Hej!
Skulle behöva lite tips angående stående panel och helst lite bilder.

Vi har i dagsläget liggande panel på vårat hus byggt 1932 (faurött med vita snickerier, mansardtak). Skulle helst vilja bevara det så men vi ska framöver bygga ut huset vilket innebär att vi kommer att förlänga huset. Grannen har gjort så och har kvar liggande panel och det ser faktiskt inte riktigt bra ut, i och med förängningen av huset så passar inte liggande panel längre.

När man kollar runt lite på 30-tals hus med stående panel, så är en del väldigt fina medan en del ser alldeles för "modernt" renoverade ut. Har dock inte kommit på varför de ser så olika ut trots att det är samma modell av hus.....Skulle därför tacksamt ta emot några tips på stående panel !!!!!!!!
 
Där vi bor har hus från samma tid som ert lockläktspanel, så det är vad jag instinktivt tänker på. Annars skulle jag föreslå att du tittar runt vad andra hus i motsvarande ålder har, det kan kanske ge idéer och jag tycker att det är lite kul om det finns en lokal stilförankring...

Men är det inte lite tråkigt att gå ifrån den liggande panelen om huset har haft det? Jag vet ett hus (från tio- eller tjugotalet antagligen) som hade liggande panel och blev tillbyggt genom att man förlängde huset. Där har man satt omväxlande liggande och stående panel - indelat på höjden, tror jag - och jag tycker att det är rätt snyggt. Jag kan titta närmare på hur det är gjort nästa gång jag åker förbi och återkomma.
Eller så kan man kanske bryta upp den liggande panelen med vertikala "avdelare" på väl valda ställen för att det ska bli mindre "långrandigt".

Något jag tycker direkt illa om och vill avråda ifrån är när man sätter lockpanel (med lockbrädor alltså, inte läkt) i tjocka och breda dimensioner på hus av den åldern. Jag har sett några exempel och tycker att det ser alldeles för grovt och modernt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.