Ska till att lägga golv i vårat nya hus snart. Vi har bestämt oss för att ha samma golv i samtliga rum (förutom våtutrymmena så klart), Vår fundering nu är, kan man lägga golvet så att allt hänger ihop i ett stycke eller bör/måste man dela av det rum för rum och ha trösklar mellan?
 
Du kan göra vilket som. Tillvägagångsätten är dock olika.
 
Borde vara lite problematiskt om det är flytande golv men jag är inte helt säker.
 
Visst kan du ha ett "helt" golv men du bör tänka på att det kan bli problematiskt att lägga in. Du får helt enkelt göra en okulär besiktning om det fungerar. Det är ju rätt fräckt om du får till det....
 
Rekommendationerna från tillverkaren är väl att inte lägga flytande golv mellan rum och rum utan skarv? Dvs, man skarvar i dörröppningen. Visserligen tror jag inte det spelar stor roll om man lagt rätt avstånd mot vägg etc.

Vi ville lägga samma golv utan skarv mellan hall och kök, men flera golvläggare hävdade att det måste vara en skarv för golvet att expandera i.
 
Gäller även det klickgolv som är ett ganska dött material som jag förstårtt det?
 
Kalfir skrev:
Gäller även det klickgolv som är ett ganska dött material som jag förstårtt det?
För våran del gällde det parkett, dock med klick funktion (not & spont).
 
Jag har lagt en del olika klickgolv, alla rekommenderar att golvet skall kunna röra sig, och där brukar vara en max längd/bredd.
Det lär vara ett rejält elände och lägga ett o samma golv i flera rum utan skarvar, kommer bli ett fasligt klyvande av golv på alla kanter för att få det att stämma i dörröppningarna. Tänk till oxå under dörrar, utan sockel kanske det blir en rejäl springa, och därmed mycket ljudinsläpp från resterande huset i tex ett sovrum.
Själv fick jag andra problem med för låga dörrar som var tvugna o sågas när jag lade ett tjockare golv än det som fanns innan.

Satsa på att lägga ett helt golv där du kanske har en stooor öppning, skarva mellan de andra rummen. Har man parkett så gör det heller inte så mycket om stavarna inte matchar varandra över skarven.
 
Hmm, lutar nog mot att skarva ändå då. Vi ska lägga plank, så hade varit najs, men kanske dumt att chansa och få göra om en massa.

Tack för svaren.
 
Och jag säger chansa!

Jag har klickgolv i niometerslängder yttervägg till yttervägg. Det känns OTROLIGT lyxigt. Jag kastade ut alla trösklar och låter golvet flyta i alla rum. Helt fantastisk känsla. Jag har små rum, och det öppna golvet motverkar verkligen den känslan.

Men jag tog hjälp att lägga golvet. Att ha en niometers hopklickat bräda att trixa med är lite knivigt. Men min golvläggare gjorde det mesta med 1 person.

Och så klart en varning. Det kan gå åt helvete. På Länsförsäkringar här i stan sågar de bort en bit av golvet varje år för att det slår sig (men där är det låååångt mellan väggarna). Och jag måste byta allt mitt golv (18 månader blev det) men det är pga tillverkningsfel...
 
  • Gilla
TonyD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.