Hej!
Mina svärföräldrar äger en hel del mark och vi har sett ut ett ställe som vi gärna vill bygga på.
Frågan är hur man går tillväga nu? Jag har för mig att det finns nåt som kallas förhandsbesked som man kan få av kommunen om platsen ens är ok att bygga på? Är det det första steget?
Hur gör vi med det juridiska(skatter tex), om vi får marken som gåva?
Hur gör man för att mäta tomten, finns det någon som gör det el ska man göra det själv? Mycket att fundera på, hoppas att det finns någon som kan svara..:eek:
 
Kolla först med kommunen vad de säger om tomten och vad dom har för bestämmelser avseende vatten & avlopp.

Gåvoskatten är avskaffad.

Placera ut pinnar där ni hade tänkt er att ha tomten. Sedan tar ni kontakt med Lantmäteriet. Var beredd på att de vill ha minst 20 000:- för sitt jobb.
 
Tack för ditt snabba svar!
Är det det som kallas avstyckning då eller tillkommer 20 till för det?
Hur är det med lagfart och pantbrev, läste att det är 1,5 % / 2%av köpeskillingen, men om det är en gåva har de ngn grundavgift för det el likn?
Man får väl inget gratis här i byggvärlden;)
Läste att det finns något som kallas gatubyggn kostnad. Vad är det, gäller det även om det inte finns ngn gata ute på vischan?
 
Japp det kallas avstyckning, å räkna med minst 20´ för det.

Lagfartsavgiften blir i ert fall: 825:-

Pantbrevsbeloppet avgörs av hur mycket ni vill låna.

Gatubyggnadskostnad är nog inte aktuellt i ert fall, men kolla med kommunen vad de har för planer.
 
Skönt då behöver inte pengarna skena iväg på det.. Har varit inne på kommunen( södertälje) hemsida och jag uppfattar det som att man skall i princip bestämma vad man skall bygga även om det är förhandsbesked? Ialla fall ngt så när, 1 1 1/2 plan osv. Ska man kolla in hus först då, verkar ju konstigt?
 
Ni vet väl kanske redan vad ni vill ha på ett ungefär. Kopiera ett lämpligt objekt från någon huskatalog och lämna in.
 
Tack så mycket för dina svar , nu är det bara att kika på vad man ha då och hålla tummarna:)
 
Hemmakatten
Nej, ni bör först ta kontakt med kommunen och informera er om vad just den marken ni är intresserade av är kategoriserad som. Kommunen har suverän bestämmanderätt vad mark skall användas till. I deras översiktsplaner ser man om mark är parkmark, skogsmark, jordbruksmark, kvartersmark,bostadsmark mm. Anser kommunen att det inte är lämpligt med bostadshus där ni vill bygga utan att det skall tex vara jordbruk så får ni inget bygglov och marken kommer då inte heller att kunna styckas av.
 
Glöm inte att kolla med nätbolaget, vad det kostar att få elen framdragen. Är det långt ute på landet kan det bli dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.