Någon som installerat en luftvärmeväxlare i ett "blåbetong"-hus?
Hur mycket har ni fått ned värdena? Har hört en som fått ned värdena från runt 620 till 176, fler som fått samma värden?
Kan en luftvärmeväxlare göra så stor skillnad på radonhalten?
En luftvärmeväxlare kostar runt 5-6000:-, måste i så fall vara en bra investering jämfört att anlita en vent-firma som gör något åt saken för 45-50 000:- + moms.

Någon som har kunskap inom ämnet? Andra bra åtgärder man kan göra för att sänka värdena?
 
Vad menar du med luftvärmeväxlare?

Jag installerade ett FTX ventilationssystem i vårt hus, blåbetong hus.
Detta är ju en luftvärmeväxlare, gick från årsmedelvärde på 320 innan till 140 efter.

Radonbidrag finns att söka, görs hos länsstyrelsen och inte hos kommunen
 
Ska tydligen finnas enklare, utan kanaldragning. Airstar är en typ, Mitsubishi Lossnay en annan...
 
Eftersom radon är en gas så är ju all form av ventilation bra för att sänka värdena.

Har öppnat upp här hemma och installerat värmepump så jag räknar kallt med att ha sänkt mina värden till kanske hälften mot vad dom förra ägarna hade.
Har dock inte brytt mig om att mäta, spelar ju ingen roll då vi inte är speciellt oroade över radonet.
 
Medicinen är som sagt ventilation. Hur du åstakommer detta spelar väl inte så stor roll, iaf inte med avseende på radonvärdet. Andra faktorer är väl effekåtgång, energiåtgång och storlek på plånbok.
Kolla upp så att Airstar eller motsvarande kan leverera det flöde du bör ha i huset.
 
Man skapar ett övertryck, då löser det sig själv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.