Jag har en tanke om att starta upp en tipstråd där ni kan skriva om bra saker som ni kom på innan ni satte igång med erra altanbyggen.
Dela gärna med er av allt möjligt.

Vad är ni mest nöjda med att ni tänkte på innan ni började bygga ?
 
Än så länge är jag mest nöjd med att jag tänkte på att bygga en dynlåda helt integrerad i altanen, med lite extra förvaringsutrymme för grillkol osv. Jag köpte en billig och måttligt vacker plastlåda från Jysk och lät bygga in den i trallvirke. Snyggt.

Och jag är väldigt nöjd med att vi tänkte på att det behövs eluttag. Inte bara det där tråkiga högt uppe på väggen, utan ett par stycken lite mer diskreta som kan användas till allt möjligt beroende på årstid.
 
Planeringen! Åtminstone för mig som amatör var det ovärderligt att ha tänkt igenom allt massor av gånger, och gjort ritningar så noggrannt som möjligt (i Sketchup - kan rekommenderas!)

Dessutom hade vi fixat bra väder, vilket också kan rekommenderas... :)
 
Som redan nämnts, planering och skisser är ovärderligt - i synnerhet om man inte byggt altan förr eller är snickare till yrket. Även snickare planerar men det går mycket snabbare :D

Sök igenom de olika altantrådarna på byggahus.se och samla på dig så mycket underlag du bara kan. För övrigt är min känsla, om du vill ställa en fråga på forumet, att du får färre svar om du i detalj beskriver hur du vill göra, vilket material du valt, vilka dimensioner du valt etc. och sedan avslutar med "Vad säger ni om detta?" Det finns liksom inte så mycket att tillägga då. Beskriv istället gärna måtten och vad du vill åstadkomma och inte minst, bifoga en enkel skiss. Jag upplever att vi forummedlemmar är mer benägna att svara om frågan verkligen är ett "rop på hjälp". Rätta mig om jag har fel ;)

En handskiss går säkert fortare att sno ihop men om man som jag gillar att sitta vid datorn, så kan jag också varmt rekommendera SketchUp - då får du dessutom en ritning med millimeterprecision och ett bra underlag för beräkning av materialåtgång. Ett litet exempel:

farstu_skiss.jpg

När du planerat, skissat och vänt in och ut på dina idéer, sätt dig ned och gör en detaljerad materiallista - gärna i Excel så att du lätt kan summera materialåtgång och kostnader. När listan är klar kan du gärna sända in den som offertunderlag till 2-3 leverantörer, som räknar på det hela och sänder dig en offert. Om du är riktigt angelägen och noga, så anger du också vilket fabrikat du önskar på delar av leveransen (ex. trallskruven).

När du bestämt dig för leverantör, be att få rubbet hemkört! Lägg istället energin på att gräva, gjuta, snickra och finlira. Glöm inte att be leverantören lägga med några extra meter av respektive virkeskomponent - det ligger nästan alltid med nå´n bräda som är extra krokig och då är det bra att ha tagit till en extra marginal för spill. Annars kan du givetvis själv plocka ut varje enskild bräda och planka . . .

Ja, det var den längre versionen av mina erfarenheter av att tänka till innan jag tog hem material och började snickra ihop min altan.

Lycka till alla nybörjare!

Peter
-------------------------------
www.petersprojekt.se
 
Tack Peter och ni andra för alla tips !

Jag blir allt klokare ju mer jag läser och sätter mig in i frågan.
Google Sketchup var en trevlig bekantskap. Farligt bara hur snabbt tiden går när jag väl sätter igång att skissa vid datorn, men jag är övertygad om att jag får igen det i senare delar av projektet.
Det återstår fortfarande en hel del planering innan jag börjar såga, skruva, gräva, gjuta osv. Vissa saker får jag ta beslut om senare, som till exempel när jag verkligen ser hur djupt jag kan gräva för att sätta plintarna och hur mycket jag måste hyvla bort av jord/gräs för att verkligen få allt på rätt höjd. (Det står en gammal altan där jag vill bygga den nya. Därför vet jag inte riktigt hur det ser ut under.)
Men, det är kul att planera för det kommande jobbet och jag ser fram emot att få dra nytta av planerna när resten av projektet drar igång.
 
-Att jag räknat på materialet så noga det går, så att det inte blir nån "överaskning".
-Skissat på altanen.
-Rådfrågat
-Tänkt "efter" "före"
-Börjat i tid, så man slipper använda sin semester till att bygga altan! :)

That´s It! :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.