Hej!
enfråga som dykt upp av en kompis till mig är följande:
håller på med en tillbyggnad av mitt hus och den har grunden krypgrund, den är uppbyggd enligt denna konstruktion som jag tagit från träguiden
58200981858PMb519.jpg

det jag upptäckt är att det kan glipa några mm mellan syllpappen (grundisoleringspapp) och syllen (den gröna cirkeln)
sen eftersom jag är tvungen att anpassa golvbjälkarna mot de befintliga i huset så blir jag tvungen att såga till nr:03 till en mindre storlek, (från 220 mm till 180 mm) detta gör att den blir lite vågig på sina ställen och glipar även den några få mm mot den övresyllen nr:02

nu till frågan: skull jag använt mig av något annat än syllpapp (grundisoleringspapp) mellan syll och lecablocken? exempelvis detta http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-21050.aspx syllisolering tillsammans med pappen ?

ska jag använda syllisolering mellan Nr:03 och nr:02 för att täta?

hoppas någon kan svara på frågorna

//Niklas
 
Syllisoleringen från byggmax kan du använda utan papp.

Ser ingen vits med att täta mellan 2 och 3.

Ang. 3 kapa den på ett sågbord så blir det inte vågigt, alt med cirkelsåg med nåt anhåll.
 
anledningen till att jag undrar är om det kanske blir kalldrag i springorna, och man kanske kan minska detta med att använda isoleringen...?

använder cirkelsåg, blir dock lite vågigt ialla fall... men ska försöka att vara mer nogrann.
 
använder cirkelsåg, blir dock lite vågigt ialla fall... men ska försöka att vara mer nogrann.
Använd en styrskena som du gör sågen efter så blir det inte vågigt. Om du inte vill köpa en riktig (kan vara riktigt dyra) så "gör en själv". Det viktiga är att du får tag i något som är helt rakt (ett långt vattenpass kanske) och så lägger du det en bit ifrån där du skall såga (spänner fast det på något lämpligt vis), lägger cirkelsågen mot denna styrskena och håller en litet tryck mot styrskenan hela tiden, så kommer ditt sågskär bli helt rakt och inte vågigt.

Att såga på frihand, eller med hjälp av den lilla skenan som följer med cirkelsågen kommer ge dig vågiga kanter...

Men helt klart är det bäst om du kan köra snitten i en riktig bordssåg.

- M
 
Ett lång rak bräda fungerar också väldigt bra, går också att låsa fast den med ett par tvingar.

Du kommer antagligen att ha någon form av vindtätning(papp eller liknande) på regelstommen innan du panelar den utvändigt, och där kommer det automatiskt täta mot drag om det blir någon springa mellan 2 och 3.
 
I
Eftersom du troligen ska ha en träfasad på kåken och ej källare finns det ingen vits med att använda annat än grundpapp under syllen. Den luft du kan få mellan grundpapp/grundmur/syll kommer utanför den varma delen som börjar med trossbotten under golvbjälkarna. Därför negligerbart.

Betr. vågigheten vid sågning kan du köpa en rätstock av aluminium (10-12x100-120 mm) och använda som styrskena i kombination med vilken elektrisk handcirkelsåg som helst. Den har fördelen av att vara lätt och behålla sig rak om du inte klantar dig och tappar den i golvet. (Jag har t.o.m. använt min för att dra av btg.golv med utan att den är skadad efter 30 års användning. Finns i längder uppåt 5-6 meter. Kolla med fackhandeln, Sjögrens, Swedol, m.fl.)

Betr. resultatet av vågigheten mellan 2-3 kan du bortse från den också. Du skall ju ha en vindtätning på utsidan och den drar du givetvis ända ner till syllen och fäster den där med en remsa emellan av något kletigt slag. Väljer du utegips el. t.o.m äldre tiders asfaboard, så har du inget drag i den springan som påverkar värmen i huset.
________________________
Byggaren
 
Betr. resultatet av vågigheten mellan 2-3 kan du bortse från den också. Du skall ju ha en vindtätning på utsidan och den drar du givetvis ända ner till syllen och fäster den där med en remsa emellan av något kletigt slag. Väljer du utegips el. t.o.m äldre tiders asfaboard, så har du inget drag i den springan som påverkar värmen i huset.
...tänkte inte på det... självklart att vindpappen går ner dit, ibland tänker man ju krångligare än vad det är, tackar för alla svar.
//Nikke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.