Vi håller på med planering av kökrenovering, som kommer äga rum i sommar.
Nu har jag fastnat lite i planering vad gäller vitvarorna. Fått för mig att köpa från något annat ställe, http://www.byggahus.se/forum/koek/www.tretti.se har rätt bra priser har jag märkt. De har även prisvänliga paketerbjudanden.
För helhetsintrycket vill jag gärna ha samma fabrikat på ugn, micro och häll. Gärna också på kylskåp och frys, men inte nödvändigt. Diskmaskinen kommer vi köpa från ikea, inbyggd.

Nu till största funderingen: Om vi köper ugn och micro på annat ställe till vårat ikea högskåp faktum 731/721 är det något man ska tänka på?
Någon som tillstött krångel längs vägen, fastän ni från början tyckte det skulle passa med måtten?
Andra tips och idéer tas tacksamt emot.

Sista bilden på detta blogginlägg http://barbaskon.blogspot.com/2009/03/rundtur-pa-var-nedervaning.html kan ni se vart högskåpet ska vara. Till höger om dörröpnningen.
 
Just micron är bekymmer då IKEA:s micro är lägre än alla andra, man blir alltså tvungen o kapa luckan. Fast det gäller ju bara i överskåp.. Ni får mäta och kolla runt lite så hittar ni säkert ngt som passar.
 
Jag monterade E-lux ugn + kompaktkombi mikro/varmluft/grill i IKEA-högskåp och hade inget problem annat än att jag fick tillverka en passbit och sätta mellan ugnarna och den övre skåpsluckan, eftersom kombiugnen är lägre än de flesta inbyggnadsmicro.

En egenhet i det hela var att jag fick strunta i bakstycket på nedre delen av skåpet, då jag ville ha dämpare på utdragslådorna och bakstycket sitter för långt fram för att få plats med dessa. Det gjorde stommen lite vinglig och jag fick fästa den i väggen med extra vinkeljärn för att kompensera för det. Men det hade ju inget med de "främmande" ugnarna att göra.
 
Jag håller på att installera ett IKEA-kök och märkte av samma problem som ni beskriver. Jag har 217-skåp och höjden för ugn och micro är 103cm, medan måtten på min ugn och micro blir 105,4. Snopet att det skijler 2,4cm. Jag tänkte lösa det genom att sätta en 12,5cm hög låda under ugnen så att den kommer upp något. Sedan blir det en passbit ovanpå micron och en lägre lucka ovanpå (skulle varit 57 men jag får nu ha en 35 istället).

Det med bakstycket har jag hört talas om och kommer att ha det i åtanke när vi kommer dit :)
 
Vi har precis byggt klart vårat ikeakök. Vi har ett faktum 721 högskåp(233cm) med inbyggnadsugn och micro från bosch. Det enda jag fick göra var att göra den lilla passbiten lite lägre annars fungerade det perfekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.