Granntomten ligger 1,5 meter ovanpå nivån på vår tomt. 75% av höjdskillnaden är deras.
Grannen har en dubbelgarage på platta 1,5 meter från tomtgränsen. Eftersom höjdskillnaden är så stor, grävde inte markentreprenören (vi använde samma företag båda två) ända till tomtgränsen, så hela slänten ligger idag på vår sida.

Vi vill göra vår tomt i ordning. Vi kan inte börja gräva bort jorden från tomtgränsen (alltså de 75% av höjden som inte är vår), eftersom då förmodligen glider grannens garage på vår tomt. Han måste bygga en egen mur eller annan förstärkning samtidigt. Vi är beredda att dela på kostnaden, men inte att ta hela kostnaden.

Vad kan vi göra om grannen inte tar tag i problemet snart? Tomterna är inom detaljplanerad område. Det finns ingen tvist om höjderna. Vi ville också att grannen tar hand om dräneringen runt garaget på sin sida. Grannen är annars trevlig, men i den här frågan händer det inget. Vi har bott på våra tomter nästan ett år redan.
 
Du kan inte begära att grannen ska bekosta stöd för att ditt garage ska kunna byggas utan hela kostnaden kommer i princip ligga på dig dvs marken måste stabiliseras innan ditt garage byggs. Om grannen vill bidra till en gemensam mur är det naturligtvis väldigt positivt och ett stort plus för dig. Men du kan inte kräva det.

Däremot kan du kräva att grannen tar hand om sitt vatten från tex garagetaket så att detta inte ger problem för dig men du kan inte begära att han dränerar runt sin byggnad - det bör ju inte påverka din tomt.

Har jag missuppfattat situationen så att du själv inte ska bygga garage på din sida tomtgränsen utan endast fixa trädgården?
 
Huvudprincipen är att den som förändrar marknivån får stå för åtgärder så att grannens tom inte påverkas.

Som jag förstår det så har ni idag en slänt på er tomt som du vill ta bort, då är det ditt problem att bygga stödmur.
 
Som jag förstår det så finns slänten enbart där för att grannen valt att ha tomten högre upp? Nu kan du inte ta bort slänten som ligger på din sida eftersom han byggt garage där, men ingen stödmur.

Knepigt fall detta. Nu vet jag inte om tomterna från början var planerade att vara skillnad i höjder osv. Var tomten planerad med höjder och slänten inte skulle funnits på er sida, så är saken klar att din granne skall ta hand om och bygga en stödmur, förutom det skall han dränera så att ytvatten inte rinner in till er! OBS ytvatten inget annat.

Känner att jag behöver mer på fötterna innan jag kan svara... :)
 
Om det är så att slänten finns där för att grannen har dumpat schaktmassor på er tomt (efter att ni köpte den) så hamnar ju saken i ett annat läge. Men så tolkar jag inte ursprungsinägget.
 
Tack för svaren så här länge!
Yonna: Vi vill bara fixa trädgården, vi har en garage på en annan sida av tomten. Vi vill bara bli av med jordmassorna vid tomtgränsen (jordmassorna grannen har höjt sin tomt med över en meter från ursprunglig nivå).
Aedwall: Tomterna är planerade med skillnader i höjder, och alla skall ha tagit hand om skillnaderna på sina sidor.
Hempularen: Grannens schaktmassor har kommit till vår tomt efter vi köpte den. Vi har varit egna byggherrar båda, men använt samma markentreprenör. Han lämnade en del av slänten på vår sida i väntan på mur. Nu har det gått ett år, och det finns fortfarande ingen mur. Vi byggde tomterna samtidigt.
Jordmassorna kommer inte långt in på vår tomt, bara upp till en meter. Samtidigt är inte tomterna så stora. I dagens läge har vi en plan gräsmatta, och sedan en rak vägg av jord, ca. 1,5 m hög. Vi hade tänkt att ta "vår del" av höjdskillnaden (det vi har grävt ner från ursprunglig nivå) i en terrass, en utbuktning från gränsen. Det blir ändå så pass mycket höjdskillnad kvar till grannens tomt, att det känns vanskligt att gräva bort jord ända till tomtgränsen.
Området är nytt, tomtrören finns kvar. Det finns ingen tvist om var tomtgränsen går (och grannens garage ligger ju parallellt med tomtgränsen, lätt att mäta 1,5 m från väggen).
 
Har jordmassorna tillkommit efter att ni köpt tomten är det grannens ansvar att ta bort dessa samt se till att stabilitet finns för hans garage. Han skall alltså även bekosta stödmur.

Har grannen bygg/marklov för denna markhöjning? Ring till kommunen och kolla. De flesta kommuner har en gräns för markhöjning - hos mig ligger den på max 50 cm - utan marklov.

Förlåt att jag misstolkade ditt första inlägg - men svaret är egentligen densamma dvs den som gör markskillnader skall stå för kostnaderna. Hur ser nybyggnadskartan ut?
 
Markhöjningen är godkänt av kommunen. Delningen på höjdskillnaden (75% på grannen) är räknat av kommunen, och baserad på nybyggnadskartan. Vi har diskuterat om muren, i all vänlighet, länge nu, och grannen hade varit hos kommunen i något skede och fått det beskedet.
Och som jag har skrivit innan, vi kan inte göra vårt tomt helt färdig, när vi dels inte vågar gräva bort all "hans" jord, och när vi dels vet att arbetet med muren måste ske från vår tomt (han har ju garaget som står i väg). Det kanske behövs en grävmaskin och transport av jord. Då kan vi inte plantera växter eller lägga gräsmatta där än.

Vi känner att det dags att börja prata mer allvar, men vill då veta vad vi kan kräva. Vad händer om han inte gör något? Vad händer om vi bara snyggar till trädgården så gott det går, och inte tar hänsyn till hans behov (stöd för garaget och behovet av utrymme för murläggningsarbete den dagen / det året han känner för det)?
 
Har nu själv varit hos kommunen. Vi har haft samma bygglovshantläggare. Vår tomt slutar 1,5m under grannens tomt, men det finns inget om hur man tar hand om höjdskillnaden i byggloven. Uppgiften om 75% stämde, grannen har höjt 1,25m från nybyggnadskarta-nivån.
Kommunen tyckte att det var synd att handläggaren glömt att kräva en stödmur i bygglovet.
 
Om din granne inte frivilligt bygger en stödmur så är det enklaste att du överklagar givet bygglov och då kommer det bli en ny vända, där det i bygglovet kommer skrivas in att en stödmur krävs. Du har 3 v på dig att överklaga drån den tidpunkt du tagit del utav givet bygglov.
 
Tyvärr något år för sent aedwall. Visst har vi sett hans bygglov innan, men inte förstått att det saknades information om lösning för höjdskillnad. Det här var vårt första husbygge, och det är lättare att ha åsikter om information som finns i bygglovet än om något som saknas.
 
Det där med att ha sett bygglovet är en liten juridisk finess. Jag tror inte någon kan strikt bevisa att ni sett bygglovet (och insett att det var ett bygglov som var beslutat/beviljat). Eller har ni fått det utskickat från stadsbyggnadskontoret med mottagningsbevis?
 
hempularen skrev:
Det där med att ha sett bygglovet är en liten juridisk finess. Jag tror inte någon kan strikt bevisa att ni sett bygglovet (och insett att det var ett bygglov som var beslutat/beviljat). Eller har ni fått det utskickat från stadsbyggnadskontoret med mottagningsbevis?
Precis, de kan bara bevisa att ni sett bygglovet om ni skrivit under ett delgivningskvitto eller ett rekomenderat brev. Så det är bara att överklaga om ni inte gjort ovanstående.

Det enda man inte kan hävda på detta sättet är gällande detaljplaner, för då gäller det 3 v efter de satt upp beslutet på "anslagstavlan". Men du kan komma flera år efter ett vanligt bygglov och överklaga.
 
Ni är absolut inte skyldiga att låta honom utföra markarbeten från er tomt. Det är han problem att lösa det från hans sida. Det finns metoder, kranbilar, maskiner etc för att utföra ett stödmursarbete. Det är hans problem att det blir dyrt eftersom han inte tog tag i det tidigare.
 
Jag tycker det låter sunt och vettigt att ni delar på kostnaderna för en stödmur. Så skapas och bibehålls god grannsämja. Och så kräks ni gemensamt på den klantiga handläggare som glömde kräva det i bygglovet från början. Klart! Alla blir glada.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.