Jag håller på att totalrenoverar mitt hus och ska då också dra om all el. Tycker det är svårt att htta bra info om vad man bör tänka på, vill ju inte missa någon smart lösning. Är det någon som har några råd? Kostnadsförslaget från elfirman ligger på 125 tkr inkl moms. Verkar det rimligt?
 
Ta in pris från flera elfirmor..
 
Det är svårt att säga något om priset när vi inte vet förutsättningarna
 
Leta upp en elektriker med bra referenser och ta det på löpande räkning istället. Det blir i stort sett alltid billigare och framförallt smidigare.
 
Löpande billigare... jo jag tackar..
Försökte när vi skulle starta våra elinstallationer, våren 2008, att för det första få ett förslag på fastpris från olika elfirmor. Det var omöjligt att få fram ett sådan visade det sig och än svårare att få någon firma intresserad av att ta på sig jobbet med nyinstallation på en villa 200 kvm ca. Till slut fick vi tag på en firma som skulle börja jobbet innan midsommar. Efter åtskillig jakt på dem så dök de upp i september, två dagar, och syntes sedan inte till igen förrän efter många påringningar och tjat i oktober. Pratade med firmatecknaren när han var förbi och kikade på senvåren och försökte klämma ur honom en uppskattning på vad installationen skulle gå på. I runda slängar 65000-75000 sa han. Pessimist som man är så räknade jag med att 100000 skulle det nog gå loss på. Nu är det mesta färdigt, inte allt skall tilläggas, 340 arbetstimmar senare. Totalräkningen hamnar på 225000.... Är så j-vla förbannad på detta att jag inte låg på än fler och fick till ett fastpris med en firma, högkonjunktur eller ej, som det var vid tidpunkten. Största anledningen till att jag är så förbannad är att det rör sig om en standardinstallation, inte en infälld spot t.ex. Plus det faktum att den delfaktura på drygt 60.000 vi betalade kunde vi inte få specificerad utan allt skulle specas på slutfakturan. Specats har det gjorts på den men de ospecade delfakturorna omöjliggjorde ju att veta vad vi egentligen betalade för och hade vi vetat vartåt det barkade skulle vi avbrutit med dem. Den bittra eftersmaken är ju dock att det i första skedet var klantigt av mig att inte (lyckas) få nåt skriftligt i förväg. En tämligen dyr lärpenning... Tilläggas bör att elinstallationen nu utgör 15 % av totala produktionskostnaden.
 
Redigerat:
Bra referenser är ju som jag skrev väldigt viktigt.... Tro mig det finns väldigt många bra och seriösa elfirmor.
 
Loffe, det låter ju onekligen ganska dyrt för en standardinstallation. Dock är det ju faktiskt så att om de har givit ett ungefärligt pris så får inte slutpriset överstiga det ungefärliga med mer än 15% om inget annat har avtalats.
 
Tack för alla svar! Loffe, vilken mardröm!
Firman jag ska anlita har goda referenser så jag det ska väl inte vara några problem. Vi ska ju, som Loffe, göra en nyinstallation i ett 180kvm stort hus men det handlar om renovering inte nybygge. Alla väggar är dock rena timmerväggar nu som ska salas på så det ska inte skäras in någon kabel eller sånt. Har ni några smarta råd rörande installationer? Är det något ni har installerat som ni är extra nöjda med eller något som jag, som novis, förmodligen missat?
 
det kommer att hamna mellan 100.000 och 150.000 lite beroende hur mycket ni vill ha gjort.

Plus eventuella köksbyetn och badrum.

så runt 200.000 är inte omöjligt.
 
vildalva skrev:
Har ni några smarta råd rörande installationer? Är det något ni har installerat som ni är extra nöjda med eller något som jag, som novis, förmodligen missat?
Du kommer att behöva alla vägguttag som du överhuvudtaget kan tänka dig, och ungefär lika många till. Så var inte snål där. Det är nu det skall göras. Och om du ändå har väggarna bara så se till att dra nätverk. Ja dvs, nätverkstekniker kommer och går, men *rören* är en mycket bra investering. Se till så att du har gott om sådana som går till ett centralt fördelat utrymme du kan ha som kopplingsskåp (kolla nätverksskolan tråden med mera i "teknik" forumet här). Och gå gärna upp en dimension (20mm eller så). Tro för allt i världen inte att det går lika bra med trådlöst. Eller rättare. Kör gärna trådlöst om du nu måste, men se till att rören ligger där för framtida bruk. Det kommer du garanterat inte att ångra (om inte annat när du en gång säljer). Samma sak gäller där, kontorsstandarden är att man aldrig skall ha längre än 5 m till ett nätverksuttag. Det är kanske att ta i hemma, men det är något att sikta på. Glöm inte ställen som är "orimliga" idag, t ex kök/badrum/soprum---ja vem vet :)
 
Kan inte annat än att hålla med om det där med nätverk. Min fru tyckte jag var lite knäpp när jag vidhöll att vi skulle ha minst ett nätverksuttag i varje rum, men idag så inser hon att det är ganska praktiskt, speciellt nu när vi kör både telefon och tv ip-baserat.

I övrigt är det ju läge att fundera på smarta och snygga belysningslösningar. Visst, det kostar extra, men när man sen står där med bara ett takuttag per rum och vill ha mer än bara en trist taklampa så är det inte så roligt att behöva klamra kabel kors och tvärs över taken. Tänk efter vad för fasta armaturer som ni kommer vilja ha. Det lars_stefan säger om vägguttag är ju också sant, det är nästan omöjligt att få för många vägguttag. Det finns smarta saker man kan göra där också: Exempel kan vara att placera ett uttag högre på väggen så man får ett lättåtkomligt vid skrivbord, se till att det finns mer än ett dubbeluttag där TV, dator etc ska stå osv.

Vill man lyxa till det ännu mer kan man ju fundera på saker som rörelsesensorer för belysning i trappa/hall etc, klocka/skymningsrelä för utebelysning etc.
 
BobbyEwing skrev:
Loffe, det låter ju onekligen ganska dyrt för en standardinstallation. Dock är det ju faktiskt så att om de har givit ett ungefärligt pris så får inte slutpriset överstiga det ungefärliga med mer än 15% om inget annat har avtalats.
Jo jag känner till det. Tyvärr kan jag nog se mig i stjärnorna efter att leda i bevis att han uppgett det priset en gång då jag ju inte har något annat än mitt eget påstående som styrker det.
 
Dock är det ju så att vid småhusentreprenad så är det entreprenörens som har bevisbördan. Vad du säger har avtalats angående arbetets omfattning, pris eller grund för prissättning, tid för betalning och när arbetet ska avslutas gäller så länge inte hantverkaren kan bevisa motsatsen genom skriftligt avtal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.