magentis skrev:
Komplettera Solen!? Som vedeldare är väl det inget som ska kompletteras, eller vad är det jag missat?

magentis.
Det du missat är väl att trådskaparen skrev så här i första posten:
Tanken är att vi ska ha ett värme och tappvattensystem med solen som primär värmekälla....(Dock kommer en vattenmantlad 9 kw kamin att hjälpa till ibland) Den ger 3+9kw (3 strålning och 9 mantel)
Tråden handlar alltså inte om ved som primär uppvärmning och sol som sekundär, utan huruvida trådskaparen klarar sig med sol och någon enstaka kompletteringseldning när det är kallt. Det är alltså inte någon vedpanna som skall värma utan en kamin.

Jag känner mig väldigt osäker på om man ens i skåne kan bygga en anläggning med sol som primär uppvärmningskälla om det inte är isolerat och tätt som ett passivhus (som man då kompletterar med dåliga vitvaror som genererar värmen som behövs...)
 
M
peoe skrev:
Det du missat är väl att trådskaparen skrev så här i första posten:


Tråden handlar alltså inte om ved som primär uppvärmning och sol som sekundär, utan huruvida trådskaparen klarar sig med sol och någon enstaka kompletteringseldning när det är kallt. Det är alltså inte någon vedpanna som skall värma utan en kamin.

Jag känner mig väldigt osäker på om man ens i skåne kan bygga en anläggning med sol som primär uppvärmningskälla om det inte är isolerat och tätt som ett passivhus (som man då kompletterar med dåliga vitvaror som genererar värmen som behövs...)
Jamen det har jag ju redan skrivit om. Alltså solfångare + värmepump, vilket inte kan bli mer Sol än så, som primär värmekälla. Båda systemen använder sig av solenergi primärt, eller i vissa värmepumpsysten, sekundärt (lagad solenegi)...
Sen nämnde nån nåt om vedeldning, vilket jag kommenterde med att solfångare är ett bra komplement till vedeldning...., o.s.v.

Tyvärr har inte priserna på tunnfilmssolceller sjunkit i pris så mycket, att det passar min plånbox. Men när väl det händer (nåt som inte alls ligger långt bort) då kommer jag direkt att montera det. Sen är elförsörjningen ett minne blott.
Tunnfilmssolceller kommer att rasa i pris, precis som fiber för dataöverföring har gjort. Å för den som hängt med ett tag, vet vad det betyder. :)

marentis

PS. I Danmark får ingen nybyggnadslov, utan att en fungerande solfångar-anläggning installeras i kåken...DS
 
Eller principkoppling på systemet..

Skriv gärna kommentarer, frågor etc
 
M
Rigor skrev:
Eller principkoppling på systemet..

Skriv gärna kommentarer, frågor etc
Ja det där skulle ju fungera, men skulle du inte klara dig med en L/V-pump istället för elpatron på vintern? Visst, det blir såklart dyrare initialt, men jag skulle ändå välja pump, för att endast ha elpatronen till spetsning å reserv.

magentis
 
Det med VP får vi se... Jag har växlare som ligger...

ELP är mest för att kunna köra upp temperaturen till 70-80 nån gång i veckan, eller om jag ska fylla upp badtunnan utan att elda manuellt en hel dag*lol*

*nu e det dax att stressa herren på stadsbyggnadskontoret *! Attans vad det ska ta tid med bygglov mm
 
man brukar ha avluftning av tankarna på toppen och värmeuttaget på sidan för att undvika luft i radsystemet. jag ser ingen ihopkoppling i botten mellan tankarna. jag har en tekniktank på 750 liter med dubbla vv slingor och bivalent shunt. på den sitter det två blandventiler för vv som gör att det bara tar vv från nedre delen av tanken så länge det finns värme där. samma med radkretsen, shunten shuntar ut värme från mitten på tanken så länge det finns ,sen börjar den "ta" från toppen. i ditt fall kanske du kunde ha 3 blandventiler för tapp vv och en bivalent shunt för rad?
 
Det känns som att någon ha väääldigt höga tankar om solpaneler..

Med 12kvm kan du nog räkna med att klara tappvattnet april-september, fast iofs med en normal svensk sommar (grå+nederbörd), så kommer du få hjälpa solen en del.
Okt-mars kommer du inte få många grader av solen alls..såvida du inte har perfekt taklutning i perfekt väderstreck och ängar runt hela huset för maximalt med soltimmar, då kanske du kan plocka ut en del. Men primär källa när värmen i kåken är påslagen, det har jag aldrig hört talas om faktiskt.
 
M
Danne031 skrev:
Det känns som att någon ha väääldigt höga tankar om solpaneler..

Med 12kvm kan du nog räkna med att klara tappvattnet april-september, fast iofs med en normal svensk sommar (grå+nederbörd), så kommer du få hjälpa solen en del.
Okt-mars kommer du inte få många grader av solen alls..såvida du inte har perfekt taklutning i perfekt väderstreck och ängar runt hela huset för maximalt med soltimmar, då kanske du kan plocka ut en del. Men primär källa när värmen i kåken är påslagen, det har jag aldrig hört talas om faktiskt.
Tja..., hela olypiabyn/staden i Kina drivs på det sättet, under största delen av året. Komplement av jordvärme finns, men den är som sagt ett komplement, inte den primära värmekällan.

Så visst går det att få ut betydligt mer än du verkar tro, men soltimmarna begränser såklart möjligheterna.
Sen är tankesättet fel, om man tror att solfångare ska kunna driva ett hus ensamt nån gång under året. Solfångare ska sättas upp, för att ta till vara energin från Solen på så bra sätt som möjligt, alltså maximera antal kWh/år.
Det som inte täcker behovet, låter man nåt annat ta hand om, oavsett om det är en Solig högsommardag, eller en svinkall vinternatt...
I södra Sverige räcker det oftast med en mindre billigare L/V-pump, medans man längst i norr kanske tvingas till bergvärme...

magentis
 
Nu ligger kanske olympiabyn liiiite annorlunda till geografiskt och har andra förutsättningar ;)

Jag har själv paneler på 12.72kvm nominell yta, inte optimalt placerade (husets vinkling avgör det om man vill ha på taket), så jag vet hur det funkar under vinterhalvåret. Jag flyttade hit i januari och fick inte ut en enda kw innan sista veckan i Mars, som då var extremt varm. I April började det hända grejer, men hade vi fortfarande behövt köra värmen så hade vi tömt tanken varje natt (tack värmebölja!).
 
M
Danne031 skrev:
Nu ligger kanske olympiabyn liiiite annorlunda till geografiskt och har andra förutsättningar ;)

Jag har själv paneler på 12.72kvm nominell yta, inte optimalt placerade (husets vinkling avgör det om man vill ha på taket), så jag vet hur det funkar under vinterhalvåret. Jag flyttade hit i januari och fick inte ut en enda kw innan sista veckan i Mars, som då var extremt varm. I April började det hända grejer, men hade vi fortfarande behövt köra värmen så hade vi tömt tanken varje natt (tack värmebölja!).
Jo, men frågeställningen var ju om det går att avända solfångare som primär värmekälla :)
Själv får jag tillskott året runt, men från mitten av nov till feb, är det högst marginellt. Dock så pass att min L/V-pump får vila om Solen lyser ordentligt :) Snö, som du säkert vet, reflekterar 80% av instrålningen från Solen, så det ger en rejäl "turboeffekt", vilket märks väl på solfångarnas effekt.

magentis
 
Solpaneler för 80000:- för att få ett jävulskt överskott på sommaren o inget på vintern är vansinne, Om du haft en stor pool möjligen men annars ska du inte ha så många paneler..

Har man 7000 kWh/år för vv så har man stor vv förbrukning, Dom familjer jag känner som har separat elmätare till elberedaren ligger på 8-12 kWh/dygn (2900-4400 kWh/år) vilket gör 1500-3000 kWh/år som solfångarna ersätter sen kan man få ut några kWh till värme vår/höst men vintern ger dom 0..

Skåne har ju knappt minusgrader på vintern så en L/V VP passar fint, Söder om S-holm verkar inte haft kallare än -12° denna vinter o inte kallare än -10° förra vintern..
Örnsköldsvik hade -15° som kallast under -08 t.ex..
 
2an skrev:
Solpaneler för 80000:- för att få ett jävulskt överskott på sommaren o inget på vintern är vansinne, Om du haft en stor pool möjligen men annars ska du inte ha så många paneler..

Har man 7000 kWh/år för vv så har man stor vv förbrukning, Dom familjer jag känner som har separat elmätare till elberedaren ligger på 8-12 kWh/dygn (2900-4400 kWh/år) vilket gör 1500-3000 kWh/år som solfångarna ersätter sen kan man få ut några kWh till värme vår/höst men vintern ger dom 0..

Skåne har ju knappt minusgrader på vintern så en L/V VP passar fint, Söder om S-holm verkar inte haft kallare än -12° denna vinter o inte kallare än -10° förra vintern..
Örnsköldsvik hade -15° som kallast under -08 t.ex..
Nja, poolen står grannen för *lol* Och familjernas ungar blir glada...
Det är int 7000kwh för VV, det är hushålls el....

Nu har jag fått priset på första omgången paneler och tillbehör...120 rör med laddstyrning, givare,pump och benställningar för det ganska hyffsade priset på 32 ink moms.

Sen undrar jag varför panelerna skulle ge 0 i effekt under "vintern" Det e klart att dom inte ger full effekt, men de oxo därför jag satsar på mer yta...
Jag kan placera dom i vilken vinkel jag vill, och kommer att ställa dom så att jag får ut optimalt under under just vintern. dvs runt 60° om jag inte har fel...

Varför ska man inte ha så många paneler?
 
Redigerat:
Om jag förstått det rätt så ger solen helt enkelt för lite energi under vinter främst pga den står så lågt. Du kan ju ha strålande sol och klarblå himmel på vintern, fast det är ändå minusgrader eller hur? Då kan du ju inte få några plusgrader att tala om i panelerna heller om du inte får det i luften.

Därför om du har noll eller nära i effekt, så spelar det ju ingen roll om du har massor av paneler, det blir liksom bara 0+0+0+0=0 effekt. Och på sommaren får du så hög effekt att du får ett överskott istället som bara går till spillo.
 
H
Vintern söder om Mälaren innebär inte vit reflekterande snö. Dagar med klar sol finns inte förrän andra veckan i mars. Då har redan mesta kylan lagt sig.
 
Danne031 skrev:
Om jag förstått det rätt så ger solen helt enkelt för lite energi under vinter främst pga den står så lågt. Du kan ju ha strålande sol och klarblå himmel på vintern, fast det är ändå minusgrader eller hur? Då kan du ju inte få några plusgrader att tala om i panelerna heller om du inte får det i luften.

Därför om du har noll eller nära i effekt, så spelar det ju ingen roll om du har massor av paneler, det blir liksom bara 0+0+0+0=0 effekt. Och på sommaren får du så hög effekt att du får ett överskott istället som bara går till spillo.
Visst ger solen mindre under Vintern, mina kommer att stå så att dom e optimerade för just vinter halvåret då effekten kommer att finnas och jag får dumpa bort i grannens pool...

Men sen har du ett litet tankefel... Det kan vara kallt ute men att man ändå har effekt i panelerna. Det jag tror du missar är att detta inte e vanliga plana lågtempererade fångare... Det jag ska ha e vakumrör nämligen, dom ger även energi under mulna dagar (dock mindre).....Tar även energi från ir och diffus strålning...

Om man tittar på solenergin från solen som en konstant över året, vilket den i princip är. Så den ända skillnaden på effekten över vinter/sollar är den förlusten som blir då energin ska igenom atmosfären. På vintern då vi har en låg vinkel går stålarna igenom atomosfären i en för oss sämre vinkel och således ger mindre energi. Temperaturen där själva "Fångaren" står har en underordnad betydelse...

Man kan i princip ha ett vakumrör infruset i is... den iprincip ända förlusten man får är isens "grumlighet"
Däremot om man fryser in ett vanligt kopparrör med absorbator så får man den effekten du nämner...
Enkla fysikaliska lagar....

Men viss dom ger självfallet enhel del mindre under vintern
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.