Har en öppen spis vars värme jag skulle vilja tillgodogöra mig lite bättre..
Är lite novis på området så jag behöver er hjälp.

Som det är nu är den alltså helt öppen o då jag eldar i den suger den ju den uppvärmd syre från hela undervåningen och skickar upp genom skorstenen.

Det är väl därför man sätter in sådana här insatskassetter (vet inte om det heter så (har fått för mig det) men ni fattar väl vad jag menar?).

En långsiktigt bekant (som vet mkt men pratar som han vet allt) har sagt att jag istället för att sätta in sådan här kasett kan låta en smidesverkstad göra en ram vilken jag kompletterar med glas från glasmästaren. I den här ramen skall det givetvis då finnas reglage för att reglera lufttillförseln. Han har enligt uppgift gjort så här i sin stuga.
Hoppas ni förstår hur jag menar?

Den största vinsten med att göra så här för min del, istället för kasett, vore det estetiska. Då spisen har ganska stor öppning skulle man utan vidare kunna stapla två kasetter ovanpå varann.

En annan lösning är ju om spisen istället för att sno min varma inomhusluft fick sitt syre från annat håll. Rakt under har jag mitt garage, borde väl gå att skicka upp några rör från garaget?

Eller kanske en kombination av ovanstående...

Vill gärna ha synpunkter, lärdom och allehanda åsikter.
 
En kassett fungerar enligt principen nedan:

insats.jpg

Saxat från samma sida:
"Att ha en sluten eldstad innebär också mer effektiv och mer fullständig förbränning, vilket är miljömässigt positivt. Dessutom är en sluten eldstad extra trygg att använda då man inte behöver oroa sig för gnistor från brasan. Elden sköter sig själv och Du kan lugnt göra något annat.

Rumsluft dras in genom bottengallret och värms upp bakom kassetten. Genom toppgallret strömmar luften tillbaka ut i rummet som varmluft. Kassetten värmer även upp murverket i den öppna spisen och Du får på så sätt ett extra värmemagasin som avger värme under lång tid. För extra effektiv värmespridning kan en eller flera ventilgaller monteras i den öppna spisens murade kupa.


Hemsnickrade lösningar kan ju fungera - men tänk på att de måste godkännas av sotaren.

Min erfarenhet av båda lösningarna är att en kassett är otroligt mycket effektivare en de "speciallösningarna" jag sett.
 
Jo, jag är själv ingen entusiast av hemmagjorda lösningar men jag vill undvika utseendet som är på bilden nedan ("här-har-de-ställt-en-metallklump-looken"):
Handkass_3.jpg

Utan skulle vilja att det såg mer integrerat ut likt denna:
ann.jpg

Skulle man kunna åstadkomma en sådan här genom att en smed låter göra själva smidet/fronten?


Sådan du visar, som viftar ut varmluften igen vore givetvis idealt men att få dit den i vår befintliga vore ett alltför stort projekt.

Eller är det helt bortkastat om man ändå inte har ngn sådan där fläkthistoria?

 
Det går ju att ta dit en murare och be honom att komma med förslag på ombyggnad - det skulla jag nog gjort i din situation. Oftast är en öppen spis en rätt så värdelös konstruktion, stora och klumpiga. Men det går ju bra att ha den till att dra in friskluft  ;)

Tips på olika lösningar http://www.murteknik.com/html/murspisar.html
 
Du bör låta smeden göra en "hel" kassett, inte endast glasluckor med spjäll, det är lite farligt att göra så. Skorsten kan ha problem att palla de temperaturer som kan bli. Det bästa är nog att skaffa en som är testad i sin helhet, patentlösningar kan vara luriga.
 
Om jag vore du skulle jag välja en proffsbyggd kassett och montera i den öppna spisen. Där har man redan tänkt på att optimera förbränningen och att styra luften för att bla hålla glaset i kassetten rent ifrån sot.

Det finns alla möjliga och omöjliga modeller. Även om du har en stor öppen spis finns kassetter som passar. Det finns t om en typ där du kan skjuta dörrarna in i sidorna av kassetten och elda med öppna dörrar för att det är mysigt. ;)
Tänk på att inte skaffa en för stor kassett, så stor att du inte kan elda i den länge innan det blir outhärdligt varmt.

Fördelen med att ha en gammal skorstensstock är att den lagrar energin från elden och du kan bibehålla värmen längre.

Att ta upp ett hål till garaget är en mycket bra ide och borde inte vara något problem. Tänk på att sätta in ett spjäll för att kunna reglera tilluften till kassetten på det spirorör du monterar där.

Om du vill kan du också montera en fläkt för att öka cirkulationen på luften och få en snabbare uppvärmning. Tänk då på att montera den så att den trycker luft till kassetten och inte drar varm luft därifrån. Om den heta luften från spisen går till en fläkt kommer lagren i fläkten att skära.

Som jag förstår har du också en övervåning. Det fanns tidigare ett system bestående av en "värmeuppsamlare" monterad i taket ovanför spisen med spirorör som fördelade värmen till övriga rum i huset. Detta kan man åstadkomma med lite plåt och spirorör.

Lycka till  :cool:

Poolarn
 
Skrolla ner på den här sidan som för övrigt är samma som Tomas Sundberg kopierat från ;)
http://www.camina.se/index2.php?action=insatser

Dovre och Wärmo har rejäla mått och du kan prova ut storleken med en mall. Några av dem har fläkt också ;)

 
Så ser min (vattenmantlad) Celtic vedkamin ut i spisöppningen. En kassett eller vedkamin avger ju värme till rummet/huset bra mycket bättre än en helt öppet spis, även en med glasdörr. Effekten blir ungefär 70-80 % av totala värmeproduktionen. Jag vet inte hur mycket man får med en glasdörr, men min gissning är att det blir inte mer än 30 % (ungefär 10 % med helt öppet spis).

Jag avråder från fläktlösningar i kasseter/vedkaminer pga av damm som sprids, tom hälsofarlig damm som har utsatts för höga temperaturer (dvs brännds). Förstår inte varför vedkaminer med inbyggda fläktar säljs överhuvud taget. Fläktar en lite bort från kaminen, till exempel i väggen för att blåser luft till andra rum är förstås mer acceptabla.
 
  • Celtic.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.