Nu har vi bott snart ett år i vår Villa Nybro. Efter en vinter så kan vi konstatera att golven faktiskt höll sig ganska varma med den nya "energigrunden". Visst, det är inte golvvärme-varmt, men det är inte så illa som det kan vara i hus med krypgrund. Dock har vi flera gånger i vinter fått elräkningar på 3000kr för ~30dagar! För oss är det jättehögt! Då kan vi iofs ha haft runt 22 grader inne, men ändå... Tänk sen när vi isolerar och öppnar upp för 80kvm till!! :O

Vi är väldigt nöjda med vårat hus och valen vi har gjort. Dock gick vi in i husbygget med tanken att "vi skall inte gnälla över småsaker som vi lätt kan fixa själva". Har läst om många husbyggare som mår jättedåligt och hatar sina nya fina hus bara för att något "litet problem" inte blivit löst av husfirma x osv. Sånt orkade vi inte med.

Har dessutom just startat upp bloggen http://nybro.blogg.se igen. Dock så saknas alla husinlägg och så kommer den handla om mer än bara huset. Kommer eventuellt lägga in lite bilder så småningom.

/Karin

PS Ett tips! Om man har glasskiva under sin Nibe-kamin så köp en gummilist i din lokala "kamin-affär"och sätt runt kanten för att slippa få skit under glaset. Kanske levererades med monterade kaminer? (Vi köpte vår 560T separat). DS
 
snysop skrev:
Nu har vi bott snart ett år i vår Villa Nybro. Efter en vinter så kan vi konstatera att golven faktiskt höll sig ganska varma med den nya "energigrunden". Visst, det är inte golvvärme-varmt, men det är inte så illa som det kan vara i hus med krypgrund. Dock har vi flera gånger i vinter fått elräkningar på 3000kr för ~30dagar! För oss är det jättehögt! Då kan vi iofs ha haft runt 22 grader inne, men ändå... Tänk sen när vi isolerar och öppnar upp för 80kvm till!! :O

Vi är väldigt nöjda med vårat hus och valen vi har gjort. Dock gick vi in i husbygget med tanken att "vi skall inte gnälla över småsaker som vi lätt kan fixa själva". Har läst om många husbyggare som mår jättedåligt och hatar sina nya fina hus bara för att något "litet problem" inte blivit löst av husfirma x osv. Sånt orkade vi inte med.

Har dessutom just startat upp bloggen [länk] igen. Dock så saknas alla husinlägg och så kommer den handla om mer än bara huset. Kommer eventuellt lägga in lite bilder så småningom.

/Karin

PS Ett tips! Om man har glasskiva under sin Nibe-kamin så köp en gummilist i din lokala "kamin-affär"och sätt runt kanten för att slippa få skit under glaset. Kanske levererades med monterade kaminer? (Vi köpte vår 560T separat). DS
Jag bor i en Villa Västervik med vanlig krypgrund (isolerad iofs, men ingen avfuktare) och den högsta elräkningen för en månad var på 1100:-. Vad menar du med "energigrund", hur skiljer sig den mot en vanlig krypgrund?

/M
 
Buttox,

Nya grunden som är isolerad (massvis) och har en liten fläkt som skapar undertryck i grunden.
 
läggs trägolv innan leverans?
ska nämligen lägga klinkers själv närmast dörren i hallen, så tänkte om man kan be dem att inte lägga golv på en viss yta, tror ni det skulle gå?
det står på smålandsvillans hemsida på ett hus att det är stort badrum så man även får plats med badkar om man vill förutom duschen. om vi vill ha badkar, kan de fixa en golvbrunn till då??? samt så man får vatten draget till badkaret som ska va längst in i badrummet.?
 
iloveyou skrev:
läggs trägolv innan leverans?
ska nämligen lägga klinkers själv närmast dörren i hallen, så tänkte om man kan be dem att inte lägga golv på en viss yta, tror ni det skulle gå?
det står på smålandsvillans hemsida på ett hus att det är stort badrum så man även får plats med badkar om man vill förutom duschen. om vi vill ha badkar, kan de fixa en golvbrunn till då??? samt så man får vatten draget till badkaret som ska va längst in i badrummet.?
Nej, golvet läggs i fabrik. Dock är det lätt att såga upp ett lagom stort hål.
 
Är det någon här som byggt altan på sin SMV? Jag pratade med cellplast direkt, som levererar den nya grunden och de rekommenderade inte att man skruvade bärlinan i betongen. Den är 80mm tjock och om den spricker så försvinner deras garantier. Den nya grunden ska ju vara helt tät så hål och sprickor vill man undvika.

Hur har ni gjort med första bärlinan?
 
Danne12345 skrev:
Är det någon här som byggt altan på sin SMV? Jag pratade med cellplast direkt, som levererar den nya grunden och de rekommenderade inte att man skruvade bärlinan i betongen. Den är 80mm tjock och om den spricker så försvinner deras garantier. Den nya grunden ska ju vara helt tät så hål och sprickor vill man undvika.

Hur har ni gjort med första bärlinan?
Vi håller precis på att planera för altanbygge och har haft samma funderingar som du. Vi har i alla fall kommit fram till att vi bygger altanen helt på plint och struntar i att fästa bärlina i huset. Jag har frågat mig runt och det ska inte vara några problem att bygga så.
 
Madeleine&Daniel skrev:
Vi håller precis på att planera för altanbygge och har haft samma funderingar som du. Vi har i alla fall kommit fram till att vi bygger altanen helt på plint och struntar i att fästa bärlina i huset. Jag har frågat mig runt och det ska inte vara några problem att bygga så.
Nej, det är det ju inte men det blir en extra plintrad och extra arbete, men jag har kollat upp detta nu och man kan fästa bärlinan i regeln som sitter bakom underliggaren.
 
När vi byggde huset så beställde vi att få stora grusade packade ytor runt huset. Så vi har helt enkelt bara lagt ned byggtimmer och satt rejäla reglar på dessa. Inte skruvat något i husgrunden eller grävt något. Stabilt så ininorden då vi har cc40.
 
Jag har för mig att det stod i leveransbeskrivningen att alla sopor/skräp som blir kvar efter husets uppförande ska lämnas kvar på tomten och vara sorterat. Det blir sedan mitt jobb att slänga allt.

Vi har ingenting sorterat utan allt ligger huller om buller i en enda stor hög. Tegel, trä, plast, kablar, plåtbitar, frigolit, kartong med mera ligger i en enda hög. Det kallar inte jag sorterat.
Tegel ska till deponi, trä till trä, kartong till wellpap osv osv.

Hur såg det ut för er andra? Om det var en stor hög fick ni någon kompensation för det merarbete det medför att sortera allt skräp?
 
Danne12345 skrev:
Jag har för mig att det stod i leveransbeskrivningen att alla sopor/skräp som blir kvar efter husets uppförande ska lämnas kvar på tomten och vara sorterat. Det blir sedan mitt jobb att slänga allt.

Vi har ingenting sorterat utan allt ligger huller om buller i en enda stor hög. Tegel, trä, plast, kablar, plåtbitar, frigolit, kartong med mera ligger i en enda hög. Det kallar inte jag sorterat.
Tegel ska till deponi, trä till trä, kartong till wellpap osv osv.

Hur såg det ut för er andra? Om det var en stor hög fick ni någon kompensation för det merarbete det medför att sortera allt skräp?
Vi bygger en Villa 2009 och det är likadant hos oss, ingen sopsortering.. Men tror inte det blir så jättesvårt att sortera detta själv på soptippen.
Vi fick en jättepressening som jag tänkte spara, kan vara bra att ha när taket på carport/förråd skall läggas.
 
Danne12345 skrev:
Jag har för mig att det stod i leveransbeskrivningen att alla sopor/skräp som blir kvar efter husets uppförande ska lämnas kvar på tomten och vara sorterat. Det blir sedan mitt jobb att slänga allt.

Vi har ingenting sorterat utan allt ligger huller om buller i en enda stor hög. Tegel, trä, plast, kablar, plåtbitar, frigolit, kartong med mera ligger i en enda hög. Det kallar inte jag sorterat.
Tegel ska till deponi, trä till trä, kartong till wellpap osv osv.

Hur såg det ut för er andra? Om det var en stor hög fick ni någon kompensation för det merarbete det medför att sortera allt skräp?
När vi hade byggt våran Villa Nybro så såg det likadant ut.

Dom (Smålandsvillan) fick två val av mig...

Antingen så kommer dom dit på nytt och sorterar allt som det ska vara samt städar upp runt tomten, det såg för jävligt ut, med skräp och trasiga betongpannor spritt runt huset, för att inte tala om all spik som låg runt omkring huset.

Alternativ 2 var att dom själva skulle ta dit en kontainer(motsvarande) för att själva frakta bort allt skräp/bråte som dom hade slängt i en enda stor hög. Så kunde jag ta på mig att rensa upp runt huset(för att sedan slänga detta i samma hög dom hade påbörjat).

Smålandsvillan valde det andra alternativet, att forsla bort skräpet själva. Troligvis för att det hade kostat mer att skicka dit 2-4 man som skulle behöva städa upp och sortera ordentligt.

Det tog mig 2 dagar att rensa upp allt runt huset, kan inte fatta hur mycket spik(skruv) som jag lyckades att samla upp, gick säkert 10 varv runt huset för att försäkra mig om att minsta spik var borta. Lyckades hitta ett antal betonpannor som låg 15m från huset ute i den 'lummigaste' delen av tomten, som man tydligen har kastat dit från taket när man inte har behövt dessa(fel storlek eller felaktigt kapade etc.).
 
mype skrev:
Vi bygger en Villa 2009 och det är likadant hos oss, ingen sopsortering.. Men tror inte det blir så jättesvårt att sortera detta själv på soptippen.
Vi fick en jättepressening som jag tänkte spara, kan vara bra att ha när taket på carport/förråd skall läggas.

Det är en principsak. Jag har betalat för huset och då ska det vara sorterat. Jag har för lite fritid för att spendera flera timmar med att sortera skräp och betongpannor. Tyvärr verkar hantverkare idag slänga skit runt omkring sig hursomhelst. Kaffemuggar och annat skräp som ligger i stora högen. Det borde inte vara så svårt att ha ett par stora sopsäckar där flaskor, muggar och annat som de använder kan slängas.
Vi hade en kille från företaget BBM som lade kaklet i badrummet och han städade efter sig, gick runt och plockade upp kakelbitar och annat skräp som lämnats kvar och tog med sig det. Det gillar jag! Det är sådant som får mig som kund att välja företaget igen. Tyvärr har inte byggföretaget gjort likadant.
 
HR:s Byggservice slängde allt i en byggskräpskontainer som SMV hade ställt på plats vid monteringen av huset. I övrigt så samlade byggarna allt skräp i carporten. Det som gick låg i påsar det andra inte. Det står i kontraktet att det är byggherren som ansvarar för byggskräpet, men det betyde rju itne att snickarna/hantverkarna ska skita ner..

Han som satte kaklet och "klinkret" däremot trodde nog att han var hemma hos sin morsa för fyfan vad han skitade ner där han blandade sin sörja. ;) Det kan vi leva med för det är ju över nu.
 
orstigsnybro skrev:
Det står i kontraktet att det är byggherren som ansvarar för byggskräpet, men det betyde rju itne att snickarna/hantverkarna ska skita ner..
Precis, men det är SMV som ska lämna det sorterat. Enligt min byggledare är det brännbart och icke brännbart som de delar upp det i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.