Hej
Drömtomten har ev dykt upp!

Jag skulle behöva lite råd. Hur brukar bankerna ställa sig till att låna ut pengar till bara tomt (ev vill vi avvakta lite med att bygga själva huset)? Är det samma krav vad gäller kontantinsats som när man köper hus - eller kan man tänka att man får låna mer och "spara" kontantinsatsen till själva huset?

Just nu känns det som det stora problemet - vi har kollat ATT man får bygga på tomten, VAD man får bygga etc... men vet lite för lite (inser man ju) om själva köpet och finansieringen.

Hälsn Wila
 
Troligen är en tomt ett lite osäkrare objekt och torde därmed kräva lite mer kontantinsats.
Ett alternativ är väl att ta ett byggkreditiv men vara ärlig med att bygget troligen tar ett par år ?

/K
 
Hemmakatten
Byggkreditiv kan man inte få för en tomt.

Visst kan man låna till ett tomtköp. Ett vanligt lån med pantbrev som säkerhet. Har ni råd så visst beviljar banken ett lån, går troligtvis att få amorteringsvfitt några år.
 
Visst är det så. Precis som Hemmakatten säger, så gjorde/gör vi. Har ni bara råd så får ni nog låna. Banken kanske kräver lite mer i kontantinsats numer dock.

2,15 i rörligt tremånaderslån amorteringsfritt har vi.
 
Hemmakatten skrev:
Byggkreditiv kan man inte få för en tomt.

Visst kan man låna till ett tomtköp. Ett vanligt lån med pantbrev som säkerhet. Har ni råd så visst beviljar banken ett lån, går troligtvis att få amorteringsvfitt några år.
Hmm ok - men om man köper en tomt och skall bygga - kan man inte räkna in tomtvärdet i byggkreditivet då mao ?

/K
 
Jag prata med banken igår. Slängde jag bara in 10 % så fick jag låna till resten. Alltså ett vanligt lån tills jag börjar bygga.
 
Vi gjorde som Wila beskriver. Lånade till hela tomten och behöll kontantinsatsen för att kunna smygstarta bygget utan att dra igång ett kreditiv. Tog dock ut pantbrev för hela det beräknade lånebehovet på en gång för att slippa dubbla avgifter.
 
klaskarlsson skrev:
Hmm ok - men om man köper en tomt och skall bygga - kan man inte räkna in tomtvärdet i byggkreditivet då mao ?

/K
Så fungerade det för oss i alla fall. Om man inte kan visa för banken att man i samband med tomtköpet har någon fast plan för när man kommer att bebygga tomten så får man kanske ta ett vanligt lån istället. (Byggkreditivet är väl bara ett tillfälligt lån under byggtiden)
 
Vi hörde med två olika banker. Den ena ville bara låna ut till tomten som en del av byggkreditivet. Den andra ville bara belåna tomten till 50% (dock ej som "bolån", utan ett vanligt banklån med fastigheten som säkerhet), resten betalade vi kontant och genom att utnyttja pantbrev i vår dåvarande bostad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.