Hej igen!
Tack för alla synpunkter och info!
Nu har vi varit på det sista (?) informationsmötet angående fiberprojektet i vår lilla by.
Förutsättningar och spelregler hade ändrat sig igen...hmmm...
Nåväl, så här ser det ut just nu:
Bredband i Kristianstad AB planerar att bygga ett fibernät i vår by (tidigare var det 3 byar i projektet). Anslutningen inklusive allt var tidigare satt till 20000 kr. Nu när det bara är vår by så måste det till några hushåll ytterligare. Det finns ca 25 "säkert" intresserade och nu gäller det att alla skriver på plus några till, eftersom det behövs minst 30 hushåll för att priset ska gälla... Dessutom tillkommer grävning/kabelläggning på egen tomtmark. De tillhandahåller kabel till fastighetsgräns och allt till för att tända fibern i första uttaget och trådlös router. Det tidigare nämnda ROT-avdraget är i sammanhanget som "en piss i Nilen". :mad: Det gäller ju bara arbetskostnaden för grävningen på den egna tomten. I mitt fall är det inte många kronor då den grävningen skulle vara avklarad på under en timme med en grävare på vår tomt. (Jag skulle förmodligen dessutom kunna göra det själv med spade på ett par timmar utan större problem...:cool:)
Ovanstående är kanske inte hela världen egentligen...för det blir "värre":

Ett:
BIKAB har idag inte har en enda annan operatör i sitt öppna nät!!! :eek: Jag menar hur positivt är det med ett öppet nät när ingen annan än BIKAB vill vara med??? Jag frågade dem om det inte vore mer positivt om de kunde erbjuda flera operatörer. "Jovisst!" Svarade de, men frågan är om de verkligen försöker... Har man hela kakan behöver man ju inte dela med någon annan...
De hade skickat frågan till "alla" operatörer på marknade och ingen hade svarat positivt på frågan att erbjuda sina tjänser i vårat nya nät... Ett bolag hade i och för sig svarat att de var intresserade om BIKAB betalade DEM!!! Annars är det väl tvärs om det brukar vara. Telia hade inte ens svarat på frågan... Kanske inte så konstigt då Telia dragit sig ur stadsnäten för att bygga eget "monopolnät"... Frågan är när Telia kommer att erbjuda sina tjänster i egna nät även på "landet". Den som lever får se. Kanske när de byter ut sina AXE-växlar?

Två:
De tjänster BIKAB erbjuder i ett liknande nät som vårat är inte överväldigande:
http://www.bikab.com/aeupl/pdf/balsby.pdf
Jag menar TV-utbudet är ju sämre än Boxers basutbud! På gott och ont är det dessutom inte ens något HD-TV. Det är analog TV! Det positiva är att det då går att ha många tv-apparater anslutna utan någon extrautrustning. Men har man spanat in sig på "all världens TV-kanaler i HD-TV-format blir man kanske besviken... Vi har dock en gammal tjock-TV så för vår del gör det inte så mkt. De planerar dock för att ha digital TV i höst eller senare...

Tre:
Priserna har gått upp... (oväntat...)
IP-telefoni kostar nu 100 kr per månad och frågan är om inte övriga prisuppgifter också är "justerade"...

Fyra:
Ja, just nu kommer jag inte på något mer men ni kanske kan komma med lite mer "in put"?
 
holmertz skrev:
...Vad har man för konkurrens i exempelvis bredbandsbolagets stadsnät. Kan jag ringa billigt via Teleman från det nätet.?...
Har du en bra internetanslutning kan du beställa iptele från vilken operatör som helst. Det finns alla prismodeller att välja från, från 0kr/månad med 20 öre/minut för lokalsamtal, till $40/månad med gratis samtal till i princip hela världen.
 
mrfrenzy skrev:
Har du en bra internetanslutning kan du beställa iptele från vilken operatör som helst. Det finns alla prismodeller att välja från, från 0kr/månad med 20 öre/minut för lokalsamtal, till $40/månad med gratis samtal till i princip hela världen.
Det förutsätter ju förstås att rätt portar är öppna i nätet. Är det verkligen så i de slutna näten, tex Bredbandsbolaget och Comhem?
 
Ja, det finns ingen av dom stora operatörerna som blockerar något sådant i dagsläget.
Det var problem hos Bredbandsbolaget ett tag, då dom hade en lösning som gjorde att alla voip-dosor av en viss modell (den dom använde) automatiskt hamnade i ett annat nät där dom körde sin iptele. Det gick att komma runt genom att köra den genom en router, och är dessutom numera ändrat.
 
Ok.
 
Om det mobila bredbandet ökar till praktiska hastigheter på säg 100 mbit - så komemr de fasta fibrerna att ha 1000 Gbit !

Vi håller på att se över våra gamla kabelnät i våra radhus (276st) och vi kommer definitivt titta på att dra in fiber, gärna lev. oberoende !

Telefon, TV och internet med massa olika tjänster som bla video-on-demand, game-on-demand osv kommer ställa mer och mer krav på ditt nät, eller säg såhär: Man kommer vilja ha mer och mer bandbredd.
Mobilt bredband är också ngt som kommer mer och mer, ett bra komplement - och för vissa kan det räcka -särskilt om man har en mobil klient med liten skärm osv då innehållet inte behöver hålla lika bra kvalitet.

Men när det gäller bandbredd så skall man aldrig resonera att "det är ätt bra nu, jag kommer aldrig behöva mer" - det har iaf många fått äta upp tidigare ! :)

20000 är mkt pengar, men som någar ovan säger så är det än viktigare att ta reda på hur långa kontraktstider man har, vem som äger nätet osv. Det är ok att binda sig till en leverantör i ett par år OM samfälligheten eller liknande äger nätet sen...

/K
 
klaskarlsson skrev:
Om det mobila bredbandet ökar till praktiska hastigheter på säg 100 mbit - så komemr de fasta fibrerna att ha 1000 Gbit !

/K
Ja, om man har ett par singelmod fibrer hem så får man leta efter mer framtidssäker teknik. För närvarande kan man skicka runt 14 Terrabit/s över 160km singlemod fiber (det är samma fiber som ligger hem till dig), så det finns gott om utrymme uppåt innan man måste sätta spaden i jorden igen. (Men man måste förstås byta ut en hel den annan utrustning vid uppgradering) Och om ingen missar med grävskopan så är de i "outslitliga", dvs det finns inget i dem som egentligen degraderas något vidare med åren (det är inte glaset som sätter begränsningen).

Trådlösa rundstrålande radio-baserade tekniker kommer naturligtvis aldrig att komma ens i närheten av dessa siffor. Laser point-to-point har större potential, men dels så får man en massa line-of-sight krångel, dels så är luften inte lika bra ledare av ljus som en singlemod fiber ur kommunikationssynpunkt.
 
Ericsson har just lyckats överföra 500Mbit/s över 500m telefontråd med vektoriserad VDSL2. Tyvärr lär det nog dröja några år innan det kommer ut på marknaden.
 
mrfrenzy skrev:
Ericsson har just lyckats överföra 500Mbit/s över 500m telefontråd med vektoriserad VDSL2. Tyvärr lär det nog dröja några år innan det kommer ut på marknaden.
Halleluja, jag har 3600 meter till station!:)
 
5700 meter ;(. Inte för att jag vill vara en partybroms men oftast görs desta tester med bare en DSL signal i kabeln medans en hyffsad stamkabel kan ha 50 aktiva DSL i sig och de stör varandra
 
Det tekniska genombrottet består i minimering av överhörningen mellan de olika parledningarna i kabeln - det är detta som vektoriseringen går ut på.
Själv ser jag mycket hoppfullt på framtiden med 650m till telestationen ;)

Hela texten hos Elektroniktidningen.
 
mrfrenzy skrev:
Ericsson har just lyckats överföra 500Mbit/s över 500m telefontråd med vektoriserad VDSL2. Tyvärr lär det nog dröja några år innan det kommer ut på marknaden.
Hoppla! Då har de bara en faktor 28000 i bitrate och en faktor 320 kvar i längd så är de ikapp. :) ADSL: lite som att tävla i vem som kan spika snabbast med en stövel... Ju längre de håller på desto längre fördröjs bara utbyggnaden av fiber.

P.S. Jag tror dessutom som mats_o att man kommer att se den här hastigheten en gång var 14 dag mitt i natten om man har tur. D.S.

P.P.S. Och ju mer signalbehandling man lägger på desto längre fördröjningar, ADSL ligger redan en faktor 10 efter där också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.