ThomasLindgren skrev:
Det är inte ditt problem. Antingen kapar du eller så ber du att de flyttar på den, de kan inte kräva att ha den kvar i ditt hus.
Kräva att ha den kvar är precis vad de kan. De har en gång i tiden fått tillstånd och vem ska bekosta flytten?
Skanova? Nä, det funkar bra som det är. Telia?, nä vi har ingen kund där. Tele-2?, nä vänd dig till skanova.
 
kai_robert skrev:
Kräva att ha den kvar är precis vad de kan. De har en gång i tiden fått tillstånd och vem ska bekosta flytten?
Skanova? Nä, det funkar bra som det är. Telia?, nä vi har ingen kund där. Tele-2?, nä vänd dig till skanova.
Som sagt, klipp kabeln och låtsas som inget har hänt. De kan inte kräva att få komma in i ditt hus.
 
kai_robert skrev:
Naturligtvis så har televerket (som det hette på den tiden) haft tillstånd att dra igenom huset annars skulle de ju inte ha gjort på detta vis.

Om man resonerar på detta vis så kan jag kapa elledningen som går till grannen. Den går via mitt hus sen -43 men JAG har ju inte gett tillstånd.
Ja, det är möjligt att de *haft* tillstånd. Men de har det inte idag utan är rent juridiskt helt utlämnad till nuvarande ägarens goda vilja. Det finns ett fåtal sorters avtal som följer med fastigheten t ex servitut och nyttjanderättsavtal. I det här fallet så är det ledningsrätt som blir aktuell, och den följer också med fastigheten. Finns inget sådan så finns inget avtal. (Och det är som sagt mycket tveksamt att de ens skulle kunna få den när den gäller ledningsrätt *igenom* en privatbostad).

Så det är bara att klippa både el och tele. Därmed inte sagt att jag tycker att man skall uppföra sig på det sättet, men juridiskt så har man en stark ställning. Nätägare krånglar naturligtvis inte med ledningsrätt till en enskild villa. De har ju "om du krånglar så får du ingen ström/tele"-vapnet att ta till. Men eftersom den som klipper inte drabbas av skadan i det här fallet så har man satt sig i en trång sits. Det är därför televerket inte gör på det här sättet idag. Om man inte vill bryta mot lagen om brytande av telehemlighet som jag förslog tidigare, så hade jag ring televerket och sagt som det var. Jag skulle renovera och vill att de kommer och rättar till problemet. Om de börjar dra på det så förklara att du inte kan garantera att kabeln kommer att vara hel efter/under renoveringen.
 
kai_robert skrev:
Kräva att ha den kvar är precis vad de kan. De har en gång i tiden fått tillstånd och vem ska bekosta flytten?
Skanova? Nä, det funkar bra som det är. Telia?, nä vi har ingen kund där. Tele-2?, nä vänd dig till skanova.
Inte ditt problem med vem som har kund eller inte hos vem eller vem som skall betala. Det är inte *din* telefon som kommer att sluta att fungera, så det kommer inte att "funka bra som det är". Det är någon annans telefon som kommer att ryka. Och det är upp till dennes leverantör att se till att det fungerar. Och om jag var vederbörande som blev av med min telefon på det sättet så skulle de ju bara våga försöka med att få *mig* att betala...
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Inte ditt problem med vem som har kund eller inte hos vem eller vem som skall betala. Det är inte *din* telefon som kommer att sluta att fungera, så det kommer inte att "funka bra som det är". Det är någon annans telefon som kommer att ryka. Och det är upp till dennes leverantör att se till att det fungerar. Och om jag var vederbörande som blev av med min telefon på det sättet så skulle de ju bara våga försöka med att få *mig* att betala...

När jag som tekniker upptäcker sådan här åverkan som avklippta kablar skriver jag en skaderapport vilket brukar resultera i en räkning till den som har orsakat skadan, oavsiktlig eller ej.
 
kai_robert skrev:
När jag som tekniker upptäcker sådan här åverkan som avklippta kablar skriver jag en skaderapport vilket brukar resultera i en räkning till den som har orsakat skadan, oavsiktlig eller ej.
Hur ska du kunna upptäcka något när du inte kommer in i huset? Hur ska husägaren kunna krävas på något som skett i hans hus där ingen har tillstånd att ha några saker?
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Så det är bara att klippa både el och tele..
Det var ju synd att jag inte visste det förra året innan min tokf-n till granne flyttade.
 
kai_robert skrev:
När jag som tekniker upptäcker sådan här åverkan som avklippta kablar skriver jag en skaderapport vilket brukar resultera i en räkning till den som har orsakat skadan, oavsiktlig eller ej.
Det betvivlar jag inte en sekund. Men i det här fallet så finns det ingen chans att de kan tvinga dig att betala eftersom de inte har ett juridiskt ben att stå på. Och eftersom vi är i juridikforumet så är vi noga med just den skillnaden. Och i det här fallet så skulle du som sagt inte säkert veta var problemet låg eftersom du inte skulle bli insläppt i huset...

Att sedan televerket säkert hellre skulle skicka tio advokater än att försöka rätta till problemet är en annan fråga. Konstigt det där, de är underbara att jobba med, med vara kund hos dem... "Don't walk away, run! :)
 
ThomasLindgren skrev:
Hur ska du kunna upptäcka något när du inte kommer in i huset? Hur ska husägaren kunna krävas på något som skett i hans hus där ingen har tillstånd att ha några saker?
Som jag tidigare har sagt, naturligtvis har de haft tillstånd att dra kabeln där annars skulle den inte finnas där.

Jag kan mäta mig fram till var avbrottet är. Om jag hamnar i ett hus och husägaren vägrar mig tillträde (vilket aldrig har hänt) så överlämnar jag ärendet till telia som skickar det vidare till skanova som äger kabeln, även den som passerar igenom ett hus.
 
kai_robert skrev:
Det var ju synd att jag inte visste det förra året innan min tokf-n till granne flyttade.
Ja, vad det gäller just el så är det lurigare; vi kan nog säkert hitta något brott mot elinstallationslagen om du klipper och inte är behörig elektriker (eller står i anställningsförfarande).

Men visst. Det är ett skäl till att jag inte skulle acceptera att ha min matning av någonting genom grannens hus. De behöver inte vara elaka, det räcker med klantiga eller att de tror sig vara lustigkurrar. :) (Appropå dylik humor så är ju följande lilla pärla för god för att inte dela med sig av: http://ex-parrot.com/~pete/upside-down-ternet.html )
 
lars_stefan_axelsson skrev:
. Och i det här fallet så skulle du som sagt inte säkert veta var problemet låg eftersom du inte skulle bli insläppt i huset...
)

Avbrottet kan jag mäta mig fram till ganska exakt (inom en meter), betalningsfrågan och tillträdesfrågan vid krånglande husägare överlåter jag som tur är till andra
 
Njaaa...

Jag tror inte att du har rätt att klippa eller på annat sätt göra åverkan på annans egendom även om den finns på din mark utan tillstånd. Jag tror att det räknas som egenmäktigt förfarande.

Om man tar den "berömda" parallellen med bilen som kraschar genom ditt staket och vraket blir bara stående där, ägaren gör ingenting. Den har du inte rätt att själv flytta bort från din tomt. Utan det är en process med delgivning av ägaren osv.

I kabelfallet så kan du säkert få till en process, för att få bort kabeln, kabelägaren svarar då med att häcvda ledningsrätt. Går då kabeln genom ditt hus så kanske ledningsrätten inte räcker, men bara för att det inte lär gå att få en ny ledningsrätt för en kabel genom hus, så betyder inte det nödvändigtsvis att det blir stopp för en befintlig kabel.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, vad det gäller just el så är det lurigare; vi kan nog säkert hitta något brott mot elinstallationslagen om du klipper och inte är behörig elektriker (eller står i anställningsförfarande).

Men visst. Det är ett skäl till att jag inte skulle acceptera att ha min matning av någonting genom grannens hus.
Just den biten blir jag snart av med, ska bygga garage och gjuta platta just där kablarna går in i mitt hus så nu blir det ny kabel in till mig och en separat in till grannen.
 
kai_robert skrev:
Avbrottet kan jag mäta mig fram till ganska exakt (inom en meter), betalningsfrågan och tillträdesfrågan vid krånglande husägare överlåter jag som tur är till andra
Ja, jag tror visst att du kan göra en reflektionsmätning. Men du kan inte veta *varför* kabel är av. Och om inte televerket som genom ett under hittat en massa gamla ledningskartor som de slängde som bäst under 80-talet så vet du inte med säkerhet var i terrängen det avbrottet är. Mer än att de är x meter från utanför en tomt (som du inte får gå in på och börja gräva).
 
vad händer om man skapar ett starkt magnetfält vid kabeln?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.