M
Nu har jag tvingats testa Nilfisk Rörensare, p.g.a stopp i avloppet. Å det var absolut väl investerade pengar, för den fungerade helt otroligt bra. Att rensa gamla gjutjärnsrör, som aldrig rengjorts dom senaste 30 åren, måste vara bland det svåraste som den här rörrensaren kommer att användas till. När jag väl lärt mig rätt teknik så gick det lekande lätt att få rören helt rena från fett å vad det nu kan ha varit... Så nu är jag på gott humör igen, trots att jag inte hade några större förhoppningar på det här verktyget. Så har ni dåligt fart i avloppet skaffa en sån här till er högtryckstvätt: http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ;=710939&denied;=yes Spola rören med kallvatten med hjälp av det här verktyget, så slipper ni eländet med stopp längre fram.

magentis.

PS. Gurglande ljud när det sista vattnet rinner ur t.ex tvättställ å diskho, betyder att nu är det nära till stopp i rören. DS
 
Nu kör jag Kärcher. Classe säljer en modell som är för Nilfisk/Alto. Är det samma modell som Julas måntro? Dom säljer även en adapter för Alto/Kärcher som kostar 79:-
 
Redigerat:
M
Snorunge skrev:
Nu kör jag Kärcher. Classe säljer en modell som är för Nilfisk/Alto. Är det samma modell som Julas måntro? Dom säljer även en adapter för Alto/Kärcher som kostar 79:-
Nilfisk/Alto har en adapter till Kärcher, så det är inga problem.. Det enda idiotiska är att det saknas manual, så jag fick pröva mig fram. Gick säkert åt nån timme helt i onödan, innan tekniken satt där..

magentis.
 
Är det inte så att man ska låta den äta sig in en liten bit. Dra sedan tillbaka nån dm, varvid den får äta sig in lite till och man drar tillbaka igen. Sen är det bara att upprepa detta tills det är klart ?
 
Nu vet jag inte hur munstycket på just denna ser ut men vad jag förstår (och själv har) är en med 3 strålar bakåt och en framåt. Den både dar sig fram och skär upp fettet framför sig.
Dom brukar vara pinsamt dyra i Sverige och även Jula tydligen, bästa stället var iaf att köpa den på tyska ebay. (man väljer vilken tvätt man har)
Som husägare så är det ett måste att ha en sådan då stopp i avloppet alltid sker en fredagkväll. Trams typ rensband borde förbjudas.
 
M
Snorunge skrev:
Är det inte så att man ska låta den äta sig in en liten bit. Dra sedan tillbaka nån dm, varvid den får äta sig in lite till och man drar tillbaka igen. Sen är det bara att upprepa detta tills det är klart ?

Ja.., ungefär så, å inget varmt vatten märkte jag, då blir "slangen" alldeles för sladdrig. Du kommer att märka hur den vill dra iväg in i röret när det är rent. Det är en jäkla skillnad i suget när det är rent, mot i början när det är fullt med fettavlagringar i det.

magentis
 
Har ni något tips när även denna går bet?

Jag har "lite" problem så att säga och överväger att bila upp å byta allt!!!


// Per
 
Hej!

Vårt avlopp från kök och tvättmaskin blir igensatt någon gång per år och för att rensa använder jag följande:

3d3a82e.jpg

Bilden visar skruvdragare och en blomkruka innehållande en rensspiral inköpt på Biltema för kanske 20:-

f33fde57.jpg

Ta bort eventuell "vev" i spiralens ena ände så att den kan monteras i schuck. Förse spiralens andra ände med en krok som Du gärna kan slipa så att den blir "skärande".

Rensning --- ta bort pluggen i brunnen intill tvättmaskinen. Mata in spiralen, blir det stopp så låt borrmaskinen rotera sakta och mata på. Efter en stund har Du säkert matat in hela spiralen. Öppna då varmvattenkranen och spola rikligt. Starta borrmaskinen och prova med högsta varv, återmata sakta till dess hela spiralen är tillbaka. Upprepa gärna ett par gånger. Du kan behöva stödja spiralen på slutet så att den inte slänger.

Hittills har jag varit framgångsrik med denna metod.

per
 
Nimajneb skrev:
Nu vet jag inte hur munstycket på just denna ser ut men vad jag förstår (och själv har) är en med 3 strålar bakåt och en framåt. Den både dar sig fram och skär upp fettet framför sig.
Dom brukar vara pinsamt dyra i Sverige och även Jula tydligen, bästa stället var iaf att köpa den på tyska ebay. (man väljer vilken tvätt man har)
Som husägare så är det ett måste att ha en sådan då stopp i avloppet alltid sker en fredagkväll. Trams typ rensband borde förbjudas.
Försökte att leta efter en billig sån avloppsrens på ebay.de men utan att lyckas. Alla var dyrare än 595kr som ÖB här tar för Nilfisk 15m rörrens.
 
pellepite skrev:
Har ni något tips när även denna går bet?

Jag har "lite" problem så att säga och överväger att bila upp å byta allt!!!


// Per
Jag använde en "riktig" 3-fastvätt med tillhörande avloppsrens. Om det är riktigt jävligt så kan det nog krävas lite mer tryck i prylarna. Prova uthyrningsfirmorna.

Å andra sidan, är det rötter från träd som förstört ledningarna så hjälper varken det ena eller det andra...
 
tex för Kärcher/alto så får du för 36€ inkl frakt (i min valutakonverter mycket billigare än 600kr).
sök på "Rohrreinigungsschlauch alto" så hittar du slangar med altofästen,, naturligtvis inte samma utbud som till kärcher men tillräckligt.

http://cgi.ebay.de/Rohrreinigungsschlauch-15m-fuer-Kaercher-Wap-Alto-usw_W0QQitemZ170329315809QQcmdZViewItemQQptZReinigungszubeh%C3%B6r?hash=item170329315809&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=66%3A2%7C65%3A2%7C39%3A1%7C240%3A1318%7C301%3A1%7C293%3A1%7C294%3A50
 
Jag har en "Iller" från kärcher som jag använder när det skiter sig i rören hemma.
Tips är att köra med varmvatten samt att smörja in illern med YES... sen är det bara att hacka sig igenom propparna.

Hade tidigare stopp 1-2 ggr per år men efter vi böt tvättmaskin så blir den kanske en rensning varannat år
 
Nimajneb skrev:
tex för Kärcher/alto så får du för 36€ inkl frakt (i min valutakonverter mycket billigare än 600kr).
sök på "Rohrreinigungsschlauch alto" så hittar du slangar med altofästen,, naturligtvis inte samma utbud som till kärcher men tillräckligt.

[länk]
Låter lite mer prisvärt, jag köpte en Nilfisk högtryckstvätt för tre år sedan så följde det med en rensslang, när jag idag skulle rensa ett avlopp (andra användningen av rensslangen) så explorderade den, försökte täta den och köra igen då började den "växa" på fler ställen, verkar inte vara den bästa kvaliteten på orginaltillbehören, det pinsamma är att slangen idag kostar 700:- att köpa separat :(

EDIT:
Nu hittade jag orginalet på amazon.co.uk fraktfritt för 380:-, frågan är om man vill ha orginalet pga kvaliteten, eller har jag bara haft otur med mitt exemplar?
http://www.amazon.co.uk/gp/product/...act_title_1?ie=UTF8&psc=1&smid=A3P5ROKL5A1OLE
 
Redigerat:
Förmodligen har du haft lite otur med slangen. Men samtidigt är det väldigt vanligt att slangen torkar ut den inte används.
 
När jag ringde Bahaus och frågade om det var garanti kvar (precis passerat 3år) så fick jag veta att det inte var det, men frugan tog med sig slangen dig och frågade på plats och då sa de att det var 5års garanti på den så hon fick med sig en ny slang hem, hoppas att denna håller bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.