Hej!

Är en nybliven ägare till ett litet hus från 1939 som eldas med ved. Pannan är gammal (diom el o ved -89 med 750l acktank utan laddomat) och den existerande vedförvaringen är under all kritik. Efter en del funderande har vi kommit fram till att vi vill fortsätta elda med ved och tänker därför uppgradera både panna och vedförvaring i sommar. Har kollat mycket på byggahus-forumet och har tagit till mig av det jag hittat. Särskilt när det kommer till projektering av panna och ackumulatortankar.

Så jag tänkte nu dela med mig av mina planer på ett vedskjul för 2 års vedförvaring. Kommentarer mottages gärna. Är ju ganska novis än så länge så skjulet blir lite som ett övningsprojekt för mig :).

Först är frågan om hur mycket ved som behövs förvaras. Huset är ett plankhus med putsfasad (ingen tilläggsisolering) på 93m2 och 50m2 källare. Jag har antagit att huset drar ca 20000khw/år (tidigare ägarna angav ca 25m3 stjälpt ved/år + el ibland). Jag hade tänkt att trava veden i skjulet och om man antar att man kan trava upp till 1.6m borde det ge ca 20000(kwh)/1300(kwh/m3)/0.9/1.6(m)=11(m2) ved/år. Har jag tänkt rätt här?

Som underlag i skjulet tänkte jag använda lastpall och om man tar 12 pallar blir det så 12*1,2*0.8=11,5m2. Som väggar tänkte jag använda glespanel så att det blir bra genomdrag och som tak tänkte jag använda spåntade bräder med takpapp så det blir stadigt och ingen kondens. Panelen och stommen tänkte jag sen "måla" med järnvitriol. Skjulet blir indelat i två lika stora delar med en vägg emellan. Framsidan blir helt öppen men om det skulle snöa och regna in väldigt mycket så tänkte jag snickra några dörrar och hänga på. Plintarna blir färdiggjutna 700mm från Byggmax. Marken under pallarna tänkte jag först lägga dräneringsduk med grus på men funderar på om det inte är lite överdrivet. Lastpallar är ju inte så dyra eller svåra att byta ut.

Bifogar skisser som jag gjort i Google SketchUp.
 
  • vedskjul_med_ved.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vedskjul_genomskarning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
det verkar ju bra det där,jag skulle ha täckt det mera ha panel ända upp till tak och och små glipor om ca 1 cm mellan brädorna även framsidan.veden torkar inte bättre för att det är stora hål i väggarna.
11 m2 per år låter lite lite men det beror ju på hur varmt man vill ha det
+ v vatten mm
jag skulle ha minst 15 kanske mera.
 
Med angivet behov så behöver du ca 20 m3 staplad ved/år o det rymmer du på 11 m2 om du staplar det du når o sedan är det ju bara att kasta resten ovanpå men ingen nackdel att göra det något större så att det rymms lite mer än årsbehovet..
Kan ju hända att behovet ökar av nån anledning (varmgarage t.ex) så 15 m2/fack blir nog lämpligare o bygg väggarna ända upp till taket..

En billig lösning kan ju vara en presseningsdörr på skena i framkant
 
Va kul, jag ska precis bygga ett likadant dock med plåt som yttre tak. Jag har dock tröttnat på att stapla så jag tar till 50% i volym för att slippa detta. Jag har även fått för mig att veden torkar bättre ostaplad.
Jag vill även hoppa över råsponten och takpapp men jag har inte kommit på någon enkel lösning för att hindra kondenseringen ännu(funderar på nån form av skiva eller film,kanske asfaboard?). Nån som har förslag?

Jag gör av med ca 25m³ staplad blandved så förrådet kommer att hålla 4 fack med plats för 20m³(luftvolym) i varje. Fyr facks indelningen gör jag för att jag hämtar stock lite då och då, så snart det blir tomt i ett fack är det bara att fylla på. Risken med bara två fack är att det alltid blir lite kvar som ligger längst in.
 
  • Gilla
Rogerni
  • Laddar…
Ett tips.Bygg lite större så du slipper rada.
 
wodda skrev:
...Risken med bara två fack är att det alltid blir lite kvar som ligger längst in.
Tricket är att bygga ett FIFO-lager (First In, First Out) för att undvika denna effekt. Jag skrev lite om det "Ved Chain Management längst ned på denna sida.
a61.ht31.jpg
 
yxet skrev:
jag skulle ha täckt det mera ha panel ända upp till tak och och små glipor om ca 1 cm mellan brädorna även framsidan.veden torkar inte bättre för att det är stora hål i väggarna.
ha panel ändå upp till tak blir inte så lyckat, tycker jag. Det ska kunna luftas ovan veden under taket. För att veden ska torka måste ju fukten evakueras på något sätt . En alltför lufttätt vedbod är inte alls bra. Det skall vara luftigt och med en väl vädrat utrymme mellan vedstapel och tak, tycker jag.
Du har rätt att veden inte torkar bättre men när den väl torkar så ska fukten kunna lätt vädras ut ... ej kondensera i taket och droppa ner igen
gaia
 
Tack för alla kommentarer! Har förlängt skjulet nu så att det blir 1,4m längre. Det är så mycket platsen jag ska bygga skjulet på tillåter. Då blir det ca 13,5m2 per fack. Om jag då staplar veden 1,7m så blir det ca 23m3. Då borde jag kunna täcka årsbehovet i alla fall.

Har fått rådet att gjuta plintar istället för att köpa färdiga. Har använt handsnurrad jordborr och det blir fina runda hål ner till åtminstone 90cm. Spelar det någon stor roll vilket man väljer mer än arbetsinsatsen?

Huruvida jag ska dra panelerna ända upp är något jag har funderat på också. Men jag studerade ett gammaldags vedskjul på nätet som någon hade byggt och där hade han öppet upptill just för att fukten skulle blåsa bort. Hur stort blir problemet att det regnar/snöar in mellan glespanelen och under taket? Är det mest de yttre klabbarna som blir återfuktade eller blir hela veden förstörd?
 
Jag tycker mer om din ide om färdiga plintar ifrån Byggmax åtminstone om man är lika trött som jag på att gjuta. Det är tillräckligt mycket jobb ändå än att behöva blanda bruk osv. möjligtvis Maxit´s Nomix (tror jag den hette). men den är nog lika dyr som färdiga plintar om inte dyrare.
 
ang panel ända upp,om du har springar på 10/15 millimeter så lovar jag dig att det blir luftat inga problem alls,
och du slipper mycket av snö och regn
23 m3 låter ju alldelses förträffligt då behöver ju ni inte snåla heller.
lycka till med bygget!
 
Solvalla du har inte möjlighet att maila en sån där bild till mig?
 
hej jag byggde nåt liknande för 5 år sedan,6 gånger 3 meter blev det,2,30 högt,plankgolv,5" brädor på väggar med mellanrum på 2-3 cm,funkar klockrent,klyver den på våren,staplar in den,eldar med den sen samma år på vintern,torr o fin,ångrar bara att jag inte byggde 1 -2 meter till på längden.
 
wodda skrev:
Va kul, jag ska precis bygga ett likadant dock med plåt som yttre tak. Jag vill även hoppa över råsponten och takpapp men jag har inte kommit på någon enkel lösning för att hindra kondenseringen ännu(funderar på nån form av skiva eller film,kanske asfaboard?). Nån som har förslag?
Har tak kondenseringen nån igentlig negativ påverkan på veden?Du kanske kan använda tryckt virke till takreglar eller måla reglarna innan du skruvar dit takplåten så står dom sig bättre mot fukt.Har även sett nån snik variant där man monterat masonit på takstolar istället för råspont,sen läkta upp för plåt alt tegel..:)
 
wodda skrev:
Solvalla du har inte möjlighet att maila en sån där bild till mig?
Självklart. PM:a mig din email så kan jag skicka fler bilder med högre upplösning. Kan maila SketchUp-modellen också om du vill ha.
 
knekten skrev:
Har tak kondenseringen nån igentlig negativ påverkan på veden?Du kanske kan använda tryckt virke till takreglar eller måla reglarna innan du skruvar dit takplåten så står dom sig bättre mot fukt.Har även sett nån snik variant där man monterat masonit på takstolar istället för råspont,sen läkta upp för plåt alt tegel..:)
Näe du kan ha helt rätt där om det har någon inverkan. Det som händer är ju att det droppar från taket och blöter upp veden som ligger längst upp. Förhållandet blir ju då att dom översta bitarna har en större skillnad i ångtryck vilket borde göra att dom "torkar" fortare nästa dag. Men visst...att få bort ångan direkt är väl alltid bättre men om det spelar någon roll på 18 månader är väl kanske av mindre betydelse.
Masonit låter ju helt ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.