Vi är ett par med två barn som bor i en liten villa på 74 kvm (+källare) som vi skulle vilja bygga en övervåning på. Men vi är totala noviser på området och skulle behöva era råd!

Huset är 10,7 x 7,4m och har en takvinkel på 29 grader. Vår tanke är att höja vägglivet med ca 130 cm (endera mha takstolar som har förhöjt väggliv eller med limträbalk i nock och ryggåstak).

En sådan utbyggnad skulle ligga utanför områdets detaljplan, men vi har diskuterat idén med Stadsbyggnadskontoret som ändå tyckte att det var en bra idé så länge vi behåller husets karaktär (=takvinkeln).

Förutom övervåningen vill vi bygga till en farstukvist om ca 1,6 x 4m (ett plan), med möjlighet till balkong från kupa ovanpå.

Vi har lösa idéer om hur vi vill disponera övervåningen samt vilka anpassningar av den befintliga nedervåningen som vi vill göra, men känner ändå att det skulle vara bra att låta en arkitekt skissa på utbyggnaden (för mer kvalificerade idéer).

Vad vi först skulle behöva veta är i vilken ordning saker och ting bör hanteras, så som;

  • Val av arkitekt
  • Bygglovsritning (även för offert?)
  • Hållfasthetsberäkning
  • Bygglovshandlingar, bygglov
  • Offertförfrågan
  • Val av leverantör/entreprenör
  • Prefab/lösvirke
  • Konstruktionsritning
  • Planering av el, vatten, värme etc

Är det något ytterligare viktigt moment som bör planeras för?

Och vem bör man anlita för vilka uppgifter?

Vad bör man tänka på vid offertförfrågan? (för att jämföra "äpplen med äpplen") Finns det någon stödmall/checklista att tillgå?

Andra fallgropar?

Jättetacksamma för alla råd och tips!
Jens och Maria
 
Jag skulle börja med arkitekten och helt enkelt bestämma hur tillbyggnaden ska se ut först. När ni är överens med arkitekten om hur tillbyggnaden ska se ut tar hon eller han fram en bygglovsritning så att ni kan söka bygglov. Därefter börjar man titta på material och det bör ni diskutera med arkitekten också. Ofta har arkitekten sedan tidigare samarbete med en konstruktör som kan ta fram K-ritningar.

Vi ska faktiskt börja med en tillbyggnad här om någon vecka, så vi har precis gått igenom hela processen. Fast det blir ingen våning som byggs på, utan en tillbyggnad i vinkel.

Vi tog även fram en elritning och en VVS-ritning, med hjälp av el-ingenjör och VVS-konsult.

Jag kommer att skriva ingående om hur det gick till när vi projekterade vår tillbyggnad under maj/juni, men det kanske blir för sent för er ...

Hade tidigare en artikel om att just bygga till på höjden, men inser att den har fallit bort på något sätt. Jag ska se om jag kan återpublicera den i morgon eller på fredag, så får ni lite mer tips.
 
Jag har listat åtgärderna i en logisk ordning samt noterat efter vem som gör vad inom parentes. Om ni beöver extra stöd i processen kan ni anlita en projektledare som kan vara samma som arkitekten, konstruktören, kvalitetsansvarige eller en fristående projektledare. Detta arbete kan ni med lite detektivarbete göra själva, med en liten risk att något kan bli fel.
A=Arkitekt, K=Konstruktör, KA=Kvalitetsansvarig, PL=Projektledare, E= Elkonsult, V=VVS konsult, B=Byggherre(dvs ni själva)

1) Val av arkitekt (PL)
2) Bygglovshandlingar, bygglov (A+PL)
3) Prefab/lösvirke (PL)
4) Invänta bygglov. (B)

Här bör ni nu göra ett val om ni ska köpa hela "paketet" från en leverantör dvs. resterande projektering och entreprenad eller om ni ska handla upp på färdiga handlingar dvs. låta rita klart och sedan handla upp. Det första alternativet innebär mindre besvär och en säkrare slutkostnad, det andra större kontroll av slutresultatet. Vid första alternativet hoppar ni då över punkt 5)

5) Konstruktionshandlingar, hållfasthetsberäkningar samt energibehovsberäkning (K) och eventuellt el (E) och vvs handlingar (V)
6) Offertförfrågan (PL)
7) Val av leverantör/entreprenör, som i vissa fall kan bistå med konstruktionsritningar (PL)
8) Avtalsskrivning (PL)
9) Utse KA (KA) som upprättar kontrollplan (B)
10) Lämna in bygganmälan och VA-anmälan (PL)
11) Lösa ev. färdigställandeförsäkring och byggfelsförsäkring.
12) Samråd med kommunen
13) Sparka igång bygget.

Ungefär så.
Sedan kan omständigheterna göra att man tar saker i en annan ordning.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Jag kommer att skriva ingående om hur det gick till när vi projekterade vår tillbyggnad under maj/juni, men det kanske blir för sent för er ...

Hade tidigare en artikel om att just bygga till på höjden, men inser att den har fallit bort på något sätt. Jag ska se om jag kan återpublicera den i morgon eller på fredag, så får ni lite mer tips.
Tack för dina råd Marlene! Vi kommer börja leta efter en arkitekt som kan hjälpa oss att komma igång med projektet (ritningar, bygglov, konstruktion etc) under nästa vecka. Känns dock lite osäkert att anlita någon som man inte känner till sedan tidigare...? Man kan kanske be om referensprojekt?

Kom gärna tillbaka med dina egna (kommande) erfarenheter av projekteringen! Jätteintressant att följa!! Hittar du artikeln om att bygga på höjden så vore det också toppen såklart!

/Jens och Maria
 
volvo skrev:
Jag har listat åtgärderna i en logisk ordning samt noterat efter vem som gör vad inom parentes.
...
Ungefär så.
Sedan kan omständigheterna göra att man tar saker i en annan ordning.
Tack för detta! Det blir ju väldigt tydligt att det är en hel del moment och personer inblandade redan innan bygget är igång! Men man verkar ju kunna styra "mängd eget ansvar" något beroende på projektledarroll etc., och det kan ju vara bra att lägga sig på en rimlig nivå här... Det är ju lätt att bli avskräckt när man ser denna 13-punkters lista bara för projekteringen... :) Men det är väl bara att ta tjuren vid hornen!

Känns jättekul och inspirerande!!
/Jens och Maria
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.