Grannens rötter på min tomt
Jag ändra det lite och lägger inlägget här med då det gäller både vad jag får göra och hur man behandla ett träd.

Hej!
Det är så att grannen har en stor björk som står precis vid tomtgränsen.
Alltså på deras sida.
Jag har precis dranerat runnt mitt hus och när jag då ska jämna till marken så att jag får bort lite av den kullen som är där så inte marken lutar så mycket mot huset kommer stora rötter fram från björken. Dom ligger ytligt precis så att gräsmattan täckte dom. Nu undra jag då hur jag ska göra. Jag hade tänkt att lägga plattor där så att det bli en uteplatts vid huset.Bli svårt med lutningen. Höja hela vägen är inte ett alltenativ då det inte går för fasaden och så vidare.
Trädet står ca 5 meter från mitt hus och har grenar ut mot det.
Om jag fattat det rätt ska jag få kapa både grenar och rötter som går in på min tomt. Men hur mycket kan jag kapa av rötterna utan att det finns risk att det kan blåsa omkull eller att den dör. Jag har pratat med grannen som vill behålla sitt träd.
Tycker det är väldigt tråkigt om jag inte kan göra och få det som jag vill på min egna tomt när man lägger ner så mycket pengar och tid.

Om jag skulle kapa av rötter och trädet blåser omkull en dag.
kan jag åka på något då?
Trädet träffa förmodligen grannens eller mitt hus då ju.
Eller står husförsäkringen för det?


Mycket tacksam för svar.
MVH
 
Berätta för grannen hur det ligger till att du skall lägga plattor och kommer ta bort de rötter som är ivägen.
Sedan är det trädet grannans ansvar, ramlar det så får han stå för eventuella skador.
 
Njaa..

Självklart så får du ta bort de rötter som finns på din tomt. Om det då blir uppenbart att trädet inte längre kan stå, men grannen inte tar ned trädet. Då blir han ansvarig för ev. skador om trädet faller. Men han är bara ansvarig för fallande träd om han har varit grovt försumlig som inte tagit ned trädet. Dvs det skall vara uppenbart även för en lekman att trädet kommer att ramla nästa gång det kommer en vindpust.

Träd som ramlar av "naturliga orsaker" är inte trädägarens ansvar. Det är din egen husförsäkring som skall ersätta skadorna på ditt hus i det läget. På samma sätt är man ansvarig för om ett väldigt murket träd ramlar ned hos grannen. Men det skall alltså då vara i så dåligt skick att det kan bedömmas som grov oaktsamhet att inte ta bort trädet.

Men ansvaret för trädet har som sagt inte så mycket att göra med dina åtgärder på trädet, eller vem som äger trädet. Ett fallande träd är en olyckshändelse som ingen är ansvarig för (för det mesta).
 
hempularen skrev:
...Träd som ramlar av "naturliga orsaker"...
= Storm. :)

Om det är ruttet och vem som helst kunde ha sett detta, är det också av naturliga orsaker att det faller. Då är det dock trädägaren och hans försäkring som är ansvariga.

Jag berättade för länge sedan att vi hade ett rutten björk utanför tomten som föll in på tomten och höll på att slå ihjäl en av snickarna. Detta kunde ha blivit markägarens ansvar. Det visade sig dock att det var en samfällighet (juridisk person) som var markägare. "- Suck, sa försäkringsskillen. Sådant där kan bli väldigt krångligt att reda ut."
 
Tack! Nu har jag lärt mig en del :) Men hur mycket våga man kapa utan att trädet dör eller rammla då? Hur mycket djupare rötter har trädet? Man vill ju ändå vara lite snäll ju.
 
En björk har rejält djupa rötter så kapar du det ytliga på din halva av tomten för att jämna till marken är det ingen fara att den välter.

Dock kanske du skall tänka en gång till rörande plattor, för med största sannolikhet kommer björken att skjuta nya rötter som gör att dina plattor om några år skevar åt alla möjliga och omöjliga håll.
 
Hemmakatten
Jag har ju för mig att björk har ytliga rötter precis som gran, och kapar man då dessa så faller nog björken så småningom.
 
Swetrot & Hemmakatten: Ni har rätt båda två...den har tämligen grunda rötter åt olika håll plus en djupare rot neråt.
 
Vad bör man göra med de grunda rötterna från en stor björk på ens egen tomt? Är lite bökigt att klippa gräset runt björken iom att de grunda rötterna sticker upp ovanför marken runt trädet så att klippaggregatet fastnar där.
 
A
Jordabalken 3 kap 2 §§ säger "Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom."

Det kanske kan ses som "av betydelse för grannen" att trädet lättare blåser omkull (jag är ingen jurist så jag är inte säker). Du bör nog prata med grannen innan du tar bort rötterna och "bereda honom tillfälle att åtgärda det själv".
 
Dryga grannar finns det gott om... Bäst är att Skriftligen informera HEN att: Ni har rötter och/eller grenat som tränger in på VÅR FASTIGHET. Ni ombedes snarast, senast inom en månad, avlägsna dessa. Om inte så anlitar vi en på Er bekostnad, vet inte om det håller juridiskt, men borde göra det - hålla efter sin tomt så den håller sig på tomten.

Har blivit med Fastighet på Älgö, som hipp som haver blivit Klassat som villaområde i statsplanen Nacka med indrag av vatten o avlopp, samt nya vägar med belysning (?) Här får man inte RÖRA ens sina egna träd på sin tomt, UTAN att fråga om lov av kommunen? Fälla träd på sin egendom utan detta lov debiteras med 10-15.000:-/träd? Lämnade in om marklov på 29 träd som fått växa vilt under 40-50 år, men fick nobben då detta skulle ta bort skärgårdens naturliga struktur och skönhet??? Ser ut som en djungel och gör att solaltanen saknar solljus större delen av dagen...
 
  • Gilla
MochH
  • Laddar…
Det håller inte juridiskt.

Om grannens grenar eller rötter växer in på din tomt så får du ta bort dem själv och på egen bekostnad om du först ger grannen möjlighet att göra det själv.
 
Känns lite skitnödigt att skriva ett brev med krav på att grannen ska ta bort rötterna. Känns inte direkt upplagt för en grod grannsamverkan. Tyvärr blir det så ibland att två åsikter om träd (eller annat) ibland går isär. Båda parter kan ha rätt men det blir ändå en som kan bli besviken. Det gäller nog att hitta en lösning som är så smidig som det bara går.
 
Skitnödigt eller inte, ett skriftligt dokument är ALLTID bra att ha, just in case, det finns grannar o grannar - BEEN THERE!
 
Ja fast ett skriftligt dokument som i princip bara säger att du ogillar grenarna/rötterna från grannens träd. Det har man ju väldigt begränsad nytta av. Det ger fortfarande ingen rätt att skicka räkningen till grannen för beskärningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.