Varför är stora klösbrädor så dyra och fula??? Jag vill bara ha en klösbräda inte ett hus åt mina kissar. Ifall man gör en själv - vad använder man lämpligast för matriel?? Säckväv finns ju knappt längre  :-[
Den ska ju självklart vara snygg oxå, inte se ut som "jag gjorde det här på 5 minuter"
 
Jag kånkade in en gammal men snygg stubbe som fick fungera som "annorlunda men dekorativ" piedestal, katten älskade den
 
Man kan väl använda det mesta om man bara gnuggar med kattmynta först. nåt som INTE funkar är Fy-spray.

Heltäckningsmatta med mynta funkar det med...
 
Ett alternativ är att linda en tjock matta runt en påle. En kompis till mig gjorde pålen så hög att den gick att klämma fast mellan golvet och taket. Sen byggde han några hyllor med hål i på olika höjder som han klädde med heltäckningsmattor. Såna finns att köpa färdiga men kostar skjortan, gör man dem själv blir det betydligt billigare. Mattan han använde ser ut som en grov dörrmatta, jag tror det var kokosfiber.

I stället för matta kan man också linda ett tjockt hamparep tätt runt en påle eller planka.
 
Placeringen av klösbrädan är också viktig. Om man inte ställer den någonstans längs kattens "patrullväg" finns det risk att den inte bryr sig om den utan klöser på något annat i stället.
 
Det är väl rätt vanligt att katten "hänger" sig på saker och klöser (som på ett träd alltså), men vår katt klöser helst paralellt med golvet. En favorit har varit en 10-kronors dörrmatta från Ikea, billigt och bra! Tror att det var kokosfiber, så BoD:s förslag om att linda en sådan på en påle är nog inte dum! För våran katt är även rölakansmattor poppis, möbler är som tur var inte intressanta längre.
 
jag har provat syntet gärs, våran leguan tyckte det såg gott ut så vi tog bort det illa kvickt. Kanske ska göra som du säger BoD!?

En stor och hög påle till dem kanske funkar??

Jag vet att honan är en duktig trädklättrare - hon visade det i sommras när hon stack halvägs upp i det högsta trädet här i grannskapet, och nu vill hon inte gå ut. Kanske beror på att det blåser?
 
För några år sen hade ha 4 katter hemma.
Jag köpte en klösbrada som var som en stubbe klädd med grovrep. Jag fick tips av säljaren att ta väldigt lite mängd kattmynta på stubben den första dagen.

Katterna älskade den. Det var lösningen.

 
Det allra bästa tipset är att skaffa riktigt dyra och fina fåtöljer och göra allt för att katterna skall hålla sig därifrån. Dom kommer garanterat att klösa. Ena annan fördel är att "klösbrädan" är tjusig.

Det är det enda som funkat för mig.
 
Är det innekatter som ni pratar om? Vår katt som tillbringar så mycket tid han vill ute har i stort sett inte gjort någon skada alls inne.

Han är en fena på att fånga mullvadar och är därför mycket omtyckt även av grannarna.. :)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.