9 076 läst · 15 svar
9k läst
15 svar
B&S motor 3.5hp går i 15 sek
Sida 1 av 2
Har en Stiga tornado med Briggs & Stratton motor.3.5 hp
Har fått den av min far och den har minst stått i 3 år onvänd (utan förklaring)
Den startar lätt men går i ca 15-30 sek sen dör den med en liten avgas knall.
Har gjort följande.
Tagit isär förgasaren och plåst rent 2 gånger.
Bytt membran och luftfilter.
Har justerat justerskruven på förgasaren. (2 varv från botten läget).
Bytt tändstift men den startar lättare med det gamla.
Konstigt nog är gasen omvänd än vad det står på reglaget. Gasar närt jag för handtaget mot mej.
Någon som har någon ide?
Har fått den av min far och den har minst stått i 3 år onvänd (utan förklaring)
Den startar lätt men går i ca 15-30 sek sen dör den med en liten avgas knall.
Har gjort följande.
Tagit isär förgasaren och plåst rent 2 gånger.
Bytt membran och luftfilter.
Har justerat justerskruven på förgasaren. (2 varv från botten läget).
Bytt tändstift men den startar lättare med det gamla.
Konstigt nog är gasen omvänd än vad det står på reglaget. Gasar närt jag för handtaget mot mej.
Någon som har någon ide?
Läs min ganska nya tråd om motorproblem gräsklippare. Som du säkert förstår när du läser den så är jag inte det minsta kunnig om motorer eller annat som är oljigt eller kräver verktyg. Jag fick dock många förslag.
Lösningen på min B&S var extremt lätt när jag väl kom på det. Har din klippare dödmansgrepp skulle jag prova att spänna vajern. Lycka till.
Lösningen på min B&S var extremt lätt när jag väl kom på det. Har din klippare dödmansgrepp skulle jag prova att spänna vajern. Lycka till.
Kollade just på tanklocket och var visst bara ett hål som jag såg igenom. testade utan lock om hopp att det skulle funka.
starta på första draget. gick i 15.20 sek sedan lite varvökning och sedan stannade den.
Ja jo det har nog med bränslet att göra
starta på första draget. gick i 15.20 sek sedan lite varvökning och sedan stannade den.
Ja jo det har nog med bränslet att göra
Medlem
· västra götaland
· 139 inlägg
Ett enhelt sätt att kolla om felet är på bränslesidan är med startgas. Köp en burk på macken och när motorn börjar dö så sprutar du gasen i luftintaget. Om den går då så är det för att bränsle fattas i förgasaren. Kan vara att något filter ät tätt så du inte får tillräckligt med bränsle fram. Men när den står så fyller den upp förgasaren och därför är den full med bensin när du tar isär den.
Låter som ett klassiskt fall av skit i förgasaren.
jag vet felet nu hadde en klippo med samma problem den fick förlite bensin skruva ut blandningsskruven 1/2 varv om den gaör samma sak igen skruva ut ett 1/2 varv till och börga finjustera
testa med att staeta den så att den går i 15 s. sen ställer du den på lite mindre än halvgas då startar den. låt den gå i 45 s sen gasar du sen kommer den att funka. gör så varje kallstart. det beror på att förgasaren är utsliten. har haft 2 sånna makiner