Hej,
Har hus med krypgrund, har varit fritidshus men jag har rivit upp golv och bytt golvbjälkar från 125mm till 195mm och ny isolering, kommer ha golvvärme i cirka 35m2 av 95m2.

Är det en dum idé att sätta in en tystgående fläkt som suger varmluft från vind ner i krypgrunden?

Grunden är singel/sand med plast på, är rädd för fuktproblem.

Tacksam för tips och idéer.

Mvh Magnus
 
Det är ingen bra ide. Även om vindsluften är varm är den fuktig, kanske till ooch med fuktigare än uteluften, och då menar jag den absoluta fuktigheten, inte relativ fuktighet. När denna fuktiga luft kommer in i det kalla kryputrymmet kommer genast den relativa fuktigheten att stiga och kanske till och med kondenseras. Krypgrunder skall inte ventileras i onödan på sommaren. Om du har fuktproblem, skall du plasta marken, stänga till ventilation och använda en avfuktare i stället. Själv använder jag en kondensavfukater vilket fungerar utmärkt. Har bara fuktproblem på sommaren.
 
Det är alltså ända alternativet? Stänga ventilationerna, plasta och täta och sätta in avfuktare?
 
varför inte bara låte det vara som det är?har du fukt problem eller?
torpargrund brukar väl funka bra om det inte står vatten på marken i grundet.men då behövs ju en dränering i vilket fall som helst.
lys in och kolla ser det bra ut så gör inget.om du inte har satt igen ventilationen vi byte av golvreglarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.