Ska måla om huset (liggande träpanel) och funderar på hur mycket, i pris, som skiljer olika företag och märken? Är det någon vits att jaga efter bästa pris eller är skillnaden marginell?

Kan man generellt säga att man bör undvika något märke eller företag när det handlar om fasadfärg?

Tack
 
H
Generellt går det nog inte att säga något säkert. Det finns tester som givit mycket dåligt resultat för en del riktigt dyra färger och det finns andra som har rent motsatt åsikt.
De sk. yrkesfärgerna säljs via oligopol, dvs som privatperson får du betala ett grymt överpris. En del av målarens inkomst är just provision på yrkesfärgen.

Jag målade söderväggen på fritidshuset för 5 år sedan och valde då den billigaste vattenbaserade fasadfärg jag kunde hitta, Liwa tror jag den heter från överskottsbolaget. Efter 5 år i solen ser den fortfarande helt fin ut. Experimentet lyckades men kanske inte värt att köpa det billigaste till en hel villa.
 
ok, det "spretar" som i de flesta fall. Alltså inte något linjärt samband mellan pris och kvalitet...

Jag såg att Bauhaus har 25% rabatt på all Beckers färg. Det borde ju funka till belåtenhet.

Tack!
 
H
25% på Beckers låter riktigt bra. Kanske gäller det att ha tur när man väljer färg. Att man hittar någon färg som verkligen fäster på underlaget. När det gäller fönsterfärg har jag haft problem. Dyr färg från Beckers och Flygger har börjat flagna efter ett par år fastän förarbetet var bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.