...hur gör man det? ska bygga en friggebod som ska bli isolerad.
Man bygger ramverket som hela stugan ska vila på det är jag med på men vad ska man ha för skiva underst som man sedan lägger isoleringen i???
 
Vi hade oljad hardbord. Under ramverket och bjälkarna spikade vi trall som en ram där hardbord kunde vila (spikade alltså trallen innan vi satte ihop ramverket).

Isoleringen lades sedan dirket på hardborden.

/alacs
 
OK, så det blir alltså; Trall, hardboard, isolering och sen diffusionsspärr golvgips och sedan laminat??
kan man ha underlagspapp istället för hardboard?
eller bara nån hardboard eller OSB etc istället för trall??
 
Hej

Jag gjorde så här:

Gjöt 6 plintar med stolpskor (så att den kommer upp över marken)
Syll (på papp mot betongen) samt bjälkar cc60
Ohyvlade brädor fästs undersida bjälkarna innan de sätts i balkskorna.
Lägg i plywood skivor på de ohyvlade brädoorna (som håller isloeringen på plats) .
Isolering samt papp.
Sist golv.

Tips:
Bygg väggarna innan golv. Se till att ha ordentligt med luft mellan golvbrädor och väggreglar för att undvika sprängning om golvet skulle svälla

Lycka till !




 
Ok, nu köpte jag asfaltboard 13mm på byggmax, enligt dem så skulle det räcka att ha underst... dvs fästa afaboarden direkt på "ramen" så att det blir som en låda och sedan lägga i isolering, sedan golvgips på detta och sedan parketten...

Vad jag inte är med på riktigt bara är om det är meningen att afaboarden ska vila på syllpappen som ligger på plintarna då?
eller ska jag fästa den så att det blir enbart ramen som vilar på syllpappen och inte afaboarden?
 
Själv använde jag aldrig asfaboard, körde plywood. Eftersom den står på plintar och ventileras duktigt så blir de aldrig fuktiga. Asfaboard låter vettigt fast det är väl lite porösar och plywood kändes stabilare.
I vårt sommahus efter 30 år hängde många av de där asfaboarden nere på marken, men men...
Vad jag menar är att syll-ramen måste skyddas från fukten i plintarna med papp. Asfaboarden lägger du isåfall inne i ramen. Har du golvbjälkar cc-60 och asfaboard sågade till 55 cm breda eller hur ser din ram ut ?
 
Nej som det är nu så har jag preciis byggt färdigt den yttre ramen och vägt av lecablocken, kolla bilden...
har alltså inte lagt några golvbjälkar ännu.

Jo jag vet liksom inte hur jag ska göra nu,
spika fast asfaltboarden på ramen och golvbjälkar och låta asfaltboarden ligga underst på plintarna (syllpapp på också) men då känns det som att det är risk för att dem exponeras för väta mer än om man skulle ha dem inne i ramen. :-?

Så det är andra alternativet, bygga en list som ligger på insidan av alla golvbjälkar och ramen som jag sedan lägger ner asfaltboarden i och spikar fast.  :-/

Ska dock försöka få till cc60 i bjälkarna...
 
  • arizonabygg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
golvbjälkarna är på plats, cc60. så nu står arbetet still då jag inte vet hur jag ska fortsätta... :p
 
Hej igen !
Kul att det går framåt :)
Om det inte är alltför svårt, så vänd golvbjälkarna upp och ner och spika fast brädor (t ex 12 cm breda, 2 cm tjocka) mitt på bjälkarna så får du något att vila asfaboarden på.
Så här:

| | | | | | <---- golvbjälkar
| | | | | |
| | | | | |
| |============ | |========== | |============= <- asfaboard
===== ====== ====== <----- brädor
---------- <---------- papp i hörnorna



Som du har gjort nu (bilden) så räcker det med att du täcker lecablocken med papp. de är ju ända ställena som har kontakt med konstruktionen.

Är ramen "tryckt" ? Helst skall man inte ha tryckt i slutna konstruktioner. (Om du nu tänkte ha panel som går över och förbi ramen)

Kör hårt !



 
gjorde som så att jag sågade till lister och skruvade fast inuti varje cc60 så att det blev som en liten ram som jag kan lägga asfaltboarden på !
Nu undrar jag dock, skivorna har två sidor, en lite porösare och en som är med nån typ av papp på vilken sida ska vara neråt? :-/

ska ut å fota lite mer så jag kan lägga in fler bilder! :)
 
ok då vet jag!

här är en till bild!

ska man göra klart golvet ända in, eller vänta och göra innerväggar först?
Hmm...nja det låter ju dumt ser jag nu, golvet innan väggarna!!
 
  • golv_006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ingen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.