Hej

Jag undrar om man kan byta en så kallad bitschuck på en skruvdragare mot en vanlig snabbchuck? Maskinen i fråga heter: BTP130RFE 440. se bild: http://www.makitagep.hu/bolt/machines/makita/btp130rfe.jpg

Alternativt om det finns någon adapter.
Vi har möjlighet att inskaffa nämnda slagskruvdragare förmånligt - men då den skulle användas även som borr och vi har en uppsjö av vanliga borrar av alla dess sorter redan, känns det onödigt att då skulle behvöa köpa helt nya borr till den här maskinen.

Vänligen
Henrietta
 
  • BTP130RFE 440.jpg
  • BTP130RFE 440 1.jpg
Antar att det är den med fyra lägen och då går ju borr att köra.
Att montera chuck blir nog svårt MEN det finns ju fina chuckar med bitsfäste, knalla in till närmasta järn- eller bygghandel så hjälper dom dig.
 
Hittade själv svaret till slut efter några dagars sökande - en adapter. Dock tar den max 10 mm borr:
 
  • adapter.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var ju det jag skrev...

Ang. storleken på borr i chucken så är maskinen inte gjord för större borr än 10mm i stål och träborr brukar ha nedsvarvat fäste.
 
Kära P-plats
Amatör- och proffspråket är från två olika planeter.
Men det är kul att vi kom fram till samma slutsats ändå....
Fast jag hade absolut ingen aning om det.... =O)
... vi beslutade att köpa maskinen - efter att vi hade kommit fram till att vi kunde ju använda våra gamla Black&Deckers från nån/några årtionden tillbaka till de större borrdimensionerna. Allt annat i Makitan i fråga håller just den kapaciteten som vi frågar efter att det spelar ingen roll om vi inte kan borra med den större än 10 mm hål!
Tack för att du ville svara!
Ha en go´ fortsättning alla!
/Henrietta
 
Att ni hittat det ni söker är det viktigaste...

...sen är ett tips att nästa allt finns med bitsfäste och akn monteras direkt i maskinen, så som träborr, stålborr, försänkare, gängtappar m.m. och då behövs ingen chuck.
 
ju, jag det - men när man har nära hundra olika borrar i alla dimensioner och utförande, till flera olika material - så känns det onödigt att börja köpa allt med en bitsfäste på nytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.