Är det någon här som installerat bergvärme i samband med att ni byggt ett nyckelfärdigt hus? Pratade med en bekant igår som gjort det och de betalade endast runt 35000 för borrning då tomten var berg (skulle jag tro) och pannan o dyl ingick i huset (eller var någon form av tillval).

Har kollat lite på bergvärme i samband med att installera i äldre hus tidigare och då är ju priserna totalt annorlunda.

Någon som gjort det i samband med bygge och har efarenhet av det? Deras hustillverkare var tydligen inte så intresserad och tyckte att de skulle klara sig med nibepumpen som var standard.

Tacksam för synpunkter i fallet eller erfarenheter.

Malin
 
Min man räknade på det där med värmekällor vid vårt nybygge.
Jag hade hört mycket gott om bergvärme så jag ville naturligtvis ha det. Efter kalkylerande visade det sig att det skulle ta oss ca 25 år att tjäna in borrhålen.
Vi nöjde oss med frånluftsvärmepumpen som följde med, och installerade också en täljstenskamin som säkerhet ifall vi drabbas av strömavbrott och för att ajg är lite pyroman  ;D

Hmm.
Detta var inte riktigt sant skulle det visa sig när vi var på värmedagar och började granska siffrorna lite.
Det visade sig att min man räknat på skånes medeltemperatur och vi bor i Sundsvall, vilket raskt gjorde att nu blir det bergvärme i alla fall.
Vi beräknar att tjäna in den ökade kostnaden på 5-6 år.
Huset är 164 kvadrat med högt i tak i ca 40 kvadrat (upp till nock), resten förhöjt, torn och massor av golv till takfönster.
 
Jag har ett nybyggt hus på 200 m2 där en IVT 490 frånluftsvärmepump skulle ingå. Om jag valde bort den skulle de dra av 28 000 kr på priset sedan skulle jag få lägga till ca 100 000 kr för bergvärme. Den kalkylen håller inte på ett nytt välisolerat hus. Jag valde istället att byta till en kraftigare frånluftsvärmepump från Comfortzone. Den är på 5 kW jämfört med ca 2 kW som de övriga på marknaden har. Den sparar lika mycket som en mindre bergvärmeanläggning men till betydligt lägre kostnad. Normalpris för CZ är ca 60 000 kr. Den sparar 6000 - 7000 kWh/år järfört med IVT490. Investeringen betalar sig på ca 5 år.
 
ni måste ju förhandla lite !!!

en bergvärmepump är lika dyr som en frånluftsvärmepump.

sen när det gäller markvärmepumpar så ska man givetvis ha ytjordvärme om man har plats & bygger nytt. dun får samma verkningsgrad på en sån anläggning men det är billigara att gräva ned slangen än att borra ett borrhål!!!

desutom så kan man ju gräva ned slangen vid ett nybbygge isamband med andra markarbeten & slipper så lite fasta avgifter som grävaren tar !!!

en värmepump ovastett om det är frånluft eller markvärmepump kostar ca 50 000:-
ett borrhål kostar 50 000:-
en ytjordvärme slicka inklusive grävning kostar ca 30 000:- men i samband mad nybygge kan du nog koma ner i 15 000:-

hur har ni råd att ha frånluftsvärme pump, en sån är ju kansa byr om inte huset är litet.
 
Carman, menar du att 5 kW är för lite för ett nybyggt hus? Min årsförbrukning kommer troligen att ligga på ca 13 000 kWh (prognos efter fyra månader) inkl hushållsel i ett 200 m2 nybyggt hus. Det spelar väl ingen roll vilket medium värmepumpen jobbar med?
 
BJohan skrev:
Carman, menar du att 5 kW är för lite för ett nybyggt hus? Min årsförbrukning kommer troligen att ligga på ca 13 000 kWh (prognos efter fyra månader) inkl hushållsel i ett 200 m2 nybyggt hus. Det spelar väl ingen roll vilket medium värmepumpen jobbar med?
möjligt att 5kw räcker i ett nybygt hus, lite beroende på hur varmt du vill ha & var det ligger, men framförallt hur stort det är & om du väljer till extra issolering.

hade du valt bergvärmen så hade dom blåst dig rätt kraftigt. jag har instalerat själv så jag vet vad grejorna kostar.
om du hade haft kvar den frånluftsvärmepumpen som var standasr i ditt hus så hade du haft mycket hör uppvärmningskostnad, trolegen den dubbla mot i dag.

men jag vil slå ett sklag för ytjordvärme vid nybygnation, kan nog inte bli billigare att intalera en sån anläggning än vid nybyggnation!
 
BJohan skrev:
Carman, menar du att 5 kW är för lite för ett nybyggt hus? Min årsförbrukning kommer troligen att ligga på ca 13 000 kWh (prognos efter fyra månader) inkl hushållsel i ett 200 m2 nybyggt hus. Det spelar väl ingen roll vilket medium värmepumpen jobbar med?
jag förklara lite i an annan tråd hur mit hu var bygt, men i stora drag har jag en tillägsisolerad kåk från 69 på 200m2 & med plata på mark, där golven liger direkt på betongen :surprised:
jag håller in inomhus temp på21 grader

Jag har nu i februari förbrukat 45kw/dygn & huset ligger i sörmland
 
MalinD skrev:
Är det någon här som installerat bergvärme i samband med att ni byggt ett nyckelfärdigt hus? Pratade med en bekant igår som gjort det och de betalade endast runt 35000 för borrning då tomten var berg (skulle jag tro) och pannan o dyl ingick i huset (eller var någon form av tillval).

Malin
35000 inkl moms ?
Hur djupt innan vatten påträffades och kom dom på berg direkt ?
Var i Landet var detta ?

 
Draven skrev:
35000 inkl moms ?
Hur djupt innan vatten påträffades och kom dom på berg direkt ?
Var i Landet var detta ?
35 000:- för själva borrhålet kan väl vara rimligt.
det kan tillomed vara rimligt att det i det priset inging kolektorskang som var nedgrävd till huset & håltagning i huset givetvis + all strit att fylla systemet med.

ett nyt hus bahöver ju inte så djupt hål!

jag borra 180m & betala 51 000:- ink grävning & håltagning samt fylld kolegtorslang. men då hade jag ett ganska hårt berg så det hela tog tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.