Kan man köpa bra (modell tjockare som inte släpper igenom regn/fukt) på byggvaruhus (bor i gbg) utan att bli ruinerad ?
Behöver ca:5st 5x7m.
 
Ik... 7500 för 5st var lite saftigt.... nån som vet var man kan hyra presenningar?
Fick ett pris på ca: 300:-st i månaden = 1500.
Skall ha dessa när huset kommer om det är dåligt väder.
 
Jag har använt Clas Ohlsons 140 grams presenningar när jag dränerade och inte ville ha mer vatten i gropen runt huset. Visst känns de billiga och grannen hade lite svårt att sova på grund av prasslet om nätterna (när det blåste, inget annat ::)). I vilket fall som helst så höll de tätt mot regn och rusk.
 
Visst, men hur är dom om dom ska ligga o skydda virke o byggmatriel?
 
DragonLady skrev:
Visst, men hur är dom om dom ska ligga o skydda virke o byggmatriel?
:p Inget vidare i långa loppet, knappt ens i korta. :p ;)
 
DragonLady skrev:
Ik... 7500 för 5st var lite saftigt....
Det är då :D
Sökte efter jonsereds presenning på Google och fick massor med träffar på uthyrare... ;)
I Storuman kan man hyra en 4,5 x 7 m för 490:- i 60 dagar ;D

http://hyrmaskiner.emarknad.se/index.cfm?StartRow=4
 
Köpte på Byggmax 19054 PRESENNING 5,4 x 7,2 M á 99,95 kr för att täcka virket. Får se till våren hur det har gått.

Lade byggplast under för säkerhets skull, men jag hoppas den har hållit. ;D
 
Tvivlar på att dom är billigast (båttillbehörsbutiker är sällan det ;D ) men seasea har en del pressar.
http://www.seasea.se/se/butiker/butiker.html

Har själv använt deras microflexpress till att täcka båten (höll åtminstone två säsonger..sen blev det iofs riktig pvc-duk, men det är nog onödigt dyrt om du bara ska använda den några månader).

Var bara noga med att inte lägga pressen mot vassa hörn och surra den såpass att den inte fladdrar om det börjar blåsa (brukar ta död på öljetterna, och därefter resten av pressen, om de inte är armerade).

Microflexen kostar i din eftersökta dimension runt 500kr/st, lägger du till 250:-/st får du en bättre, armerad, 400g press.

Annars kan du kontakta AB L. press & son (http://www.press-son.com/2.165f58a4c93417fff352.html), de har alla möjliga typer av pressar.

Alter ego
 
Eftersom ni var så skeptiska mot Classes presenning var jag tvungen att stövla ut i min leråker till trädgård och kolla hur det såg ut under den virkeshög jag har ligger där. Trots senaste tidens regn på tvären så är allt material snustorrt. För säkerhets skull kollade jag även hur cementblandaren klarat sig och även den var helt torr. Grejerna har varit täckta sedan början av oktober.

 
Jag har kört med de billiga presenningarna ett tag och har märkt att de "ruttnar" bort om de utsätts för sol...

/Andreas
 
Jag köpte mina presenningar på Coop Forum (och jag vet att såna finns i Gbg också).

Till bygget köpte vi fem stora, gröna som det slets grymt hårt på. Dels av spikar och annat som fastnade i dem, dels av salta vindar och sol under vår och sommar. De var inte mycket att ha efter ett halvårs utevistelse.

Däremot hade de dyrare, blåa presenningar på Coop som såg otroligt tåliga och rejäla ut. Mer tänkt till båtar, tror jag. Vi valde bort dem, för vi var för snåla. De gröna höll utmärkt under tiden vi byggde men sedan var de bara att kasta.
 
De BLÅ pressenningarna håller dubbelt så länge som de tunna GRÖNA. Alltså ett år. Det borde räcka för ett bygge.
Profspressenningarna (dom tjocka gröna) håller flera år om dom är ordentligt förankrade.
Glömm inte att luften måste cirkulera runt det man täcker. Om inte, blir det problem med fukt och kondens.
 
Jula har lite olika varianter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.