Hej, jag tänke leja bort altanbygget till en snickare.

Snickaren har sagt att det kommer röra sig om ca 50timmars jobb, min fråga är om detta är rimligt?

Detta kommer han att göra:
* Altandäcket = 40kvm
* 6-8 betongplintar behöver gjutas
* Lägga bärlinor
* Lägga singel under plintarna

Ett enkelt altandäck utan tak, trappor eller staket/räcke. Vi kommer att göra förarbetet dvs gräva hål för gjutning av plintar. Gräva undan jord för bärlinorna.

50 timmar, är det rimligt??
 
Vet inte om ca 50 timmar är skäligt men en ide´ kan ju va och skruva trallen skälv för och få ner priset + att det är både enkelt och kul, alltså låta snickarn göra allt grovjobb som gjuta och lägga alla bärlinorna.
 
Låter inte helt orimligt. Vårt projekt verkar landa på drygt 100 timmar med 6o kvadratmeter trall, gräva och gjuta plintar, fyra olika trappor i varierande krånglighetsgrad och en platsbyggd låda för dynor (ibland får jag lyyysande idéer!).
Att skruva trall tar en förfärlig tid så det är första besparingstipset om det inte är besvärliga vinklar och vrår. Min snickare får ta ansvar för alltihop, ROT-avdraget gäller...
 
Jag gjorde en liknade förra veckan. Vi var 3 personer utan någon erfarenhet av att bygga altan och det tog 3 dagar och då är det mycket funderande och räknande med i den tiden.
 
Har pratat med några vänner, en säger att det verkar rimligt. En annan säger att det är mer rimligt med 30 timmar med tanke på att det är JAG som kommer göra förarbetet, dvs gräva upp alla hål till plintar.......
 
........ snickaren gör det "roliga"/lätta jobbet!
 
Har just dragit igång exakt samma projekt - 40 m2 altandäck på plintar som jag lejt snickare för.

Drar jag bort arbetet för grävning och plintar (8 st färdiggjutna som isoleras under) så blir det 23,5 timmar kvar för bygget av själva altandäcket.
Då ingår trappa, 1 steg, på två sidor vilket blir ca 14 meter långt.
Hittills är allt utom trallen klart och vad jag ser så verkar det som om tidsramen borde hålla ganska bra.
Går fort när killar som kan och har rätt grejjor sätter igång.

Sen kan jag säga att jag ALDRIG skulle ha grävt själv.
Snickaren ordnade en markberedningsfirma som grävde ut allt och satte plintar (lätt när man har lasergrunkor för att få rätt höjd...).
Tog ca 20 timmar med liten grävmaskin för killarna som kunde det hela.
12000:- kostade det ink moms.

Totalt med grävning, plintar, altandäck samt altandörr (ink dörr, håltagning och montering) hamnar jag på 48000:- ink moms.

Det jag gör själv är att skottkärra bort jorden samt fylla upp runt om med stenmjöl och singel.

Så 50 timmar verkar vara i högsta laget kanske...
 
Skräddis: Har du EN snickare som gör all jobb? Enligt "min" snickare kommer han jobba ensam, fixar allt på 50 timmar, gjutning, lägga allt i våg osv, allt utom grävning.
 
alltså för en snickare är det inga problem att bygga en altan själv.
MEN, finns många som bara haffsar å kastar upp bräd högen..
jag kallar en altan för en möbel på huset.
nu e jag väldigt extremt pedantisk men gillar när man får det snyggt å bra.
nu har jag byggt mycket altaner, skall bygga grannens nu i dagarna. runt 65m2.
han gräver för plintarna men jag hatr satt ut VART dom skall vara.
en etage altan med räcke å 2 stora trappor, altan går längs gaveln runt mot hela långsida.
jag räknar med 3 dagars jobb själv här a`10 tim inkl bära virket 15 m drygt.
samt städning och avsköljning av altanen!!

mvh
snickar estwing
 
Lambomannen skrev:
Skräddis: Har du EN snickare som gör all jobb? Enligt "min" snickare kommer han jobba ensam, fixar allt på 50 timmar, gjutning, lägga allt i våg osv, allt utom grävning.

Lambomannen: Han har både jobbat själv och ibland haft en till gubbe med sig.
Men antal timmar är för det totala arbetet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.