Hur lång tid behöver man vänta på ett bygglov?
 
Hemmakatten
1 vecka - 1 år. Beror helt och hållet på hur stor arbetsbelastning kommunen har och hur mycket undersökningar och kontroller för ditt sökta bygglov som de behöver göra. Vanligt är väl kanske 3-4 månader, längre om man söker under vår o sommar.
 
Kan man förlora sin tomt om man inte fått bygglov?
Hon som sitter med tomtkön här i kommunen hade skrivit i avtalet att man förlorar tomten om bygglov inte beviljats innan den 1/6.
 
För oss tog det 3 veckor. Min bror fick sitt på 2 v.Samma kommun.
I vårt fall är det nyproduktion, för min bror är det en tillbyggnad.
 
Vi har lämnat in bygglov för 1månad sedan och ligger fortfarande i kön för att få en bygglovshandläggare. Kunde tydligen ta upp till 2månader bara det..... fast det är ju i vår kommun.....
 
W
tog 2 år för mig.
 
För mig tog det ca 3 mån i Borlänge kommun...
Tydligen är det svårare på sommaren så jag sökte i Jan/Feb för ett par år sen :)

Men har ni köpt en kommunal tomt och inte hunnit få ert bygglov ännu (fast ni har sökt för flera månader sen) - så bör ni ju kunna ringa till kommunen och påpeka att det är dom själva som orsakat förseningen - i dessa tider torde dom inte vara alltför pigga på att återköpa tomten !?

/K
 
Sökte i Lund för en takkupa, blev utlovad tre veckor, för att (idag) efter tre veckor få reda på att det tar fyra veckor TILL...

Nej, jag är inte glad, nej jag är inte nöjd...

Det är så enormt respektlöst mot "den lilla medborgaren" att göra så här. Vi pratar alltså om LUNDS KOMMUN...
 
Först skall man få bygglov, och sedan skall man skicka in en bygganmälan att man börjar bygga senast 3 veckor innan byggstart i vår kommun.. Det är sura 3 veckor om man följa alla regler som finns och skall göra arbetet själv.
 
tog 1 månad i Huddinge (muntligt ok från handläggaren), men 3 innan de lyckades få ändan ur att skicka bygglovet...
 
fast jag tror iofs att detta föranledde ett lite billigare bygglov pga dåligt samvete... =)
 
1 dag i Åtvidabergs kommun för vårt nybygge. Ritningarna kom in på tisdagen och på onsdagen var det klart.
 
Niteowl skrev:
1 dag i Åtvidabergs kommun för vårt nybygge. Ritningarna kom in på tisdagen och på onsdagen var det klart.
Hua det låter för bra för att vara sant! Vår kommuns handläggare borde nog åka och prao hos dem i Åtvidaberg! :)
 
  • Gilla
Justyn
  • Laddar…
Haha, jag håller med, skicka stadsbyggnadskontoret i Lunds Kommun till Åtvidaberg i utbildningssyfte. Det är första gången jag förordar en kommunal instans att åka på kurs till annan ort såsom skattebetalare... :)
 
fresve skrev:
Först skall man få bygglov, och sedan skall man skicka in en bygganmälan att man börjar bygga senast 3 veckor innan byggstart i vår kommun.. Det är sura 3 veckor om man följa alla regler som finns och skall göra arbetet själv.

I många fall kan man göra bygganmälan samtidigt som man söker bygglov( Med en not om att bygglovshandläggningen pågår). Då ligger man bra till i kön för bygganmälan när bygglovet är klart, ofta är det 2 olika handläggare, men då kan de koordinera med varandra..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.