Hej!

Jag har IKEAs Grundtal spotlight med tillhörande transformator. De säljs i paket med tre spots och en transformator. Varje spot är på 10W och man får ha max 6 st (60W) på en transformator.

På transformatorn står bl a:
Model: KEB1200600L
PRI: 230V~50Hz 0,32A
SEC: 11,5V~10-60W

Vid utgången till spotarna står 1,8-3,5 m 0,75 vilket bör hänvisa till kabeln mellan spot och transformator.

Nu till problemet: Om jag bara kopplar in en spot på 10W lyser den ganska svagt. Kopplar jag in två eller flera spotar lyser de starkt och fint som de ska. Varför blir det så? Hur kan man åtgärda det så att man bara behöver ha en spot inkopplad i transformatorn? Är det något fel på transformatorn eftersom en lampa lyser för svagt medan flera samtidigt inkopplade lyser normalstarkt? Om inte, kan man lura transformatorn genom att ersätta en spot med ett 10W motstånd eller liknande?

Tack på förhand för eventuella tips!
 
Tydligen är 10W undre gränsen för att trafon skall fungera. Kanske din lampa är på 9.8, eller så ligger trafon på marginalen. Tycker inte att du skall labba med motstånd, de kommer att bli varma och därmed utgöra en brandrisk. Be att få en ny trafo istället.
 
Lampan medföljde i paketet från Ikea, men det låter rimligt att något sådant problem uppstått. Och visst hade jag tänkt på brandrisken - såna prylar kan bli väldigt varma, framför allt inne i en transformator. Jag får knalla tillbaka till Ikea och byta trafon.

Tack för hjälpen!
 
Står det verkligen 10-60 W på din tranformator ????

På min, som införskaffades nu i veckan, så står det: Sec : 11,5V~20-60W
 
roli skrev:
Står det verkligen 10-60 W på din tranformator ????

På min, som införskaffades nu i veckan, så står det: Sec : 11,5V~20-60W
Kan vara så att tillverkaren upptäckt problemet själv, och då är det lättare att ändra märkningen än att konstruera om elektroniken..
 
Jag köpte tre stycken på en gång, men läste bara på den ena. Nu när jag läst ditt svar, roli, läste jag även på de andra trafona och jag har två stycken som det står 10-60W på och en som det står 20-60W på! Men det är samma modellnummer på alla... Naturligtvis kopplade jag den ensamma lampan på den som det står 20-60W på - inte kontrollerar man specen på varje transformator om de uppfattas som likadana och köps samtidigt i identiska paket... Ska testa senare idag att byta så en som det står 10-60W på får driva den ensamma spoten så får vi se vad som händer. Kan ju vara som mycke_nu skriver att tillverkaren upptäckt problemet och bara bytt plastkåpan som specen står på medan innehållet i burken är detsamma och då lär det ju inte vara någon skillnad om jag byter...
 
IKEA.....

deras induktions häll är även den fel märkt.
det står 3-fas men det finns bara anslutning för 2-faser...

IKEA.... gubben fyller 82 år idag.
Jag personligen ''hatar" allt som IKEA släpper ifrån sig i el/elektronik väg......
 
Nu har jag testat de transformatorerna som det står 10-60W på också och de fungerar precis lika dåligt med en lampa som den det står 20-60W på. Nu ska jag bara fundera ut hur jag ska lösa problemet. Det kanske finns transformator som klarar att driva en 10W-lampa på annat ställe än Ikea. Får leta lite... Annars får man väl fördela om spotarna, men det är ju som att börja om från början vilket jag inte känner för.

Tack alla som svarat!
 
Ni som har IKEAs Grundtal spotlight, finns det någon strömbrytare på dom? och vart sitter den i sådana fall?
 
På elsladden med stickpropp för anslutning till vägguttag sitter en strömbrytare. Sladden bifogades när jag köpte mina. Misstänker dock att det är vanligast att spotarna installeras fast av elektriker som då sätter en annan strömbrytare på t ex en vägg.
 
ok. tack för svaret
 
menhir skrev:
Nu har jag testat de transformatorerna som det står 10-60W på också och de fungerar precis lika dåligt med en lampa som den det står 20-60W på. Nu ska jag bara fundera ut hur jag ska lösa problemet. Det kanske finns transformator som klarar att driva en 10W-lampa på annat ställe än Ikea. Får leta lite... Annars får man väl fördela om spotarna, men det är ju som att börja om från början vilket jag inte känner för.

Tack alla som svarat!
Hej!

Har precis samma problem som du. Jag har satt ut 5 stycken som jag driver med en transformator, och vill ha en för sig själv på den andra transformatorn. Detta verkar ju inte gå.
Ikea säljer även en-spottar Grundtal med en mindre transformator, för 129 kronor. Det har jag inte riktigt lust att pynta extra när jag planerat min spotlight -placering på deras information om 3 packet... Mer en princip sak...

Har du löst det?
 
Jag löste det genom att dra en kabel från den ensamma spoten till en annan transformator där det fanns plats att koppla in fler och det fungerade, men sladdar är ju inte så snygga. Tycker dock, precis som du, att det är en principsak: står det 10W på transformatorn så ska den också klara att driva 10W.
 
menhir skrev:
Jag löste det genom att dra en kabel från den ensamma spoten till en annan transformator där det fanns plats att koppla in fler och det fungerade, men sladdar är ju inte så snygga. Tycker dock, precis som du, att det är en principsak: står det 10W på transformatorn så ska den också klara att driva 10W.
Jo, det hade funkat för mig med... om inte den enda spotten låg i helt andra ändan av köket... :mad:
 
Det var samma för mig. Sladden går nu upp genom köksskåpen till taket och följer sedan listen vid taket en bra bit för att sedan dras ner genom köksskåpen ett antal meter bort. Inte så snyggt precis, men en enkel lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.