Tänkte att jag skulle skriva och berätta hur det gick för mig att måla och fixa i det sprillans nya huset, nu när så många engagerat sig i mina "trådar" och svarat.

Jag var alltså ensam om arbetet eftersom maken passade barnen. Skulle helt klart ha underlättat om vi varit två, för nu blev det mycket spring upp och ner på stegen - och väldigt långa arbetsdagar för att bli klar på utsatt tid.

Jag började med att plasta in golv, garderober osv samt maska alla lister och uttag, ventiler, strömbrytare osv. Det är verkligen urtråkigt, men jag hade inget val.

Sedan spacklade jag. Tack till den kille som tipsade mig om att snåla med spacklet!!! Jag duttade i spackel i ungefär en miljon skruvhål i gipsskivorna med hjälp av en pyttespackel som jag tror kallades "japansk". Det var lätt gjort, både i tak och på väggarna men tog sin lilla tid ändå. Glad att jag inte vräkte på spackel för då skulle jag aldrig hunnit slipa ner allt!

Alla fogar mellan gipsskivorna smetade jag spackel i och jämnade ut med hjälp av en bredspackel. Det var inte särskilt komplicerat heller men allt spacklandet tog en himla tid.

Dagen därpå slipade jag alla dessa skarvar, men skruvhålen slapp jag slipa eftersom jag varit så snål med spacklet. Jaja, jag kan tänka mig vad en del av er tycker om DET, men jag är nöjd med att slippa ETT arbetsmoment!

Tack till den som tipsade om ledade slipmojänger istället för vanliga korkklossar att ha sandpappret på. Snordyrt men väl värt pengarna, eftersom det var bekvämt för de arma handlederna.

När detta var gjort började jag sätta microlit. Närmare bestämt Flüggers egen variant på microlit som saknar glasfiber och följdaktligen inte sticks alls. Den var en meter bred och såldes på stora rullar. Mycket glad blev jag när jag upptäckte att man kunde klippa till våderna med hjälp av vanlig kökssax!

Geggade på rikligt med vävlim (Flügger-gubben krängde på mig alldeles för mycket, så nu står jag med en hel hink extra. :( )

Snabbt upp på stegen och dunka dit microliten så rakt och fint som möjligt. Slätade till med händerna och kollade att allt såg bra ut. Sedan tog jag något som såg ut som en spackel av plast - minns inte vad det hette - och strök hårdhänt ut microliten för att den skulle sitta bra på väggen. Det kändes rätt bra i lårmusklerna när jag hade tapetserat tre sovrum alldeles själv och fått studsa uppför och nerför den där stegen otaliga gånger!

Man såg spacklets vita och gipsskivornas bruna färg under microliten, men den jämnade ut ojämnheter litegrann. Inte så mycket som jag trott, men helt ok. Ska också säga att jag åstadkom inte en enda bubbla eller rynka som jag hört talas om att man lätt gör.

Dagen därpå hade väggarna torkat och jag gick lös med billig tak-och-golvfärg. Rollade taket två gånger vardera och sedan microlitväggarna en gång med denna vita färg. Snacka om att väven slurpade i sig färg! Jag målade mycket generöst för 10 liter vit färg var billigare än 4 liter bruten kulör...

Rollade först noggrant i horisontell riktning med massor av färg ungefär en meters bredd och bytte sedan riktning till vertikalt innan färgen torkat och rollade uppifrån och ner. Då var jag helt säker på att varenda kvadratcentimeter var täckt av färg!

Dagen därpå rollade jag glad färg på väggarna enligt samma teknik och det blev ett strålade resultat! Nu återstår listerna, som jag inte hann med. Av skruvhålen ser man inte skymten, trots min snåla spackling. På det hela taget ser det rätt bra ut, även om jag misslyckades med att skära microliten kring strömbrytarna på några ställen...

Vad härligt när man kan plocka undan all svart plast som täcker trägolven och se hur rummet kommer att se ut! Vilken känsla att se solen lysa in genom fönstren på de nymålade väggarna!

Tack för alla goda råd och hoppas att min berättelse kunde hjälpa någon annan!
 
Va kul att det gick så bra! :D
Vi ska snart ta i tu med gästsovrummet, det ska totalrenoveras. Uppskattar alla dina goda tips!!!!
Kram Sanna
 
Jag fick en idé när jag läste att K12 sprutmålat huset utvändigt och skulle vilja höra era kommentarer om det:
Inomhus målningen har tagit tid, främst beroende på att vi använt billig skitfärg och fått måla om. Det slog mig att man kanske skulle försöka sprutmåla innerväggarna, men då måste man väl göra detta innan man monterar fönster, golv och dörrar, eller? Är detta tillrådligt? Någon som gjort detta?

mvh
David
 
David skrev:
Jag fick en idé när jag läste att K12 sprutmålat huset utvändigt och skulle vilja höra era kommentarer om det:
Inomhus målningen har tagit tid, främst beroende på att vi använt billig skitfärg och fått måla om. Det slog mig att man kanske skulle försöka sprutmåla innerväggarna, men då måste man väl göra detta innan man monterar fönster, golv och dörrar, eller? Är detta tillrådligt? Någon som gjort detta?

mvh
David
Nä, men det lät rätt kul! :)
 
De gjorde det i något inredningsprogram med Kristin Kaspersen för flera år sedan. Det var ett jätterum med åldrat furu från golv till tak som de sprutade vitt på.

De täckte förstås alla fönster och sånt som inte skulle få färg.

Det finns tydligen maskiner att hyra.
 
Mycket intressant. Har definitivt tröttnat på att rolla. Blir det lätt rinnigt tro?

mvh
David
 
Ingen aning.

Någon annan borde kanske gå efter med en filtroller och jämna till ??

Min kusin tog över ett gammalt, slitet hus för några år sedan och målade allt vitt. Han hann bli rätt trött på att rolla.

När han kom till hallen (ca 2x2 meter) med alla dess dörrar och snirklerier, som ändå skulle vara vitt, gjorde han någon typ av bomb och sprängde den. Hela han blev vit också, men det hade han räknat med. Utan kläder, raka vägen ut i duschen. Jag vet tyvärr inte hur han gjorde bomben, någon typ av högtryck eller skakning ??, men resultatet blev fint.
 
Räknade ut igår att vi har en totalhorisontalyta på 265 kvm medräknat vind/loft men borträknat garage. Med en takhöjd på 2,85 på nedervåningen och 2,75 på övervåningen förutom där vi har 5,30 i takhöjd och man beräknar att vi målat varje yta c:a 5 ggr blir det en hel del målande. Nästa gång köper vi nog högtäckande färg och/eller testar att sprutmåla. Bombning låter helkul men också ganska vanskligt.

mvh
David

 
AnnikaJ skrev:
När han kom till hallen (ca 2x2 meter) med alla dess dörrar och snirklerier, som ändå skulle vara vitt, gjorde han någon typ av bomb och sprängde den. Hela han blev vit också, men det hade han räknat med. Utan kläder, raka vägen ut i duschen. Jag vet tyvärr inte hur han gjorde bomben, någon typ av högtryck eller skakning ??, men resultatet blev fint.
Han berättade inte det här den första april...? ;)
Jag har bara svårt att tänka mig att det inte skulle bli rinningar överallt...lister som inte fått färg på baksidan - sen får vi inte glömma den omålade skuggbilden av bombmannen/performancemålaren själv på väggen. :)
 
kan det vara jag som sa snåla med spackel? ;)

har precis slipat hallhelvetet som jag grovspacklade för 9 månader sen (INNAN jag kom på vad som var kul ;)

tog 7 timmar att slipa ner allt, så mycket hade jag dragit på för mycket :( suck (är dock en hall med MASSA vinklar också)

sen finslip idag tog 1 timme, målat ett lager... imorron fortsätter det, bra less nu...

lever numera efter mottot, spackla är kul slipa är skit...
 
Med risk att man gör sig till åtlöje på forumet ;D, men det finns inte en chans i världen att man kör med slipmaskin med ett fiiiiint slippapper när det är dags för inomhusspackling?? :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.