Hej,

jag har bestämt mig för en ganska enkel modell av staket på altanen. Mellan stolparna vill jag ha spjälor av 22x95-brädor, och längst ner sitter det en 22x95 på vardera sida av spjälorna, likaså längst upp under överliggaren som skall vara 45x145. Stolparna är 90mm.

Frågan är hur jag enklast snickrar ihop detta? Kan jag skråspika en 22x95 bräda "på höjden". Vill helst undvika för mycket synliga spikar/skruv.

Magnus
 
Du kan ju alltid slå hälften av spiken på/från utsidan av staketsektionen, så blir det ju hälften i antal synliga spik.

 
Skruv är bäst. Du borde kunna skruva allt från utsidan, så du slipper synliga skruvar helt och hållet. Se till att du har press på brädorna när du skruvar bara.

Hur har du tänkt dig infästning av de liggande 22*95 mot stolparna? Stålvinklar på utsidan borde funka bra (fyra i varje sektion), också fästade på utsidan.

Ps. Det finns överliggare i 34*145 som är rundad, supersnygg och det blir ett mjukare intryck. Finns på flera träfirmor i Gbg iallafall.
/CC
 
Hade tänkt att lösa infästning genom skråspikning/skråskruvning. Vinklarna borde väl synas rätt bra från utsidan annars? (man befinner ju sig på gräsmattan emellanåt också :) )

Bra tips med överliggaren. Vet du nån firma som säljer? Jag bor i Göteborgsområdet.
 
Överliggaren finns på säve trä. Såg dom igår. Dom finns även i smalare dimension. Jag köpte mina hos mölnlycke trä för fyra år sen, så jag vet inte om dom fortfarande lagerför dom. Borde gå att beställa annars.

Vinkeln kan man sätta under staketet samt över. Är det bara 50mm under överliggaren döljs den rätt bra. Man kan även måla den så syns den knappt. Fördelen med skruvning i allmänhet är att man kan efterdra, när trät har torkat eller efter en vinter med alla påfrestningar på konstruktionen.
/CC
 
chris47 skrev:
Ps. Det finns överliggare i 34*145 som är rundad, supersnygg och det blir ett mjukare intryck. Finns på flera träfirmor i Gbg iallafall.
/CC

Snyggt ja! Men ack så svårt att ställa något på, ett glas tex.

Vad gäller infästningen så räcker det med att skrå-spika/skruva i över/neder kant i alla 4 hörnen ioma du kan göra staketsektionen så att du knör in den mellan staketstolparna.
 
Det går visst. platt i mitten lagom för ett glas och rundad på kanterna. Man klarar det tillochmed när man är lite rund om fötterna ;)
/CC
 
Okej! Den varianten har jag missat 8)
Kanske var lite på pickalurven när besöket på brädgårn gjordes ;D
 
Här är ett par bilder på hur det skall se ut. Som synes skall räcket vara likadant på utsidan som insidan. Det jag är lite orolig för är att det blir för "plankigt" och jag funderar på att öka på avståndet mellan spjälorna.

Nån som har några kommentarer?

Altanen är c:a 4.5 x 5 m (den "bortre" sidan i bilden är 4.5 m)

staket4.jpg
staket5.jpg
 
I principen du behöver inte ha något vinkel för att fästa. Som man ser på dina bilder spjälor mot stolpar är halva. Så då du skruvar de först mot stolpar l= (förborra,försenka och skruva med långa skruv).
Sen skruvar, spikar(använd dyckert, så blir osynlig och billigare, skruva bättre kvalité men dyrare som du vill) ihop staket färdigt i sektioner (utom sista halvor på sidor) och sätter(tryker) uppifrån.
Och skruvar(spikar) sektioner mot halvor .Hoppas du kan leva med de synliga. ;D
Sen överliggare.Fästa sektioner nerifrån mot överliggare .
Om du har klyvsåg kan tipsa hur man gör överliggare på 10 min själv det rund. ::) ::

Hur man klistrar in bilder? ??? ::)
 
Snyggt staket faktiskt.. ser bra ut och så fick man ju ytterliggare ideer..  :)

MHACKER >> Vilket progg anväder du för att rita så fina saker?


SNI >> Infoga bild kan du göra när du klickar på svara.. ovanför den "arga" smajlygubben finns ett "vykort".. klicka där och ange adressen till bilden som du lagt upp på server mellan taggarna.
 
Sni: Tack för tipsen!

Benny_o_Lina: Jag använder Sketchup, fick tipset från ett annat inlägg här på forumet. Kan verkligen rekommendera!
 
Köp en japansk snits såg så löser sig det mesta
 
Har nu äntligen fått tummen ur och gjort klart staketet. Bifogar några bilder för den som är intresserad.

Kanske kan tjäna som inspiration till någon annan, vad vet jag.

Överliggaren monterades först med vinkeljärn mot stolparna. Sedan monterade jag de halva spjälorna (som varierar i bredd därför att stolparna står med lite olika avstånd) i stolparna. Mot dessa lade jag de liggande brädorna på utsidan och skruvade fast (den övre sitter dessutom skruvad i överliggaren. Sedan kunde jag fästa spjälorna i dessa båda liggande brädor och slutligen skruva fast de liggande brädorna på insidan. Sålunda uppfylldes mitt krav om minimum med synlig skruv ;)

Grinden är monterad lite annorlunda, här sitter båda de övre liggande brädorna skruvade i överliggaren. Sedan tryckte jag ner spjälorna mellan dessa och drog en skruv rakt igenom.
 
  • rcke1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snedhörnet, 45 graders vinkel (fråga inte hur jobbigt det var att mäta och såga halvspjälorna mot stolparna..)
 
  • rcke2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.