S
Hej,

Har några frågor kring regling av innerväggar till några sovrum på övervåningen:

Det jag funderar mest på är om det finns raka reglar att köpa (45x70), som inte slår sig så fort man kommer hem och de torkar (bortsett från plåtregel då)? Eller måste man torka allt i spänn innan man börjar? Skräcken är ju att väggarna bågnar efteråt likt några reglar jag haft slängda på golvet medan de torkade.

Är det risk att väggarna bågnar om man bara sätter skivor på ena sidan och håller på med el/tele/data i en månad innan man gipsar klart?

Angående hörn så tänkte jag använda den vänstra varianten i bilden av norgips rek varianter, något bättre förslag? Om jag vill komma undan med bara latexfog i innerhörnen måste jag då komplettera med LP50 (http://www.europrofil.se/produkter/prod_mellanv/lp.asp) innanför skivorna trots Norgips hörnlösning?

I utvändiga hörn har jag förstått att man sätter fasad kant för att förenkla inspacklingen av hörnskydden.

Plåtreglar har jag sneglat på men orkar inte lära mig allt kring hörn, dörrar, kortlingar, eldosor etc som ska göras på olika sätt med olika plåtsystem jag sneglat på, känns mer som något för proffs som har bråttom.

Låter det som jag tänkt rätt? Andra tips?
 
  • horn1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kör plåt och använd den högra bilden.
 
kör med plåt det är så mycket enklare att handskas med . kan lätt bära 8 reglar på samma gång, klippa till med plåtsax .skena i golvet som inte behöver fästars med några lång skruvar , till trägolv räcker gips skuv , till betong kör med svampar .

till dörrhål sätt extra träreglarbara så du har kan fästa karmen. överliggaren tar du en skena som du klipper ett U i varje ända som sedan sätts på träreglarna ...



kolla in gyproc ,danogips eller norgips hemsidor där står hur man bygger met plåtreglar
 
S
Ja det verkar ju som alla lovordar plåtreglar, verkar ju inte så svårt att lösa kring dörrar ändå.

Var på byggmax för ett tag sen och såg att det fanns plåreglar och skenor även där, kan det vara nåt att ha?

Skruvar man med vanlig gipsskruv förresten? Golvet det ska fästas i är bara 22 mm spån..

/Micke
 
S
Kollade runt lite på hemsidorna som rekommenderades, och det lutar väl åt plåtregel, går ju alltid att blanda i trä där man måste göra speciallösningar etc men den övergripande stommen borde bli rak och fin! Mycket bra info för den som vill lära sig något nytt!

Om jag väljer ett simpelt system som måste skruvas ihop, alltså skruva regel mot skena, hur blir det då med skruvskallen som sticker ut vid tak & golv?

Låter man gipset gå ut över skenan, tänkte på att skenan bygger lite utåt? Kanske miljöskadad då jag jobbat med slipning där toleranserna låg på ca 0,05mm hehe.

Hittade denna hörnvariant hos Norgips (bild), verkar bra då man får en vinkel som motverkar sprickor i innerhörnen, eller vad säger expertisen? Kanske är svårt att hålla i vinkel med handen då man drar i första skruvarna dock..

horn2.jpg

Tackar för alla tips man får på detta forum!
 
plåten är väldigt tunn så den bygger inte mycket . ang skruvskallen vid tak och golv om man använder loppor ( montage skruv 13mm) så bygger den inte mycket i heller eller så köper man en fästtång som man kniper fast regeln och skenan .
 
S
Tack för svaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.