Hej.

Får man sätta in en kamin på slingan i huset och värma upp vattnet, dvs mellan fjärrvärme in och ut?
Man borde väl få utnyttja kaminen till det men å andra sidan vet jag inte vad som händer med fjärrvärmeanläggningen...
Om returvattnet t.ex skulle ha högre temp än ingående, kajkar systemet ur då?

 
Intressant fråga, någon med svar?
 
Jag har mitt system kopplat så.
På radiatorslingan sitter en mantlad kamin inkopplad.
Det funkar bra tillsammans med min värmeväxlare, när jag eldar i kaminen så reglerar centralen automatiskt ner tillförd effekt fjärrvärme genom att strypa flödet i primärkretsen.
Eldar jag hårt så har jag lyckats att helt ersätta fjärrvärmen under kortare perioder.

Kolla dock upp i ditt kontrakt med fjärrvärmeleverantören vad det står om dylika lösningar, jag tror inte att alla tillåter det.
 
  • Gilla
Jensla
  • Laddar…
Hej,

Jag har varit inne på samma sak tidigare på detta forum. Gjorde då en ritning som iof inriktar sig mot att man har en riktig vedpanna inkopplad, men den kan enkelt bytas ut mot ex en vattenmantlad kasset eller annat beroende på sina behov. Bifogar ritningen som inte är helt perfekt men en tanke ialla fall...

För mig som har gratis ved men samtidigt har köpt ett hus med fjärrvärme (och är lite lat av mig) så skulle detta vara en perfekt lösning. Elda när man orkar och då minska värmekostnaderna. Tror nog att eldandet skulle bli mer och mer då man snabbt skulle se det i plånboken:D

Hur som helst, jag kollade med min fjärrvärmeleverantör (Vattenfall) och dom kan inte säga någonting om hur jag kopplar mitt värmesystem så länge som jag inte rör deras inkommande och utgående fjärrvärmerör (primärkrets tror jag att det heter). Sen får man inte heller skicka ut varmare vatten i deras returledningar, det gillar dom inte heller. Men eftersom en växlare stänger kretsen då inkommande radiatorvatten är varmare än beräknat så ska det aldrig vara något problem.

På sikt ska jag bygga denna lösning och komplettera med sol, men just nu saknas de pengarna så det får nog vänta ett litet tag till.

Häls
J
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.