Är i planerartagen för att bygga hus, och har verkligen fastnat för Smålandsvillans Nybro eller Visingsö.
Problemet är bara att kommunen när jag ringde och frågade, rekommenderar platta på mark där vi ev. ska bygga.
Är det någon som vet om man kan få platta på mark med SMV, eller är det kört?
 
Cloudberry skrev:
Är i planerartagen för att bygga hus, och har verkligen fastnat för Smålandsvillans Nybro eller Visingsö.
Problemet är bara att kommunen när jag ringde och frågade, rekommenderar platta på mark där vi ev. ska bygga.
Är det någon som vet om man kan få platta på mark med SMV, eller är det kört?
Hej! Kul att du funderar på ett Nybro! Vi håller som bäst på att flytta in i vårt!

Angående platta.. ring säljaren i din region. Han/Hon kan svara på din fråga bra mycket bättre än någon här kan. :)
 
Säljaren kommer påstå att SMV grund är bättre än platta på mark - Vilket det inte är...

Lita på kommunen!

/M
 
  • Gilla
Peter Österberg1
  • Laddar…
orstigsnybro skrev:
Hej! Kul att du funderar på ett Nybro! Vi håller som bäst på att flytta in i vårt!

Angående platta.. ring säljaren i din region. Han/Hon kan svara på din fråga bra mycket bättre än någon här kan. :)

Vad kul! Är ni nöjda? Vad fick er att välja Nybro ist. för Visingsö som väl är snarlik? Står i valet och kvalet! Har ni inrett övervåningen? Många frågor, men det är mycket att tänka på, alltid kul med någon som har kommit steget längre! :)
 
magnuse74 skrev:
Säljaren kommer påstå att SMV grund är bättre än platta på mark - Vilket det inte är...

Lita på kommunen!

/M
Tack för tipset! Har du koll på om man kan lägga egen platta på mark och sätta ett SMV ovanpå? Bör väl kanske också vara en fråga för säljaren, men de tenderar att vara lite partiska :rolleyes:
 
Cloudberry skrev:
Vad kul! Är ni nöjda? Vad fick er att välja Nybro ist. för Visingsö som väl är snarlik? Står i valet och kvalet! Har ni inrett övervåningen? Många frågor, men det är mycket att tänka på, alltid kul med någon som har kommit steget längre! :)

Hej! Jodå, vi är sjukt nöjda med allt. Bra folk i och runt om vårt bygge! (än så länge)

Hade inte ens sett "Visingsö" men har kollat det lite nu och om jag skulle välja idag skulle jag ändå välja Nybro tack vare den bättre (i mina ögon) planlösningen med kök -> allrum/matrum -> vardagsrum. Visingsös planlösning känns knepig. Kolla våra bilder på http://nybro.thegreenswede.com

Det står att husen kostar från 904 000kr - vad ingår i det priset? När vi skrev kntrakt låg priset på ett "Nybro" på dryga 1.3mkr.
 
orstigsnybro skrev:
Hej! Jodå, vi är sjukt nöjda med allt. Bra folk i och runt om vårt bygge! (än så länge)

Hade inte ens sett "Visingsö" men har kollat det lite nu och om jag skulle välja idag skulle jag ändå välja Nybro tack vare den bättre (i mina ögon) planlösningen med kök -> allrum/matrum -> vardagsrum. Visingsös planlösning känns knepig. Kolla våra bilder på [länk]

Det står att husen kostar från 904 000kr - vad ingår i det priset? När vi skrev kntrakt låg priset på ett "Nybro" på dryga 1.3mkr.
Vad roligt att allt gått så bra, och vad fint huset blir! :)
Är det ett litet garage eller carport man skymtar i bakgrunden? Vad fick ni ge för det?
Kul att få en uppfattning om hur stor övervåningen blir också, och lutningen på taket. Antar att ni inte har så mycket uppfattning om grunden än, men tog den lång tid att göra? Och vad hamnade den på i pris?
 
Cloudberry skrev:
Vad roligt att allt gått så bra, och vad fint huset blir! :)
Är det ett litet garage eller carport man skymtar i bakgrunden? Vad fick ni ge för det?
Kul att få en uppfattning om hur stor övervåningen blir också, och lutningen på taket. Antar att ni inte har så mycket uppfattning om grunden än, men tog den lång tid att göra? Och vad hamnade den på i pris?
Tack!

Det är en carport CF5 - 90000kr exkl grund (tror jag, har lite dålig koll på just carportens kostnad :D )

Grunden tog cirka en vecka att göra och kostade 324000kr (både hus- och carportgrund). Kanske inte marknadens bästa pris men riktigt bra killar som gjorde jobbet. Kanonbra!

Nu ska vi till huset!
 
orstigsnybro skrev:
Tack!

Det är en carport CF5 - 90000kr exkl grund (tror jag, har lite dålig koll på just carportens kostnad :D )

Grunden tog cirka en vecka att göra och kostade 324000kr (både hus- och carportgrund). Kanske inte marknadens bästa pris men riktigt bra killar som gjorde jobbet. Kanonbra!

Nu ska vi till huset!

Vad spännande det måste vara! :D
Nu väntar bara ett nervöst möte med banken för oss på torsdag (långa dagar) för att se om vi får lånet, sen blir det till att börja bygga (förhoppningsvis!) :p

Tack så mycket för alla råd och info, som sagt, alltid kul att få "intervjua" nån som är steget längre i processen!
 
Är det någon som vet om man kan få platta på mark med SMV, eller är det kört?[/QUOTE]

För att svara på din fråga: det är kört med platta på mark med SMV, eftersom dom bygger med moduler har dom krypgrund. Som dom nu fyllt och kanske kallar något annan det vet jag inte. Men det är alltså en fylld krypgrund och ingen platta på mark.
 
Z
När vi pratade med SMV i feb/mars så var det på G med en platta på mark. De höll på och testade den. Men ring och kolla med en säljare. Det kanske bara var snack för att vi inte skulle vända i dörren.
 
Redigerat av moderator:
zombra79 skrev:
När vi pratade med SMV i feb/mars så var det på G med en platta på mark. De höll på och testade den. Men ring och kolla med en säljare. Det kanske bara var snack för att vi inte skulle vända i dörren.
Intressant! Vi har möte bokat med en säljare på tisdag, definitivt en fråga till honom.
 
Hej!
Detta är en fråga som väldigt ofta kommer upp här i forumet.
Ett enkelt svar är att det är helt omöjligt att bygga ett Volymhus på en helgjuten platta.
Varför undrar många.
Ett enkelt exempel på varför det inte går är följande: Tänk dig en vanlig pappkartong fylld med en massa saker och du inte har någon botten i lådan. Mycket riktigt det går inte att lyfta den med innehållet kvar.
Precis samma sak med ett Volymhus
De vanligaste Volymhusen på marknaden är Älvsbyhus, Smålandsvillan, Hjältevadshus och Modulenthus.
Att de här fyra företagen idag försöker att kalla sina Torpargrunder för ngt. helt annat är bara ett försök att
vilseleda konsumenten.
 
Ritarn skrev:
Hej!
Detta är en fråga som väldigt ofta kommer upp här i forumet.
Ett enkelt svar är att det är helt omöjligt att bygga ett Volymhus på en helgjuten platta.
Varför undrar många.
Ett enkelt exempel på varför det inte går är följande: Tänk dig en vanlig pappkartong fylld med en massa saker och du inte har någon botten i lådan. Mycket riktigt det går inte att lyfta den med innehållet kvar.
Precis samma sak med ett Volymhus
De vanligaste Volymhusen på marknaden är Älvsbyhus, Smålandsvillan, Hjältevadshus och Modulenthus.
Att de här fyra företagen idag försöker att kalla sina Torpargrunder för ngt. helt annat är bara ett försök att
vilseleda konsumenten.
Hur menar du? Menar du att modulerna saknar en stabil "botten"? Varför kan du inte ställa modulerna på en platta lika gärna som du ställer dem på en torpargrund? Jag fattar inte din liknelse.
 
Cloudberry skrev:
Tack för tipset! Har du koll på om man kan lägga egen platta på mark och sätta ett SMV ovanpå? Bör väl kanske också vara en fråga för säljaren, men de tenderar att vara lite partiska :rolleyes:
SMV har ett träbjälklag i bottenvåningen eftersom det behövs för att kunna transportera modulerna.
Att lägga ett träbjälklag mot en betongplatta är aldrig en bra lösning. Även om man lägger mellanlägg så riskerar men framtida fuktskador.

Det är nog bara att "bita i det sura äpplet" och leta efter en leverantör som gör hus som är avsedda att placeras på platta. Det finns ju tillverkare som kan ge dig samma planlösning som du kanske fastnat för i ett av SMVs hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.