Har ett enplanshus med källare från 1969. Det mesta av fasaden är av tegel, men vindsgavlarna är av panel, målad med oljefärg. De nedre 20 cm av gavelpanelen är fuktskadad, varför jag tänkt att sätta ny panel. På insidan av gavlarna (inne på kallvinden) är det plast mellan reglarna och panelen.

Vilken funktion har plasten?

Kan jag sätta upp den nya panelen direkt på den gamla eller ska jag ta bort den gamla panelen?
 
Redigerat:
Där skall inte vara någon plast, däremot brukar man ha vindpapp (förhydringspapp) .
Plocka ner den gamla panelen. Ersätt plasten med vindpapp och sätt upp ny panel.
Den nya panelen skall grundas och målas en gång före uppsättning.
 
Så plasten ska bort och ersättas med vindpapp. Är det inte riska att pappen möglar om det kommer in vatten mellan panelenoch vindpappen?

Enligt besiktningsmannen var det viktigt att det fanns en luftsplalt mellan taket och huset. Borde man då inte främja all ventilation på vinden, även mellan gavlarna?
 
Redigerat:
Jag glömde skriva att man brukar sätta spikreglar 28 x 70, mellan papp och panel.
 
OK. Hittade glespanel 28x70 på beijers hemsida, antar att det är denna som man använder som spikregel. Då borde man kunna fästa vindpappen med dessa spikreglar, eller?

Behöver spiken man använder för att fästa panelen nå ända in till "grundreglarna" eller räcker det med att den fästs i spikreglarna?
 
Har ett hus från -60 där jag bytt panel på ena gavelnspetsen i söderläge (resten tegel som hos dig). I mitt fall fanns ingen vindpapp och jag satte även den nya panelen utan vindpapp. I normalfallet sitter vindpappen på plats för att förhindra rörelser i luften när man isolerat så man inte förlorar i isolerförmåga.
Så har du en kallvind så riv bort plasten och spika upp ny panel där den gamla suttit. Jag hade inte bryt mig om att sätta papp och läkta i ditt fall där du ändå ska ha lite ventilationen.
 
AndersS skrev:
Har ett hus från -60 där jag bytt panel på ena gavelnspetsen i söderläge (resten tegel som hos dig). I mitt fall fanns ingen vindpapp och jag satte även den nya panelen utan vindpapp. I normalfallet sitter vindpappen på plats för att förhindra rörelser i luften när man isolerat så man inte förlorar i isolerförmåga.
Så har du en kallvind så riv bort plasten och spika upp ny panel där den gamla suttit. Jag hade inte bryt mig om att sätta papp och läkta i ditt fall där du ändå ska ha lite ventilationen.
Anders S, jag ska till sommaren göra samma sak, hur går man enklast tillväga? Ska jag spika upp all panel och sedan kapa dem jämnlånga i nerkant eller kapade du i rätt längd innan?

//Robban
 
Jag kapade efter jag satt upp den. Bara att ställa sågen någon millimeter djupare än panelen och så en riktbräda fastskruvad. Skruvhålen blir så små att du bara trycker i lite extra färg.
 
Det brukar bli bra att vinkla sågsnittet 25 grader, för att leda ut regnstänk från väggen.
Använd cirkelsåg den gör det finaste snittet. Sticksåg där det är svårt att komma åt.
 
AndersS skrev:
Har ett hus från -60 där jag bytt panel på ena gavelnspetsen i söderläge (resten tegel som hos dig). I mitt fall fanns ingen vindpapp och jag satte även den nya panelen utan vindpapp. I normalfallet sitter vindpappen på plats för att förhindra rörelser i luften när man isolerat så man inte förlorar i isolerförmåga.
Så har du en kallvind så riv bort plasten och spika upp ny panel där den gamla suttit. Jag hade inte bryt mig om att sätta papp och läkta i ditt fall där du ändå ska ha lite ventilationen.

Jag tror nog att det blir som du gjort, då jag har svårt att se att plasten fyller någon funktion. Det enda plasten gör är att man styrluftflödet till de båda ventilerna som finns på gavlarna, istället för att det drar mellan panelbrädorna.
 
Tjena...

På vinden skall det ju vara torrt, vilket det blir med god vädring. Normalt används varken papp och absolut INTE plast i gavlar till kallvindar! Använder man ingen papp slipper man dessutom läkta upp innan, utan kan spika direkt i konstruktionsvirket.

DÄREMOT...
Skall det inte finnas springor som insekter kan ta sig in genom! Då har du geting- eller svalbon på hela vinden som ett brev på posten. Använd därför insektsnät i luftspalten om det blir någon sådan.

Montera panelen lite längre än den skall bli, använd sedan "AndersS" metod för att kapa av panelen. Normen för vinkel på trä i botten utomhus är 15 grader för att få en bra droppkant.
 
Jag har själv ett liknande projekt och ska montera plåt på mina gavlar för att slippa underhåll de närmsta 30 åren. Kommer ett företag och sätter hela gavlen med ett plåtstycke så det inte blir några skarvar. Påten är veckad för att ge sken av att det är träpanel.
 
Hej,

Har hört talas om idén med plåt som ser ut som träpanel, men ej lyckats hitta vem tillverkaren är. Har du uppgifter tas de tacksamt emot.

mvh/HBG
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.