Köpte en IVT luft luftvärmepump av märket JHR-N nordic inverter.
Enligt hemsidan så är specarna på detta 6,5kw värmeeffekt. 5,5 COP

När jag sen installerade sakerna så såg jag på inomhusdelen att det stog JHR-N Nordic inverter.

Men på utomhusdelen så stog det, JR-N(om jag minns rätt...dock INTE JHR-N) Det stog även något före men minns inte. Men det som jag reagerade på var nämligen den plåtskiva som finns på utomhusdelen med tekniska data där det stod
Max värmekapacitet 4,7kw. Det stog även inkommande effekt och om man såg på den (1.1kw) och räknade ut COP så stämmer det inte med 5,5.

Ringde till IVT och frågade om hur det låg till. De sade att jag skulle ha ett visst artikelnummer som skulle vara för utomhusdelen. På kartongen stämde det men det fanns inget inpräntat på metallplattan som visade artikelnummer. (Det skulle vara artikelnr: 14724 på utomhusdelen, vilket stämde på kartongen). Orsaken till att det stog max 4,7 i värmekapacitet påstod dem att det beror på att de data som står på metallplattan är efter Asien kriterier och det innebär att man anger värden för 70% av max kapacitet. Men sist jag tittade så låg inte Sverige i Asien, har det flyttats?
Skämt och sido, hur vet man att man inte fått fel saker? Jag har köpt den variant som jag såg gav…SKULLE ge mest effekt. Men blir konfundersam när jag inte hittar siffror som stämmer på själva apparaten. Skall nämna att även i instruktionen..avsnittet teknisk data så står det inte några 6,5kW eller 5,5 COP. Kvittot säger JHR-N..likaså innerdelen..men ytterldelen? hur vet jag att jag inte fått något annat shiiiiiiiit där kapaciteten faktiskt ÄR mindre?

Fattar nada.

Något som vet?
 
IVTs l/l-värmepumpar görs av Sharp tror jag. Så det är väl möjligt att märkplattan anger effekt utifrån japansk standard.
 
hmm...kan undra om det är fler i detta avlånga land som köpt en IVT pump och som noterat att det skiljer sig i märkningen på prestanda? Det borde ju ha framkommit någonstans detta tycker jag. En bekräftelse på att så är fallet eller vad som helst.
 
Fråga på varmepumpsforum.com, det är där de riktiga nördarna håller till! Gå in på det märkesspecifika forumet under luft/luft-pumpar, så får du säkert mängder av svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.