Hej!

Jag behöver verkligen råd.

Jag ska lägga kakel på ett soffbord (90 cm * 90 cm). Det är en stabil furuskiva från IKEA. Gediget måste jag säga.

Jag tänkte göra så här.

1. Klistra fast kaklet direkt på skivan med bra lim. PL400 har jag sett att man tipsar om här på forumet.
2. Foga kakelplattorna.
3. Klart! (förhoppningsvis)

En sak jag undrar är jag behöver lägga någon sorts skiva under kaklet, dvs. mellan bordsskivan och själva kaklet. Jag får intryck av att det kan vara bra. Men vad är det i så fall för skiva och hur gör man?

Tacksam för alla typer av råd och synpunkter.

Tack för en bra sida!

Mattias
 
Skruva fast en gipsskiva så blir underlaget stumt och det går bra att kakla på gips med.
 
Ok. Tack.

Jag är nybörjare på sånt här. Är det inte bra att kakla direkt på bordsskivan alltså?

Skruvar man fast den där gipsskivan i bordsskivan eller hur går det till?

/Mattias
 
Vet faktiskt inte hur bra PL400 fäster på varken kakel eller trä. Skulle säkert funka men kan inte svara bergsäkert på det. Problemet är att träet kan röra sig och likaså gör plattorna och då spricker fogarna.

Hade nog skruvat fast gipsskivan direkt på furubordet och sedan kaklat med kakelfix.
 
Skulle ha använt kakellim men risken är ju fortfarande att det spricker av rörelser i skivan.
 
Skulle ha använt kakellim men risken är ju fortfarande att det spricker av rörelser i skivan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.