:eek: Då måste de komma från Norge, eftersom de lyckas med att få 30 liter i en 25:a. :D
 
  • Gilla
Henrik_75
  • Laddar…
storkarp skrev:
tänk efter varför det växer mossa. Är det för att jordarna lider brist på järnsulfat? Är det för fuktigt? För mörkt? Har gräset för lite näring? Bättre att försöka åtgärda problemet innan man använder en massa gifter. Själv fördedrar jag en härligt grön mossmatta framför en steril sönderbränd gräsmatta.
Storkarp är inne på rätt spår! Vad som också fungerar utmärkt mot mossa är att gödsla gräsmattan rikligt och med rätt intervaller. Själva gräset tar överhand över mossan om gräset har gödning liksom mossan tar överhand gentemot gräset om mattan lider näringsbrist.

Nackdelen är naturligtvis att man får klippa oftare men får på köpet en grön, tät och fin gräsmatta fri från bekämpningsmedel.
 
Immobil skrev:
:eek: Då måste de komma från Norge, eftersom de lyckas med att få 30 liter i en 25:a. :D
Reservdunk på sidan...?
 
:( Tänkte inte på de. :p
 
Tog en extratur till granngården, denna gång frågade jag inte om de hade järnsulfat utan snokade runt själv ute på hämtlagert.
Och visst fanns det järnsulfat inne. Iofs endast 4-5 säckar kvar.
15kg ferrogent för 183kr.
På vägen ut sneglade jag på något nytt mossmedel som jag inte sett förutt. 208kr för en säck som räckte till 225kvm.
Jag undrar hur många TUSEN % påslag de har egentligen?

1/5-del av säcken gick åt idag, och då har jag 400kvm grässmatta,tror jag, och ganska mycket mossa på vissa stäleln.
Blandade drygt en deciliter per 9 liter vatten.
 
ParkaKungen skrev:
På vägen ut sneglade jag på något nytt mossmedel som jag inte sett förutt. 208kr för en säck som räckte till 225kvm.
Jag undrar hur många TUSEN % påslag de har egentligen?
Jag hoppas att det inte rinner rakt ner i fickan på Bayer, Weibulls eller vad de må heta. En snygg en kilos förpackning och vips går priset upp. Drog en parallell tidigare med finsprit som vi köper på jobbet för en bråkdel av priset på bolaget. Kan det vara det samma med bekämpningsmedel, att de är straffbeskattade?
Saxat från Weibulls hemsida om Weibulls stoppar mossa: "Löses upp i vatten och vattnas ut. Innehåller järnsulfat, som även gör gräset grönare. Detta är tillåtet att sälja. Förbud finns att sälja järnsulfat, som mossmedel, utan kemikalieregistrering."
Problemet är alla som fått nys om att man kan köpa billigt järnsulfat och inte vet vilka mängder som skall doseras utan "kör på känn". Tidigare har det inte funnits några problem att få tag på Tergents säckar men nu sprider det sig som en löpeld på nätet och kemikalieinspektionen drar öronen åt sig när försäljningen skjuter i höjden. Inte många som gick och köpte 30 paket med "märkesvara" då det kostade skjortan. Klart att folk köper på sig om man hittar något till ett bra pris, det blir ju inte gammalt om det förvaras rätt.
Kolla bara när det är rea på Classe...
 
Men alltså ni som köper järnsulfat och blandar själv, vad blandar ni i? Vattenkanna blir väl rätt många kannor?
Eller köper man en sån där mossaGTI första gången och sen har man dunken att blanda i?
 
Vattenkanna duger gott, har ju inte mer än 50 m² helt mossfri matta... :D Det går ju att torrsprida också, men effekten verkar betydligt sämre (rekommendationen för MossNIX är 4-6 g/m² vid vattning och 12-18 g/m² vid torrspridning). Annars om du är sugen på det så går det att köra med MossaGTI flaskan, koncentrationen är 288 g/l (maximal löslighet ~365 g/l). Doseringen per m² är endast 0.6 g/m² så det varierar betydligt mellan fabrikaten (vilket även brukar synas på resultatet).
Skulle nog tro att vattenkanan är det enklaste, på med en spridarramp bara och blanda i några deciliter per kanna och knata runt.
 
Har i år provat lite olika medel och spridningsmetoder i olika hörn av trädgården för att kora en vinnare inför nästkommande säsong. Tips: Järnsulfat säljs även under namnet järnvitriol och återfinns på bygghandelns färgavdelning.


Nuno skrev:
Annars om du är sugen på det så går det att köra med MossaGTI flaskan, koncentrationen är 288 g/l (maximal löslighet ~365 g/l). Doseringen per m² är endast 0.6 g/m² så det varierar betydligt mellan fabrikaten (vilket även brukar synas på resultatet).
Skulle nog tro att vattenkannan är det enklaste, på med en spridarramp bara och blanda i några deciliter per kanna och knata runt.
Intressant poäng med lösligheten, det borde man kanske tagit reda på i förväg. Min "lösning" blev som en trögflytande sirap som dock (låångsamt) sögs upp genom den återfyllda GTI-flaskans injektormunstycke.

Vattenkannemetoden rekommenderas ej om man inte har en mycket liten täppa. Det blir ett jäkla släpande med kannan. Och var köper man en spridarramp? Har inte lyckats hitta någon och det bildas väldigt intressanta mönster om man vattnar med medföljande trattsil...


En tanke som slagit mig är att om man hade ett sådant här sprinklersystem i trädgården http://gardena.ahltorpmedia.se/inde...parent_page_id=12&page_id=29&department_id=1& skulle man kunna ha en injektor som ansluts innan spridarna. På våren skvättar man i lite sulfatlösning och vrider på vattnet -> klart!
 
Köpte min spridaramp till ockerpris på K-rauta, har sett den på Bauhaus också. Jula har billigare (20 spänn eller så).
Bra tips med Järnvitriol, har aldrig tänkt tanken att kolla i färghandeln, priset lär vara lägre än för mossmedel. De har mkt spännande kemikalier. Själv har jag min säck och lär klara mina 50 m² i 20 år framåt (om inte mossan kommer...). Använder järnsulfatet för att gräsmattan skall bli extra grön och fin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.