höger där man kommer in i köket.
Vi kommer definitivt att köpa en köksö istället för det standard köksbord vi har nu. Då får man mera förvaring samt en riktig arbetsyta. Jag gjorde pizza tillsammans med den äldsta och hennes två kompisar, då var varenda kvadratmillimeter med bänkyta upptagen och vi gick in i varandra hela tiden... så här finns det absolut utrymme för förbättringar! När vi får råd ska vi dessutom byta ut den återdomliga spis vi fick och satsa på ett högskåp med inbyggd ugn och mikro.


MVH
Henrik, Fei
 
Smålandsvillan har ritningar till det mesta.

*Du har ju en massa isolering i golvet under spånskivan som kommer att dämpa ljudet. Sedan rullar du ju ut en skummatta på 2 mm som också förhindrar ljudet av små ettriga barnfötter.

*Med sugventiler menar jag den mekaniska ventilationen ja. Våra snickare drog den och du behöver ingen fackman för detta.
Däremot kan det vara bra att anlita en fackman när du ställer in "suget" på dessa sedan när allt är inkopplat.

*Det där med avlopp var en svår bit att lösa för oss och var tvungen att ringa till SMV för att höra efter.

I vår konstruktionsritning står att det skall vara en vägghängd toastol, för att få till ett "fall". Ganska logisk och enkel lösning på det problemet.

Avloppet från dusch/tvättställ är 75mm rör. Dessa kan du dra in i huset, från "kattvinden" (där avsättningen sitter förmodar jag) och sedan dra detta rör igenom bjälkarna som går under spånskivan.

Du måste såga upp spånskivan, och du måste borra hål i eller jacka ur bjälkarna och dra 75 mm rören igenom dem.

Angående sponten, tror inte detta blir något dyrare än takgips. Kanske rör dig sig om en tusenlapp mer, eller två.

Men lyft på luren och ring SMV tekniska avdeling, dom ska ha ritningar på det mesta när det gäller övervåningen.
 
Hej och tack för svaren!

KOnstruktionsritningar är beställda.

Vi har blivit lite klokare men det är fortfarande en del oklart. Hoppas du/ni har tid även med detta?

* Som SMV har tänkt sig så ska badrummet vara till höger när man kommer upp för trappen. Hur stor marginal har man gällande denna placering?

* Det problem vi har är att när vi har satt in en braskamin på den plats SMV har tänkt sig så innebär detta att vi kommer att ha ett rör kommandes upp från golvet ungefär mitt i TV-rummet. Inte så kul. Därför vill vi om det går byta plats så vi har tvrummet till höger och badrum/sovrum till vänster istället. Då kan vi bygga in rökkanalen i något av rummen istället.

* Vi har kollat på ritningen till västervik och där har man badrummet på ovanvåningen långt ifrån badrummet på övervåningen. Fattar inte hur man har lyckats med detta då innertaket inte är så jättetjockt och man behöver fall i röret så inte allt skräp fastnar. Nån som vet?


Ovanstående är de funderingar vi har, det borde inte vara så svårt, allt vi vill ha är ett rejält tv-rum/sällskapsrum, ett rejält badrum som rymmer ett bubbelbad för minst 2 pers och ett lagom sovrum. Kanske också en garderob modell större. Nog borde väl detta rymmas?

Alla förslag/funderingar tages tacksamt emot.

MVH
Henrik & Fei
 
Har precis gjort klar övervåningen till min SMV. Nybro istf Mariannelund, men principerna torde vara desamma.

Vad gällde badrummet, så är det knepigast att få till placeringen av toastolen.
Avloppsröret till en VC är 110 mm, vilket gör det besvärligt att flytta toastolen i husets "längdriktning" (dvs tvärs balkriktningen). Du ska inte borra så pass stora hål i golvbalkarna, jag har för mig att jag läste någonstans att max-diametern på en håltagning i en Kerto-balk inte ska överstiga 40% av balkhöjden. Tag dock denna siffra med en nypa salt, då jag inte är säker ens på var jag läste det.

Hursomhelst, för att flytta toastolen i husets längdriktning, måste du alltså dra avloppsrören på en höjd ovanför spånskivan, dolt i en vägg. Därav kommer att du antingen måste ha en vägghängd toastol eller en stol som står på golvet men har "bakåtutkast".

När det gäller att flytta stolen är du alltså begränsad av hur/var väggarna står, samt längden på avlopssröret ovanför spånskivan (för att få till ett korrekt fall).

Jag valde att montera stolen (en vägghängd IFÖ Sign 6893) längs stödbensväggen nedanför snedtaket.
Jag reglade upp en vägg ~2 dm innanför stödbensväggen och drog avloppet i mellanrummet. Kopplade sedan på avloppet på det rör som går till avluftningen.

Ett tips om du väljer att placera toastolen längs stödbensväggen, kan vara att flytta upp avluftningen en bit mot nocken, då den sitter ganska lågt. Dessutom kan du få till en riktigt bra anslutning mot avluftningsstammen om den sitter högre upp.

Avloppsrör till Dusch och tvättställ går bra att dra i bjälklaget, då dessa rör ej dras i grövre dimensioner än 75 mm.
Tänk bara på, om du gör ett badrum över hela husbredden, att mitt i huset går det två Kerto-balkar nära varandra i hela husets längd. Det kan alltså vara lite bökigt att borra hål om man inte har rejäla hålborrar.
 
Mycket intressant. Vi har faktiskt tänkt montera toastolen på den vägg som delar badrummet och sovrummet. För avloppet finns väl i kattvindsutrummet precis till höger om trappan? Och det enda sättet blir väl då att dra avloppet under golvet, dvs såga upp masonitskivan?

Vi funderade på att ha toastolen på andra sidan (mot kattvinden) men antog att folk riskerar slå sig i huvudet när de reser sig upp. Badkaret kommer vi att placera i högra hörnet. Det kommer att vara 1,5m x 1,5m vilket gör att det hamnar under fönstret, men det gör inget för vi kommer att ha golvvärme här och inget element.

Jag håller på att rita lite (papper och penna) och jag kan ju lägga upp en bild här så kan ni som vet vad ni snackar om kolla på den och komma med förslag på förbättringar. Detta är ett ganska stort projekt och man vill inte tabba sig från början.

Den största kostnaden är helt klart badrummet, bubbelbad, golvvärme, möbler etc går lätt på 50000. Sen klinkers och kakel...

MVH
Henrik och Fei
 
Här är en enkel skiss

MVH
Henrik
 
  • plan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan inte ha toastolen på den sidan. Du kommer få problem att få tillräckligt med fall. Dessutom så måste du gå med 110cm rör genom golvet och passerar då en massa golvbjälkar som du inte kan såga ur 110cm.

Ha istället toastolen mot kattvinden. Du kan ju göra en liten utbyggnad precis där toatolen ska placeras om du är rädd om huvudet. :)
 
Hej!

Tack för inlägget.

Ringde Smålandsvillans lokale representant och de hade avtal med en lokal byggfirma som kunde regla upp och isolera. De ville ha 98000 kronor för detta vilket fick mig att trilla bakut nästan. Rena rånet.

Jag har räknat på detta med hjälp av SMV konstruktionsritning samt en byggmax-tidning. Reglar, isolering och gips, plast samt lite spik/skruv går på ca 20000 kronor, de menar alltså att arbetet går på nästan 80000 kr. Låter helt otroligt. När jag satte upp garaget var två ganska dyra men erfarna snickare här. De jobbade i 5 dagar och tog 20000 för jobbet. Jag är ingen expert, men det bör inte ta mer än en vecka för två erfarna att fixa till gips, reglar och isolering på den övervåningen. Kanske en dag mindre om jag hjälper till att såga reglar, sätta isolering etc.

Vad är egentligen rimlig timkostnad för en snickare som har lite erfarenhet?

Problemet är att det verkar näst intill omöjligt att få tag i en snickare, har ringt runt till ett antal lokala de säger bara "har fullt, kan först nästa år". Låter otroligt med tanke på lågkonjunkturen och arbetslösheten bland byggjobbare. Bra för dem dåligt för oss :(

Vi har bestämt oss för att låta ett proffs sätta upp grunden, han/hon förstår ritningarna från SMV bäst och har man en bra grund så kan vi amatörer fixa resten.

Är jag helt ute och cyklar när det gäller beräknad tidsåtgång och kostnad?

MVH
Henrik & Fei
 
Vi betalade 80.000 kr inklusive moms för att isolera+gipsa övervåningen, för arbetet. Då satte de upp innerväggar, lister och fönstersmygar med.
Vi hade dessutom spånskivor under gipsskivorna, och träpanel i taket vilket medförde en del extra arbete. Totalt tog det 200 timmar.

En snickare kostar ca 400-450 kr/tim inklusive moms.

Hittar du en erfaren duktig och seriös snickare tycker jag du ska betala på löpande räkning, dvs du betalar för de timmar han är där.
 
Hej!

Tack för svaren. Av vilken anledning valde ni extra spånskivor under gipset? Vi har kommit fram till att vi väljer bort panelen i taget till förmån för gammalt hederligt takgips.

Något som vi fortfarande funderar på är det utrymmet utanför sovrummet, vi har tänkt att sätta in ett takfönster här , men frågan är vad man kan använda utrymmet till? Det känns lite slöseri...

Något annat som man "bör tänka på" gällande planering, ljudisolering, praktikaliteter osv? Vi tror att vi har hittat en bra snickare nu, och då är det bara att sätta igång.

Fanns det nån speciell anledning till varför ni spacklade golvet? Man ska ju ändå lägga foam under parkettgolvet så varför är det viktigt att spackla?

MVH
Henrik
 
Spånskivor valde vi för att kunna fästa upp saker på väggarna enklare. Det räcker ju helt klart med gips dock.

Jag skulle nog satt takfönster i den andra snedväggen, ovanför trappan.

Utrymmet utanför sovrummet kan ni ju vänta med tills ni kommit på något bra. Kanske någon smart förvaring/garderob/förråds-lösning?

Isolera alla innerväggar. Det är inte någon extra kostnad att tala om.

Man kan behöva spackla golvet i skarvarna av spånskivorna. Foamen är bara 2 mm tjock. Har du en tunn parkett, eller ett plastgolv så kommer det att bli ett glapp där när du går på det. Risken blir att parketten dessutom kanske spricker.
Spackla, hyvla eller slipa bort skarvarna i spånskivorna.
 
Hej! Tack för ovärdeliga kommentarer!

Här kommer flera frågor från oss som planerar

1) Hur gjorde ni med trappan? Vi satte in SMV standardtrappa från början. Men då ingår ju inte den delen som ska sitta på övervåningen, räcket

2) Om ni kollar på planlösningen, är det bra med utrymme för badrumsdörren gentemot trappen? Vi tänkte ha vinklade väggar för dörrarna till badrum och sovrum men det slutade vid en rak vägg. Bra eller slöseri med utrymme?

3) Varför ha fönstret ovanför trappan? Varför inte mitt emot trappan på andra sidan huset? Lyser inte fönstret upp övervåningen mera då?

4) Ska definitivt isolera alla innerväggar så att barnen kan leka och se på tv utan att störa oss pp nedervåningen.. Varken sambon eller jag gillar oväsen.

5) Gällande förvaring så har vi tänkt ha en "walk in closet" till vänster om trappan. Vi plcerade den där för att skärma av tv-rummet. Det kanske ser dumt ut att ha en garderob till mitt emot trappen? Många dörrar med små utrymmen bakom?

Har börjat räkna på det hela och kostnaderna springer iväg. Bara badkaret och kaminen går på 50.000 kronor i material. Golvet 6000, isolering 10000, dörrar 3000, gips 8000 reglar 3000 osv osv.... man blir lite mörkrädd.

MVH
Henrik & Fei
 
Svar på...

2) Ska du öppna dörren inåt så räcker nog det där utrymmet. Jag tror det blir bäst med en rak vägg också.

3) Oj, nej jag tänkte fel. Ni ska ha takfönstret på den väggen där garderoben inte skymmer det. Jag tänkte inte på garderoben. Annars tycker jag att det är snyggt att ha ett stort smalt takfönster som följer trappen upp, och som fortsätter en bit upp mot nock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.