Fick kört lite till igår och efter att byggt bort en grop runt ett träd så klippte den till batteriet tog slut och letade sig hem till laddning. När den skulle ladda så träffade den inte rätt första gången men då backade den å gjorde ett nytt försök, detta upprepades ett par gånger tills den hade bra kontakt.

Vid första körningen så lyckades den ta sig utanför slingan utan att jag fattade hur, men det tror jag att jag knäckte igår. När den kommer mot slingan lite snett och denna inte sitter fast ordentligt (lite slarvigt montage då jag ville testa) så tar hjulet tag i slingan å klipparen hamnar då på fel sida. Tydligen så känner automowern av att den e utanför slingan å stannar men det verkar inte vara fallet för imowern. Nu skall väl detta inte hända om slingan sitter fast ordentligt (kan kommentera oxå att man får 200m kabel men bara 100st fastsänningsspik vilket ger 1 spik/2m vilket inte är tillräkligt).

Annars fortfarande nöjd och den skall ut på grönbete ikväll igen. Vågar inte släppa ut den dagtid innan jag kollat så den klarar alla hinder å håller sig innanför slingan som skall grävas ner.
 
Kul med ordentliga rapporter och tips kring intrimning, det fungerar säkert på ungefär samma sätt oavsett vilken modell man har.
 
Ja verkligen.
Jag kommer att skicka in en rapport om min robomower RL 1000 med så snart jag fått den. :)
 
Tjenare på Er!

Hittade denna tråden imorse och har läst och begrundat! Själv har jag en 220 och är kanonnöjd, vilken maskin. Dock går jag i husbyggartankar, åt "skalman" menar jag skälvklart. Hur har Ni löst det, är öppen för ideér och uppslag.

MVH

JIKen
 
Boulejohan skrev:
Dock går jag i husbyggartankar, åt "skalman" menar jag skälvklart. Hur har Ni löst det, är öppen för ideér och uppslag
Klart att skalman ska ha hus. Min bor under altanen. Kolla slutet på filmen... http://www.youtube.com/watch?v=6gSPsQVE_Ss
 
johansjostrand skrev:
Klart att skalman ska ha hus. Min bor under altanen. Kolla slutet på filmen... [länk]

Det var ju riktigt fiffigt och smidigt....dock funkar det inte för mig så jag ska nog bygga en lite "hundkoja" till vår nya vän....
 
Liten rapport från testkörning av Robomover RL1000 då.
Vad ska man säga. Tja,, den fungerar bra tycker jag. Jag har ju egentligen inget att jämföra med men vad jag sett hittills så känns det som att jag är nöjd. Klippresultatet blir bra, jämt och fint. Jag kör den på lägsta som går. Det märks att det är en amerikansk maskin, amerikanarna brukar vilja ha gräset högre samt har kraftigare gräs. Men, kör man den på lägsta så blir det bra.
Den verkar stark och går länge. Inte kört fast nämnvärt. Kör man den i Eco läge så är den tyst. På normal läge så kan man höra den in i huset men det är inte mer. Tror inte jag klipper på nätterna dock.
Summa hittills. Robust maskin, mycket maskin för pengarna!

// Paul
 
johansjostrand:
Precis så som du gjort med "garaget" har jag också tänkt - men slagit bort det för att det blir en liten gång med begränsningsslingan in till laddstationen.

Hur har du dragit dina begr.kablar?
Inga problem med att hitta in i garaget ibland?
 
anden213 skrev:
johansjostrand, Hur har du dragit dina begr.kablar? Inga problem med att hitta in i garaget ibland?
Jag har dragit in dem strax brevid öppningen. Dessutom har jag en guidekabel som kommer ut mitt under laddplattan. Inga problem alls. Däremot är stationen placerad i en lite trång passage och i början stod den och snurrade mellan slingorna när den skulle hem, men detta löstes enkelt genom att ställa ner värdet på korridorbredd...
 
En fundering till er andra.
Jag har några smala områden. Mellan hallonbuskarna ca 1 meter samt en del av gräsmattan brevid garageuppfarten är ca 1.2 meter.Eftersom guidetråden skall ligga ca 30 cm från kanten blir avståndet mellan trådarna 60 cm. Det ska helst inte vara mindre än 1,7 meter.
Hade detta funkat med en Wiper eller Automower? Verkar som att det blir problem att klippa det med Robomowern. I princip kan man säga att det går bra när man kör kanten men efter det sen så hittar den aldrig in där igen. Jag ska testa att sätta startpunkten för den där och se om det går men annars vet jag inte.
 
PolleTrolle skrev:
En fundering till er andra.
.Eftersom guidetråden skall ligga ca 30 cm från kanten blir avståndet mellan trådarna 60 cm. Det ska helst inte vara mindre än 1,7 meter.
Hade detta funkat med en Wiper eller Automower?
Jag har en spalt som är ca 1,2 meter bred (En sandlåda i tomthörnet), och den grejar Automowern iallafalll. Men det är risk för att det den går ganska länge i det området innan det hittar ut igen, och det händer att den blir vansinnig och stannar och piper, men sen försöker den igen och lyckas sedan ta sig ut.
Annars får man lägga en guide som du också är inne på.

Det är kul att designa tomten så den är anpassad för klipparen, mitt mål är att kunna sälja trimmern!
 
haddirajan skrev:
Det är kul att designa tomten så den är anpassad för klipparen, mitt mål är att kunna sälja trimmern!
Hehe... Jag planerade in i minsta detalj, långt innan jag köpte den. Men det dyker upp nya justeringar hela tiden. Om fem år är det nog perfekt. Då är det väl kanske läge att skaffa ett nytt skal till den oxå, efter alla krockar... :)
 
u95hw, Hur går det med imowern, får du gräset klippt? Fundera själv på att köpa en. Det jag är lite tveksam till är att den följer begränsning slingan när den ska åka till laddaren hem. Jag har inte mer 900m2 gräsyta men slingan har jag mät upp till 165m och den kör alltid högervarv så det kan bli en lång resa hem, det gäller att den starta sin hemresa i tid innan batterierna tar slut. Upplever du det som ett problem att den inte har någon timer funktion? / Markus
 
Har just installerat min automower och är väldigt nöjd med resultatet men däremot orolig för hur den kommer att klara regnet. Är mycket borta och ingen möjlighet att ta in den när det kommer störtskurar. Rekommenderas det att man köper garaget för 1900:- ???
 
PolleTrolle skrev:
En fundering till er andra.
Jag har några smala områden. Mellan hallonbuskarna ca 1 meter samt en del av gräsmattan brevid garageuppfarten är ca 1.2 meter.Eftersom guidetråden skall ligga ca 30 cm från kanten blir avståndet mellan trådarna 60 cm. Det ska helst inte vara mindre än 1,7 meter.
Hade detta funkat med en Wiper eller Automower? Verkar som att det blir problem att klippa det med Robomowern. I princip kan man säga att det går bra när man kör kanten men efter det sen så hittar den aldrig in där igen. Jag ska testa att sätta startpunkten för den där och se om det går men annars vet jag inte.
Hejsan!

kikade i min wipermanual, har själv några trånga gångar och det går utmärkt att ta sig emellan de 3 olika sektionerna.
Iaf i manualen står det minst 70 cm mellan kablarna.. Men oftast brukar det vara lite marginal kanske 60 cm är ok men de har lagt till 5 på var sida för att vara på den säkra sidan? =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.