Hejsan, Är ny på detta forum. Har varit in och kikat lite ibland men blivit medlem nu.

Nu till min fråga.

Jag har en enplansvilla med direktel men håller nu på att ska dra in vattenburet med vedpanna. Men jag vill helst installera hela radiator systemet själv och bara lämna pannrummet till rörisen. Får jag det?

Mvh/Jonas Larsson
 
Javisst. Finns inga lagar om detta. Vill du att försäkringen ska gälla fullt ut måste det dock vara fackmannamässigt utfört, så se till att du vet vad du gör! :)
 
Du får göra rubbet själv utom elen.
 
Tack för dom snabba svaren.

Tycker det där med fackmannamässigt är lite luddigt. Hur vet man om det är det?
Och om det är det kan det överhuvudtaget bli nå fel då?
 
Du har rätt i att begreppet "fackmannamässigt" är luddigt. Det finns ingen glasklar definition. Det betyder inte nödvändigtvis att du ska arbeta precis som en "fackman". Man kan säga att du ska använda vedertagna material och metoder. Visst är det OK att använda klämringskopplingar, även om det kanske inte är det en fackman valt i första hand. En professionell rörmokare hade troligen hellre kört med presskopplingar. Om du däremot bygger in en klämringskoppling i trossbottnen är det inte fackmannamässigt längre. Trots det vet en jag fackman som gjort detta.
 
tomtend skrev:
Tycker det där med fackmannamässigt är lite luddigt. Hur vet man om det är det?
Och om det är det kan det överhuvudtaget bli nå fel då?
Det kan vara fabrikationsfel på prylarna som används. Yttre åverkan kan skada installationen.
 
Jo det är sant. Men om jag har gjort hela installationen själv och sen säljer huset och nästa ägare häver av ett rör, kan det bli nå trubbel för mig då?
 
Nej. Det krävs att du medvetet gör något som är gravt fel och att du sedan inte informerar om detta vid försäljningen för att du ska bli ersättningsskyldig.

Såvida det inte betraktas som ett dolt fel.
 
Ok. Tack så mycket för alla svar. Kommer säkert att komma på några till medans jag håller på och istallerar.
 
ska man inte ha stålrör till radiatorer om det ska vara rätt gjort?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.