Jag står inför att skrapa hela fasaden på vårt gamla hus. Målningen borde gjorts för 25 år sedan så det är inga större problem att skrapa färgen på de ställen där solen sett till att den torkat, krackelerat och sen nästan torkat till ett stadie av oigenkännlighet.

Problemen börjar när man ska skrapa på ställen där solen INTE kommit åt, t ex över fönster och under takfoten. Där sitter färgen otroligt hårt fast. Kan man strunta att ta bort den färgen och måla över (dvs bara ta bort den lösa färgen)?

Jag kommer slita livet ur mig om jag måste ta bort all sådan färg så min fråga är, funkar den sk "perago scraper" (en roterande skrapa för borrmaskin - http://www.perago.nu/contents/sv/d4.html) för ändamålet utan att förstöra mer än nödvändigt? Någon som provat och kan rekommendera eller avråda?

Tacksam för tips!
 
Speedheater+vanlig skrapa fungerar bra som ett alternativ.
 
Tack för tipset, jag känner till Speedheatern men jag var mer nyfiken på Peragon just nu.

Nån som testat en sådan?
 
Spontant så känns det som att du riskerar att förstöra träytan med en sådan sak som du hänvisar till!

Kemisk behandling har ju också nackdelar samt speedheatern är ingen omkörningsfil den heller!

För bästa resultat vill det nog till att bita i det sura äpplet och förbereda sig för hårt arbete!
 
Jag har skrapat liggande hyvlad panel på två fasader med skrapan från Perago och är mycket nöjd. Man får öva lite för att få till det men med lagom varvtal på borrmaskinen och lagom tryck försvann färgen och den hyvlade gamla träytan var opåverkad. Har dock inte provat på sågad yta - troligen är det inte lika enkelt att få det bra där. Känns som att ytan skulle rivas upp mycket lättare, iallafall om man skulle köra mot fibrerna.
Mitt råd är att köpa en och testa om den passar med din panel/din färg.
Köpte min på JULA men det verkar inte som om de säljer den längre?

/Ingenjören
 
Jag tittade på när en kompis testade på panel utomhus, vi tyckte den var helt sanslöst dålig i.a.f.
Ett hus känns plötsligt väldigt stort när man står och skaver med en sådan trissa....
 
Jag misstänker att tidsåtgången varierar mycket beroende på typ av fasad och hur hårt färgen sitter. I mitt fall skrapade jag en gavelfasad (övervåning+ vind, ca 30m2) på ca 3 tim. Det blev i princip trärent eftersom den gamla oljefärgen satt löst. Fasaden består av liggande fjällpanel och var mycket lätt att skrapa, bara att jobba i sidled med borrmaskinen. En fasad med lockläkt med många svåråtkomliga kanter är nog värre.
Efter de tre timmarna var Perago-skrapan dock rätt sliten.

/Ingenjören
 
Normalt sett så behöver man bara ta bort färg som sitter löst när man ska måla om. Enda anledningen till att skrapa bort all färg är väl om man ska byta färgtyp tex från akrylat till linoljefärg.
 
Jag är på minos linje. Färg som sitter kan sitta kvar. Om du ringer till en fasad firma eller måleri och ber om ett pris för att få fasaden trären skrattar dom nog gott. Jag hade en kort sejour hos en målare och hjälpte till att måla om två stora trähus med liggande, hyvlad träpanel. Och då var det inte tal om "trärent".

När det gäller Speedheatern är den ju rätt dyr. Under min korta sejour hos ett glasmästeri använde jag en snikvariant byggd av en vanlig infravärmare. Den var visserligen inte handhållen utan hängde ner över arbetsbänken. Även stora fönsterbågar fick plats - färg och kitt nästan hoppade av.
 
Perago ja, nu har jag iaf gått och iväg och köpt en, testat och har ett omdöme.

Det är en hiskeligt underlig manick. Det lär nog ta ett tag att lära sig tryck, hastighet osv men spontant känns det som desto mer fart och halvmycket tryck är the "shit" för denna roterande skrapa. På vissa brädor äter den sig in i träet så fort att man blir mörkrädd och på vissa andra händer det inget alls? Man kan stå och mala skitlänge utan att få nån större effekt (läs - få färgen att lossna).

För att spinna vidare på era erfarenheter så verkar kanske två gamla infravärmare på egetbyggt stativ stående mot fasaden som en vettig ide där färgen sitter hårt? Det borde ju vara aningen snabbare (de borde beta av större yta) än en Speedheater?

Man blir inte klok på det här men antagligen är det så att handkraft, blåsor i nävarna och utmattning är den bistra sanningen. Jag ska väl inte ha "trärent" helt och håller men på stora delar släpper färgen totalt och under takfoten där solen inte blekt färgen till oigenkännlighet så sitter den stenhårt. Kanske räcker det att försöka få bort det lösa och sen släppa ambitionen på att få en yta som den nya färgen någorlunda drar in likadant i?
 
Skrapa loss det som du får loss med en skarp skrapa, låt resten sitta. Rekomenderar Sandvikskrapa med originalblad, inga kopior. Är själv nyfiken på Speedheaters skrapor, bumerang och den andra eftersom jag själv ska måla fasad i sommar men dessa har jag aldrig provat.
 
Skrapa löst och måla är mitt tips...
...då utgår jag ifrån att det är samma färgtyp som skall målas med som redan sitter.
 
Ja, det är samma typ av färg. Vi byter inte färgsort.
Tack för tipsen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.