Nollan verkar inte vara inkopplad till spis och ugn, jag fattar inte hur det kan fungera...

Huset är från tidigt 70-tal.
Separat ugn och spis från tidigt 70-tal
3 st infällda dosor, vä ugn, mitten matning / splitter, hö spisen.

Mitt problem är att en blå kabel (Nollan?) är inte ansluten från matningen utan hänger löst (avklippt). Därimot har de dragit blå kabel genom mitten dosan till både vä och hö dosan samt kopplat in den i både spis och ugn.

Jag fattar varför de inte har anslutit blå matar kablel till de blå som går genom matar dosan?
Jag fattar inte hur spis och ugn kan klara sig utan en blå kabel (Nolla)?
Jag fattar inte varför de har dragit en "död" blå kabel mellan ugen och spisen?
(Ugnen har slutat fungera där av upptäckten)
(3 av 4 plattor fungerar på spisen, gissningsvis pga ålder och vatten)


Vänster dosa: Ugnen
Jord
2 * Svart, med spänning
1* Blå utan spänning och ingen spänning mellan blå och svart eller jord

Mitten dosa: Matning / splitter
Matar
1 * Jord
3 * svart med spänning
1 * Blå som är avklippt och bara hänger

Höger dosa: Spisen
1* Jord
3 * svat med stänning
1 * blå utan spänning och ingen spänning mellan blå och fas eller jord.
 
E
de finns spisar med 400 V element bara -plattor å ugnar
så verkar din vara iaf
sen blir de brända efter åren...;)
 
Tackar för ett extremt snabbt svar!

Det förklarar de 2 faserna till ugnen. Av rent personligt intresse; Varför drar men en brygga (den blåa) mellan spis och ugn?
 
En dum fråga till: Hur mäter man ut "nollan" i en liknande installation om man har jordfelsbrytare? För att vara säker på om de båda svarta hade spänning mätte jag dem mot jorden (i avsaknad av nolla) med resultat att jordfelsbrytare löste ut. Det blev många utlösningar innan det var färdigmätt ;-)
 
E
ok
jag tycker du borde ta dit nån iaf
varför är det flera dosor
ingen späning mellan nolla (?) å fas?
det är inte som det skall vara
läser man över fas-jord så löser jfb
låt int den lösa ut för mkt då den `tappar´ effekt ju fler ggr den löser ut
 
Bra svar mitt i natten... det tackar jag verkligen för.

Ang flera dosor så är det 3meter mellan spis och ugen samt att matningen kommer från ovanvåningen mitt i mellan ugnen och spisen.

Ang spänning mellan nollan och fas så är det väl ingen "nolla" då den inte är kopplad till centralen. Men när jag tittade på dosan för spisen och det fanns 2 svarta och en blå så tänkte jag "2 faser och en nolla". Men jag fick ju ingen spänning mellan "nollan" och fasen så jag blev tvungen att mäta mellan jorden i stället för att försöka reda ut det.

Tack för tipset om jfb, jag skall omedelbart sluta och använda den i mina felsökningar.
 
Vad har du för instrument att mäta med?
Om du mäter med en multimeter så brukar de vara så högohmiga att de inte löser jfb. Om du mäter med en spänningsprovare så drar de ofta lite mer ström, så de kan lösa jfb.
 
E
bra
kan vara urlagd den blå -nolan- å bara faser inlagda
är det galma ugnar å spisar med?
 
Om det inte ligger någon belastning, annat än din multimeter, på jordfelsbrytaren när den löser så klarar den i princip obegränsat antal utlösningar.
 
gixXxer skrev:
Mitt problem är att en blå kabel (Nollan?) är inte ansluten från matningen utan hänger löst (avklippt). Därimot har de dragit blå kabel genom mitten dosan till både vä och hö dosan samt kopplat in den i både spis och ugn.
Obegripligt varför man gör på detta viset. Samma hos mig, min Perilex-kontakt hade 5 kablar anslutna (draget EKK eller motsvarande). I andra ände verkade den inte vara ansluten, för när jag mätte mot jord var det högohmigt...
 
E
iskra:
det är svårt få den utan belastnining d de flesta jfb ligger kopplad innan 90% av hela centralen
 
hempularen skrev:
Vad har du för instrument att mäta med?
Om du mäter med en multimeter så brukar de vara så högohmiga att de inte löser jfb. Om du mäter med en spänningsprovare så drar de ofta lite mer ström, så de kan lösa jfb.
Jag mätte med spänningsprovare. Jag brände mulitmetern :) och ville ha något robustare, men då får jag skaffa en rejält högohmig multimeter också. Tack för tipset.
 
Elinstallatören skrev:
bra
kan vara urlagd den blå -nolan- å bara faser inlagda
är det galma ugnar å spisar med?
Ja, det verkar som om bara faserna är inlagda.
Spis och ugn är original, dvs knapt 40år unga. Kanske dags att byta dem trots allt :rolleyes:
 
Iskra skrev:
Om det inte ligger någon belastning, annat än din multimeter, på jordfelsbrytaren när den löser så klarar den i princip obegränsat antal utlösningar.
Strålande! Då slipper jag oroa mig för att jag förstörde den när jag felsökte.
 
-MH- skrev:
Obegripligt varför man gör på detta viset. Samma hos mig, min Perilex-kontakt hade 5 kablar anslutna (draget EKK eller motsvarande). I andra ände verkade den inte vara ansluten, för när jag mätte mot jord var det högohmigt...
Då är jag inte ensam iaf. Då känns det som om det skall vara på det sättet.
Har du låtit ditt vara som det är eller har du kopplat in nollan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.