Ytterligare ett försök att starta upp en tipstråd.
Här vill jag gärna läsa om era största missar med altanbygget.
Det kan vara allt från en miss i planeringen till att ni gjorde något fel under själva resans gång.
(Det blir förhoppningsvis ett bra sätt för oss andra att lära av andras misstag utan att behöva göra dem alla på egen hand.)

Vad ångrar ni mest med era altanbyggen ?
 
Jag har alltid så brottom, har tex borrat hål till plintar som jag kommer använda nästa år med stor snubbelrisk som följd!
Planera allt noga, köp in allt i förväg så att bygget inte blir stående, och var påläst. Det är mina tips.
 
För liten! Skulle gjort dubbelt så stor.
 
Phillinea skrev:
För liten! Skulle gjort dubbelt så stor.
Kan du inte skriva lite mer? Som hur stor den nuvarande är o.s.v.
 
L-Bror
Rookien skrev:
Vad ångrar ni mest med era altanbyggen ?
Att jag inte monterade ett galler under vattenkranen, med avrinning ut i grönskan.
Idag är det blöt trall å vatten under altanen som gäller. :surprised:
 
"Kan du inte skriva lite mer? Som hur stor den nuvarande är o.s.v."

Jo, självklart! Vi byggde den med hänsyn till en vacker perennrabatt som låg där sedan gammalt. Den fick vi ju bara inte förstöra resonerade vi. Så altanen blev 2 x 4 med en stor rabatt framför. Sen kom kirskålen och rabatten gick åt skogen och är numera gräsmatta. Samtidigt sitter man och knör ihop sig på den lilla altanen och svär över att vi tänkte så fel.
 
Det är inte vi som byggde altanen utan förra ägarna ... Men de har byggt dikt an mot fasaden (för att göra det enklare att sopa bort löv och annat bös?) vilket förstås leder till att det binds fukt.
 
Altanen hemma: Perfekt ! Ca 20 kvm med "blomlådor" i byggtimmer mot framsidan.
Dikt an mot fasaden - men avrinning mot sidorna - inga problem med fukt eller skräp...
Staketet på sidorna börjar ca 5 cm ovanför altanen så man kommer åt att borsta ned skräp och snö osv där...

Altanen på landet: Borde köpt allt på en gång och fixat iordning hela - nu ligger ändan "omlott" med "hål" och saknade brädor som skall passas in där senare - okänt när :(

/K
 
Vi har byggt en altan på 67kvm, planket på långsidan har en 5 cm spriga från trallen så att det går att hålla rent, vi är helnöjda!.....ser fram emot sommaren nu!=)
 
Hej

Byggde en altan i mitt tidigare hus "bara" 3,5 meter bred, Bör vara >4 meter så man kan gå runt utebordet på båda sidorna, annars är det rätt irriterande.

Nytt hus numera och där är bordet placerat på en yta som är under tak, 5 x 6 meter. Rekomenderas ....
 
Min granne ångrar bittert att hon inte la markduk inunder när hon byggde ny altan i höstas. Nu spirar humle och näva upp mellan brädorna mitt på trädäcket! Hon hade en fin rabatt utanför den gamla altanen. Den nya går en bra bit längre ut...
 
Ångrar att jag inte la någon markduk under trädäcket ca: 30kvm, väntar bara på att det ska dyka upp lite grönt mellan trallen. För att en del har varit rabatt. Har soppat ner lite salt så det återstår att se om det kommer något i år.....
 
Tack för att ni delar med er av era erfarenheter !
Jag har själv röjt bort en del växtlighet som stod i vägen och ska snart sätta igång med att ta bort den gamla, lilla altanen som sedan ska ersättas med en ny och större.
 
Byggde i "full-sågad" lärk.
Gör inte det! Fick såga alla brädorna till samma exakta bredd /längd.
Dessutom fasade jag samtliga kanter för att det skulle bli skönt att gå på.
Ett jävla jobb (men blev snyggt).

Efter det låg så fick jag slipa hela trädäcket med golvslip (gratis).
Det gjorde dock att många skruvar blev helt omöjliga att skruva ner längre eller för den delen att skruva upp om man behöver byta en bräda.

Jag "sparade" några kronor/meter men inte värt det.

Jag har sedan första etappen byggt till det två gånger. Mer kommer nog men nu är det stort.
Plats för tolv att äta, ett litet bord för barnen, en stor solsäng för mys och ett "rum" med soffgrupp för seriös grogging.

Byggt stort, bygg "utflippat" (smala gångar, höjdskillnader mm) och bygg med bra brädor är mina råd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.