Hej !

Jag har en idé om att bygga ett snyggt stilrent plank- vad tror Ni om följande lösning ?

Regla upp en stomme - sedan klär jag in stommen med hyvlat virke från alla sidor -då blir planket ca. 20cm tjockt. Jag kör med stående brädor som är spontade så att jag kan pressa ihop dem. Jag målar sedan dessa så att det blir så gott som en slät vit yta. Lampor monteras på planket. På ovansidan av planket så låter jag en plåtslagare montera en sådan där typisk topp-plåt som man gör på murar. Jag tänker mig att planket blir runt 2,0 - 2,2meter. Vitmålat, ca. 20cm tjockt. Planket blr ca. 7meter långt mot grannen. Kortänden kommer synas från gatan så jag tänker mig runt 20cm - så att det blir tjockt och mer liknar en mur på avstånd.

Vad tror Ni ?

Erfarenhet ?

Någon som gjort motsvarande som har bilder ??

Tacksam för alla synpunkter
 
Utseendet på planket verkar vara väldigt trevligt! Dock kan det bli alltför spännande att frekvent förhindra synlig algpåväxt på den vita ytan (om man vill bibehålla den fräscha vita ytan alltså).

Sedan är jag tveksam till att ha hyvlat virke på väderutsatta ytor. Råa ytor har en benägenhet att hålla färgen bättre än hyvlade.

Rent spontant alltså . . .

Peter
 
tror du råspont går att slipa / måla så att det blir slätt ?
 
Råspont går absolut att slipa slätt med slipmaskin och lite vilja. Som jag antydde förut, tror jag dock inte på att måla släta ytor utomhus. Min erfarenhet är att grova ytor binder och håller kvar färgen bättre.

Det finns säkert ett målarproffs eller två på forumet som kan berätta hur man bör göra :D
 
Du måste väl ha bygglov om det blir över 1 meter högt oxå..
Personligen tycker jag det inte överhuvudtaget känns designat, blir en lågbudgetmur som inte kommer se klok ut. Om ni har panelade hus, så kör på att det skall se ut likadant som husen.
 
Jag tror de spontade brädorna kommer att krympa så att det inte blir en slät yta. Eller också sväller de och ger en bucklig yta. Eller också händer båda två fast under lite olika årstider.

Men jag gillar idén med en topplåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.