Projektet för sommaren är att gräva bort ca 20 meter med nyponbuskar & bygga staket där. Någon som har ett förslag på hur storlek på grävare jag behöver! Visst ju större desto fortare går nog jobbet men klarar jag mig med en på tex 800 kg!
 
Vad är det för fel på en spade? 20 meter nyponbuske är inget stort jobb. Man ska akta sej så inte latmasken tar överhanden...
 
Jag tror inte att det är aktuelt med spade! Har du testat själv? Misstänker att det är en del rötter som ska upp oxå. Och det handlar inte om lathet utan att vilja ha tid över på semestern.
 
Grävde bort kanske 40 meter för 2 somrar sedan. Satte sedan upp ett staket där istället. Ingen sak alls...
Jag har en kompis som dränerade sitt hus för hands.. Jag är inte alls som han.. Alltså inte skogstokig.
Men att gräva bort nyponen var ingen sak förutom alla taggar överalt. Tog kanske en dryg halvdag för jag och frugan och kompis som hjälpte till.
Jag var inte super noga med att få upp alla rötterna och den skjuter ingenting, jag var lite rädd att den skulle skjuta rotskott fulla gräsmattan sen men det verkar inte vara den sorten.
 
Presic vad jag oxå är rädd för, att det ska komma upp nytt. Därför vill jag ha en grävare till jobbet.
 
Bästa anledningen till att använda en grävare är väl ändå att det blir fan så mkt roligare...
 
  • Gilla
Nädetvardetvärsta och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inte om det finns en massa olika nyponsorter. Min var av gammal hederlig sort, hade säkert stått där sen 1937 då huset byggdes.
Den sköt i alla fall nästan inte ett enda skott trots att jag bara tog upp dom större rötterna.
 
Vi grävde upp en häck förra året. Vill minnas att det borde ha varit den mista sorten (bobcat?) men det blev en lite större som körde sönder hela gräsmattan. Tror att du klarar dig med en liten modell. Tar du en för stor kör du sönder mycket i trädgården som kanske inte var meningen.
 
Nu har jag sån tur att buskarna står längs med uppfarten så jag behöver inte köra på mattan :D Men då tror jag jag tittar efter den mindre sorten.
 
Jag rekomenderar att du gräver för hand - bra mycket billigare, nyttigare än gymmet och det tar inte så lång tid! Dessutom så stärker det självkänslan enormt. Man är så nöjd över att man gjort jobbet själv!

Däremot skulle jag aldrig gräva dränering eller andra större grävjobb för hand men för 20 meter skulle jag aldrig hyra en grävare för. Det går fort och om det har regnat ordentligt får du bort väldigt mycke rötter på en gång! Annars kan du vattna ordentligt i förväg. Ca 35 mm/m2 behövs, kolla med en regnmätare!
 
  • Gilla
johannes81750
  • Laddar…
Bobcat 316 kan du dra efter din egen bil. Nackdelen är att den är lite för klen och du kommer förstöra en del av gräsmattan eftersom den oftast glider pga den lätta vikten.
Andra valet du kan göra är att fånga en grävmaskinsförare om det finns en i närheten och be honom dra upp den om han har en stor maskin. Dom har oftast en grep.
Det kostar en slant men inte alls lika mycket om du skulle ringt en firma och bett dom komma med en grävmaskin för det jobbet.

Det tredje är att gräva med spade, Det kan du ju alltid kombinera med träningen till beach 2009.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.