Vi skall bygga ett nytt kök i vår nyinköpta villa. Vi har dock kört fast med designen av köket och behöver nu er hjälp.
- Köksö eller inte?
- Spishäll i köksö?
- Diskho i köksö?
- Ska vi bygga skafferi eller göra vinkel kök/u kök?

Har ni tid får ni gärna komma med idéer. Bästa förslag belönas med biobiljetter.

kok.jpg
 
Det svåra är alla de dörrar ni har, det kräver fri passage. Det får inte bli så att köket bara känns inrett i ena hörnan. Tycker heller inte att ni ska ha en fast köksö. Hittar på ett förslag  ;)

kok.jpg

hoppas bilden funkar

EDIT funkar det nu då?
 
uppdaterad...
 
Hmmm..... tänker ni äta i köket dvs. ha ett matbord där eller har ni separat matsal?

//Christina.

*EDIT* Komplettera gärna din ritning med de andra måtten på resterande väggar och fönster samt upplysningar om fönsterhöjd dvs. huruvida det är möjligt att ha ett bänkskåp under fönstret vid balkongdörren.
 
- Ja vi har tänkt oss att ha ett matbord i köket.

- Fönstrena mot verandan sitter bara 60 cm ovanför golvet så man får inte in några skåp där.

- Skissen är uppdaterad med fler mått
 
Ta inte bort skafferiet !

Vi har ett skafferi i vårt kök med hyllor på alla väggar upp till tak.
Det sväljer massor!

Då behöver man inte ha så många skåp i köket, det blir lättare att inreda och hitta saker i skåpen.

Jag är prylgalen och har massor av maskiner och köksprylar. Alla maskiner har jag i skafferiet, lättåtkomliga.

Hur stor är skafferiet ?
 
Det finns inget skafferi bakom dörren idag så vi kan styra storleken lite men cirka 1800x1200.
 
JonasK skrev:
Det finns inget skafferi bakom dörren idag så vi kan styra storleken lite men cirka 1800x1200.
Det är jätte bra storlek. Vi har dörren till skafferiet lite ocentrerat så att hyllorna på vänster sida är djupare än de på höger sida.

Hyllorna är 20 cm på höger sida, 40 på vänster och 60cm på kortsidan. Då har man plats till olika saker, maskiner, mat, och andra stora saker.
Glöm inte ventilation i skafferi !
Vi beställde en rör i grunden som går ut från huset och ventilation i väggen upp mot taket. Då har vi bra cirkulation
Ingen golvvärme just i detta rum.
 
Sweli skrev:
Ta inte bort skafferiet !

Vi har ett skafferi i vårt kök med hyllor på alla väggar upp till tak.
Det sväljer massor!

Då behöver man inte ha så många skåp i köket, det blir lättare att inreda och hitta saker i skåpen.
Mycket värdeful tips!
En skafferi inreder man bara en gång och den ersätter många köksskåp med luckor!. Då blir det billigare att inreda kök och även att byta luckor i framtiden ;)
Matplats ser jag vid fönster 1300 och kökdelen på motsatta sidan.
Köksö verkar vara svårplacerad, blir liksom i vägen hur man än vänder. Skulle helst hålla passage vardagsrum-uteplats samt kökdel-matbord utan hinder. Börja kökslinje med kyl/frys vid skafferiet och se hur mycket ni kan få på plats och i rätt ordning (kyl/vask/spis). En avställningsyta strax vid altandörren skulle vara praktisk att ha - en buffe på hjul som man kan köra ut på altanen? Kalla det köksö men den behöver inte vara tung och utrustad med spis och vask ;).
Själv kör jag med en serveringsvagn på hjul ;D.
Smart med skjutdörrar!
gaia
 
Totte_S
Låt skafferidörren gå inåt i skafferiet så sparar ni lite bök. Eftersom ni är begränsade av fönsterhöjden på söderväggen behöver ni så mycket av den östra väggen som möjlig till köksbänk. Utrymmet på 870 mellan skafferi och skjutdörr är ju perfekt att ställa kyl mot. Arbetsbänken i det hörnet ligger då perfekt med närhet till både skafferi och kyl. Kan ju vara synd att sätta frysen i skafferiet om ni tänker ordna med sval tilluft till skafferiet, menom ni mest vill ha det till torrvaror och maskiner så kan li ju lika gärna planera in frysen där inne. Jag skulle nog med dessa förutsättningar försökt att bara ha köksskåp längs med en vägg, ev resterande behov av förvaring skulle jag hellre lösa med andra möbler, för att få lite mer personlig prägel på köket. Ett radkök på nästan 4m räcker gott och väl till för normala behov, och kommer säkerligen inte att ses som underutrustat.
Ett köksbord kan ju då nästan bara hamna i den västra delen av köket. Lite beroeden på hur ljuset faller och om ni har markis så påverkas säkert bordsplaceringen lite. Kan bli väldigt besvärligt med solen i ögonen om ni sitter för nära söderfönstret.

Ser i alla fall ut att vara bra förutsättningar för ett trevligt kök. Visst är det bra med skjutdörrar, vi har 5 st runt om i huset hos oss ;)
 
Här kommer lite olika alternativ på lösningar.
Vi skulle gärna vilja få in både en hel kyl och en hel frys. Det stjäl ju dock en hel del utrymme och det blir lite bänkutrymme kvar.

Alternativ 1
kok_v1.jpg
 
Alternativ 2 - snarlikt alt 1

kok_v4.jpg
 
Alternativ 3 - "död" köksö

kok_v6.jpg
 
Alternativ 4 - Ingen köksö, vinkel

kok_v3.jpg
 
Hi, hi - den sista bilden har exakt samma planlösning som mitt kök (fast tyvärr har jag inget skafferi :'(). Fast jag har kompletterat med en köksö också - den behöver ju inte vara så stor. I min har jag en utslagsvask, men en på hjul är ju också jättebra. Mina överskåp går inte runt hörnet utan de slutar där långväggen tar slut, för ett luftigare intryck. Om du direktmeddelar mig din mejladress kan du få se bild, (fast vi är inte färdiga än med bygget).
/c
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.