Hur går man till väga för att byggga en ny lekpark på allmän mark? Vi bor på ett expanderande planlaggt område med ca 20 barn. Det finns gemensamma ytor i planen som skulle vara lämpliga för en lekpark. Kan man få hjälp av kommunen? Vem ska man fråga där?
 
Du skrev det själv. Kontakta kommunens statsbyggnadskontor, parkförvaltning eller fastighetskontor och kolla vad som gäller för marken ifråga.

I vårat grannskap startade ett gäng husägare med barn en parkförening (jmfr vägförening) som gavs tillstånd av kommunen att "sköta om" marken runt husen. Man byggde bl.a. en lekplats med grönytor och skapade odlingsytor för medlemmarna.
 
Fick ni (de) kommunen att betala hela eller delar av anläggningen?
Skötsel av en lekplats är väl ganska strikt reglerat med certifieringar, kontroller mm.? Vet inte hur det blir med ansvar mm om man gör det privat.

Ska ringa o kolla lite i morgon
 
Faktiskt ingen aning vem som betalade den eller sköter den. Kan kolla.
 
Givetvis är det huvudmannen som ansvarar för en verksamhet. Och i detta fallet måste huvudmannen bli ni som faktiskt bygger.

Det är ganska vanligt att kommuner gör som Johan Gunverth beskriver: Man kränger över ansvaret för sina grönytor på "grannskapsföreningar" som vill ha det lite trevligare omkring sig än fullmäktiges budget tillåter. Det vanliga är då att kommunen sluter avtal med någon befintlig "juridisk person", typ en samfällighet, hembygdsförening eller idrottsklubb.

Att anlägga en lekpark är mycket kostbart. Att driva den är heller inte gratis, och dessutom ofta otacksamt, pågrund av vandalism. Om en olycka drabbar något av de lekande barnen, pågrund av anläggningens brister, faller ansvaret alltid på huvudmannen som uppfört anläggningen och sköter underhållet.

Fördelning av kostnader är en förhandlingsfråga. Den som är beredd att betala har därför trumf på hand. Men det är också ett användbart kort i handen att avlasta kommunen från löpande underhåll. Om exempelvis kommunen klipper gräs och röjer snö på området idag kan ni ta över det, som betalningsmedel. Observera bara att också jobb medför huvudmannaansvar, exempelvis om någon idealist klipper sig själv i benet med lien, skadar lekande barn med snöslungan, eller glömmer sanda så att någon bryter ben på svallisen.

Dubbelkolla gärna mina uppgifter med kommunens jurist, och ha en egen ("god") advokat tillhands innan ni undertecknar ett avtalsförslag!
 
Det verkar ju tungrott. Får nog bygga eget istället och jaga bort andras ungar så att de inte skadar sej och jag blir ersättningsskyldig. Undrar hur det är med skogen? Är jag ansvarig om någon skadar sig om jag inte tar bort alla mina klätterträd (ca 1000st) från skogen ?
 
Undrar hur det är med skogen? Är jag ansvarig om någon skadar sig om jag inte tar bort alla mina klätterträd (ca 1000st) från skogen
Man skiljer på naturliga faror i tex. träd sjöar stup osv. från
framställda farligheter, brunnar, skapade stup gruvor lekpatser.
Det gud skapat kan ingen person ta ansvar för om någon skadar sig på.
 
Peter2400 skrev:
Man skiljer på naturliga faror i tex. träd sjöar stup osv. från
framställda farligheter, brunnar, skapade stup gruvor lekpatser.
Det gud skapat kan ingen person ta ansvar för om någon skadar sig på.
Han den där "gud" du talar om; är inte han ansvarig då? ;)
 
Vi bor på Sveriges största samfällighet & har INGEN lekplats. Samfälligheten har inga åtagande gällande byggen av "trivsel" aka Lekplatser, så nu försöker jag få kommunen att bygga/bidra med en, & det verkar vara lättare att tända eld på snö än att få med dem.

Måste ju gå att få en lekpark av kommunen på en samfällighet, eller?'! 😳
 
Hur skulle det gå? Samfälligheten äger och förvaltar väl marken. Kommunen har inget där att göra.
 
T
Johan Gunverth skrev:
Han den där "gud" du talar om; är inte han ansvarig då? ;)
Det är skillnad på att HA ansvar och att TA ansvar... Se bara på våra politiker och kommuntjänstemän...
 
T
MrsHagstedt skrev:
Vi bor på Sveriges största samfällighet & har INGEN lekplats. Samfälligheten har inga åtagande gällande byggen av "trivsel" aka Lekplatser, så nu försöker jag få kommunen att bygga/bidra med en, & det verkar vara lättare att tända eld på snö än att få med dem.

Måste ju gå att få en lekpark av kommunen på en samfällighet, eller?'! 😳
Håller med Noseone, varför skulle kommunen "ge" er en lekpark? En av anledningarna till många samfälligheters bildande är ju att man vill ha/äga/förvalta den närmaste marken kring sitt bostadsområde etc för att kommunen inte gör det till de boendes belåtenhet.
Med den "förmånen" får man väl även ta kostnaderna och arbetet?

Om samfälligheten är så stor, kan du inte motionera på årsmötet om att bygga en lekplats och sen "missionera" bland andra barnfamlijer så att de röstar för det?
 
Finns kommuner som satt upp lekparker på samfälligheter.... Vet bara inte processen för att få till det.
Våran samfällighet har bara hand om skog & väg, inget med "trivsel"

om kommunen bygger / betalar, & så får samfälligheten stå som ansvarige & underhåll?
Den kan gå, hoppas jag
 
O
Eller så smäller de upp en lekplats och skickar fakturan till samfälligheten... Som de gör när de bygger nya vägar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.