Hej, jag håller i ett musikstudiobygge och blir inte klok på elinstallationen som ska göras. Det gäller främst vilka regler som gäller för EKRK och rördragning. Här på forumet och en av mina elektriker säger att man absolut inte får dölja EKRK i en vägg. I studion vill jag gömma kabeln PÅ väggen men BAKOM en mjuk polyesterskiva på femtio mm. Den blir alltså inte synlig, men går heller inte i väggen. Lägga rör i skivskiktet skulle ju gå, men saken är den att polyesterskivskiktet går bara nästan ända upp till taket så då skulle man behöva -nerifrån golvet sett - först dragning i rör, sedan synligt utanpåliggande, för att sedan en meter längre bort gå in i rör igen för att gå ut ur rummet. Hur f-n skulle ni lösa det?

En elektriker säger att det med nya EU-regler inte är något problem att dra EKRK i vägg, eller för den delen i flexrör, då skulle det ju kunna lösa mitt problem. Vad säger ni?

Bortse gärna från andra ev. för och nackdelar med att dra i rör, som t.ex. möjligheten att dra om senare. Jag är medveten om den.

Tacksam för svar.

David
 
EKRK får inte förläggas dolt. Det din elektriker pratar om är delvis sant, förutom att det inte gäller EKRK. EKK, EKLK och dyl. får förläggas i väggen.
Om du måste förlägga EKRK i rör en bit så går det att skala upp kabeln den biten. (Den får gå igenom en vägg)
Det går ju även att dra EKLK. Blir snyggt också.

//Patrik
 
Redigerat:
Ja.. skippa EKRK och dra EKLK istället. Fast om du redan har ett rum fullt med klamrad kulo (EKRK) så ser inte jag de som något större regelbrott att täcka den med en ljuddämparskiva. Den är ju antagligen rätt enkel att plocka ner om man behöver ändra på installationen.
 
Det handlar nog om hur man definierar "dolt".

Men som sagt, varför envisas med kulo?
 
Dra EKLK.

ekrk hör hemma i en villa eller på en sockel i kontor.
 
Instämmer i kören, lägg EKLK.
 
Eller EXQ Ultra Light. Den är som EKK och en ersättare till kulo (ekrk), lika böjlig och rak. Jag tycker den är kanon, billigare än EKLK dessutom
E0446661
 
EKRK räknas som dold om du målar över den också, AJAJ med andra ord!
 
mr.Ola skrev:
EKRK räknas som dold om du målar över den också, AJAJ med andra ord!
att tolka reglerna så extremt är inte nyttigt för psyket:p
 
Vad jag lärt så får EKRK både målas eller tapetseras över så länge man kan skönja dess läge. Däremot inte gipsas över eller dyl. Men om din elektriker lägger EKRK på väggen och du därefter sätter ljudabsorbenter el dyl över efteråt så är ju det din ensak. Har sett många ställen där det kompletterats med skivor efteråt och man skurit ur för uttag o dyl. I dagens EKRK är ju skärmen jordad så riskerna vid genomspikning blir ju mindre. Själv skulle jag nog kört med EXK, ev i rör där det är plattor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.